Zarządzenie Nr 46A/2014
Burmistrza Białej Rawskiej
z dnia 9 czerwca 2014 roku
w sprawie: zasad zarządzania ryzykiem w Urzędzie Miasta i Gminy w Białej Rawskiej i w gminnych jednostkach organizacyjnych
Działając na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 68 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.), zarządzam, co następuje:
§1
Zarządzenie określa zasady zarządzania ryzykiem w Urzędzie Miasta i Gminy w Białej Rawskiej i w gminnych jednostkach organizacyjnych.
§2
Zarządzanie ryzykiem obejmuje określanie celów priorytetowych oraz mechanizmy związane z identyfikacją ryzyka, analizą i oceną ryzyka, przeciwdziałaniem ujawnionemu ryzyku i monitorowaniem ryzyka.
§3
Odpowiedzialność za prawidłowy przebieg procesów zarządzania ryzykiem ponosi Burmistrz Białej Rawskiej oraz pracownicy Urzędu Miasta i Gminy w Białej Rawskiej i kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych w zakresie wyznaczonym przez Burmistrza Białej Rawskiej.
§4
Celem zarządzania ryzykiem jest zapewnienie realizacji celów jednostki samorządu terytorialnego i gminnych jednostek organizacyjnych w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny, celowy i terminowy.
§5
Identyfikacja ryzyka, określenie jego prawdopodobieństwa i skutku oraz określenie reakcji na ujawnione ryzyko następuje w oparciu o wyznaczone formalnie przez niniejsze zarządzenie procedury zarządzania ryzykiem.
§6
- Przez ryzyko należy rozumieć prawdopodobieństwo wystąpienia określonego zdarzenia, które może zagrażać realizacji przyjętych celów, jak również może spowodować szkodę w majątku lub szkodę w wizerunku.
- Przez identyfikację ryzyka należy rozumieć wskazanie zdarzeń, które mogą zagrażać realizacji danego celu.
- Przez ocenę ryzyka należy rozumieć punktowe określenie prawdopodobieństwa wystąpienia danego zdarzenia (prawdopodobieństwo) oraz punktowe określenie wpływu tego zdarzenia na możliwość realizacji celu (wpływ).
- Przez istotność ryzyka należy rozumieć iloczyn prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka i jego wpływu na realizację przyjętych celów. Istotność ryzyka jest wynikiem dokonania oceny ryzyka.
- Przez akceptowalny poziom ryzyka należy rozumieć przyjęty w zarządzeniu- punktowo wyznaczony- poziom istotności ryzyka, który nie wymaga podejmowania działań przeciwdziałających ryzyku.
§7
Skalę punktową istotności ryzyka przedstawia załącznik nr 1 do zarządzenia.
§8
- Ryzykiem akceptowalnym jest ryzyko nieznaczne.
- W sytuacji ryzyka przekraczającego poziomu wskazanego w ust.1 niezbędne jest podjęcie działań mających na celu przeciwdziałanie ujawnionemu ryzyku, poprzez zmniejszenie jego wpływu lub prawdopodobieństwa.
- Reakcja na ryzyko może polegać także na przeniesieniu odpowiedzialności za możliwe skutki zdarzeń (przeniesienie ryzyka) lub wycofaniu się z określonych działań (wycofanie się).
- Reakcja na ryzyko może polegać także na akceptacji ryzyka powyżej nieznacznego poziomu istotności (tolerowanie ryzyka), w sytuacji, w której koszty skutecznych działań zmniejszających ryzyko przekraczać będą potencjalne korzyści lub brak będzie możliwości podjęcia skutecznych działań zmniejszających ryzyko.
§9
- W terminie do dnia 15 grudnia każdego roku kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu Miasta i Gminy w Białej Rawskiej oraz gminnych jednostek organizacyjnych przedkładają Sekretarzowi Białej Rawskiej analizę i ocenę ryzyka
w odniesieniu do założonych celów priorytetowych oraz przedkładają propozycje w zakresie metod przeciwdziałania ryzyku.
- Propozycje metod przeciwdziałania ryzyku obejmują działania leżące w kompetencjach kierownika (naczelnika) komórki organizacyjnej Urzędu Miasta i Gminy w Białej Rawskiej lub kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz działania pozostające w kompetencji Burmistrza Białej Rawskiej.
§10
Analiza i ocena ryzyka dokonywana jest w postaci „Arkusza zarządzania ryzykiem”, stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
§11
Arkusze zarządzania ryzykiem, po zaopiniowaniu przez Sekretarza Białej Rawskiej, przedkładane są Burmistrzowi Białej Rawskiej, w celu akceptacji nie później niż w terminie do dnia 31 grudnia danego roku.
§12
W terminie 14 dni od daty uchwalenia budżetu Burmistrz Białej Rawskiej akceptuje arkusze zarządzania ryzykiem, przedłożone przez kierowników komórek organizacyjnych Urzędu Miasta i Gminy w Białej Rawskiej i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
§13
Rejestr sporządzonych arkuszy zarządzania ryzykiem i ich zmian prowadzi Sekretarz Białej Rawskiej.
§14
- Do zadań kierowników komórek organizacyjnych Urzędu Miasta i Gminy w Białej Rawskiej i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych należy, w szczególności bieżące monitorowanie danych objętych arkuszami zarządzania ryzykiem i składanie propozycji zmian. Zmiany po zaopiniowaniu przez Sekretarza Białej Rawskiej podlegają akceptacji Burmistrza Białej Rawskiej.
- Postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku zidentyfikowania ryzyk nie objętych arkuszem zarządzania ryzykiem.
§15
Kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu Miasta i Gminy w Białej Rawskiej i kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych zobowiązani są do systematycznego podejmowania działań, pozostających w zakresie ich kompetencji, mających na celu zminimalizowanie ujawnionych ryzyk, wskazanych w arkuszach zarządzania ryzykiem.
§16
- W terminie do 30 kwietnia danego roku kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu Miasta i Gminy w Białej Rawskiej dokonują rocznej samooceny systemu kontroli zarządczej, w tym procedur zarządzania ryzykiem, za rok ubiegły.
- Arkusz samooceny systemu kontroli zarządczej stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.
§17
Zarządzenie wchodzi w życie w dniem podpisania.