Statut

Statut Gminy Biała Rawska

Uchwała Nr XV/120/03

Rady Miejskiej Biała Rawska
z dnia 25 listopada 2003 roku


w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Biała Rawska.


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62,poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717) Rada Miejska Biała Rawska uchwala co następuje:

§ 1. Uchwala się Statut Gminy Biała Rawska w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Uchyla się uchwałę Nr VI/42/03 Rady Miejskiej Biała Rawska z dnia 7 marca 2003 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Biała Rawska.

§ 3. Traci moc uchwała Nr XX/180/2000 Rady Miejskiej Biała Rawska z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Biała Rawska z późn. zm. (Dz.Urz. Nr 95, poz. 512).

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Biała Rawska.

§ 5. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia.



Załącznik do uchwały Nr XV/120/03
Rady Miejskiej Biała Rawska
z dnia 25 listopada 2003 r.
STATUT GMINY
BIAŁA RAWSKA

Dział I.
Ustrój gminy
§ 1. Gmina Biała Rawska stanowi lokalną wspólnotę samorządową tworzoną przez jej mieszkańców.
§ 2. Siedzibą organów Gminy Biała Rawska jest miasto Biała Rawska.

§ 3. Ilekroć w dalszych postanowieniach Statutu jest mowa o:
1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Biała Rawska.
2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Miejską Biała Rawska.
3) Przewodniczącym Rady - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej Biała Rawska.
4) Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Biała Rawska.
5) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miasta Biała Rawska.
6) Jednostkach pomocniczych - należy przez to rozumieć sołectwa i osiedla.
7) Ustawę – należy rozumieć ustawę z dnia 8.marca 1990r . o samorządzie gminnym.

§ 4. 1.Gmina obejmuje obszar o powierzchni 208,4 km2.
2. Granice terytorialne miasta i gminy określa mapa w skali 1:25000 stanowiąca załącznik nr l do niniejszego Statutu.

§ 5. 1.Gmina używa herbu, którego wzór przedstawia załącznik nr 2. do niniejszego Statutu.
2. Gmina używa flagi, której wzór przedstawia załącznik nr 3. do niniejszego Statutu.
3. Pieczęcią urzędową Gminy jest również metalowa tłoczona pieczęć zawierająca pośrodku wizerunek herbu Gminy, a w otoku napis: Gmina Biała Rawska. Wzór pieczęci stanowi załącznik nr 4 do mniejszego Statutu.
4. Hejnałem Gminy jest utwór muzyczny, którego tekst i zapis nutowy stanowią załącznik nr 5 do niniejszego Statutu.
5. Zasady używania herbu i flagi Gminy oraz insygniów określa Rada odrębną uchwałą.



Dział II.

Jednostki pomocnicze
Rozdział 1.
Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych.

§ 6. 1. W gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze w postaci sołectw na terenie wsi oraz osiedli na terenie miasta Biała Rawska.
2. Inicjatywa dotycząca tworzenia, znoszenia, połączenia lub podziału jednostek
pomocniczych należy do mieszkańców obszaru, który dana jednostka obejmuje lub ma obejmować oraz do organów Gminy.

§ 7. 1. Zmiany granic jednostek pomocniczych wymagają przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami miejscowości lub osiedli, których te zmiany dotyczą. Tryb konsultacji określi Rada odrębną uchwałą.
2. Projekt zasięgu terytorialnego jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w oparciu o sugestie inicjatorów utworzenia danej jednostki, uwzględniając więzi społeczne, uwarunkowania komunikacyjne i przestrzenne.
3. Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych gminy.

§ 8. Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej Gminy przysługuje dieta za udział w sesji Rady ustalona w drodze odrębnej uchwały.
Rozdział 2.
Funkcjonowanie jednostek pomocniczych.

§ 9. 1. Jednostka pomocnicza nie posiada samodzielnej osobowości prawnej i może być stroną tylko gdy statut jednostki tak stanowi.
2. Statut każdej jednostki pomocniczej, przyjmowany odrębną uchwałą Rady, określa jej
organy, zakres działania i zasady organizacyjne.
3. Organami jednostek pomocniczych Gminy w postaci Sołectw są:
a) zebranie wiejskie,
b) sołtys.
4. Rada może przyznać jednostce pomocniczej określony zasób mienia komunalnego do
bezpośredniego korzystania i rozporządzania dochodami z tego tytułu. Uchwała oddająca do korzystania danej jednostce pomocniczej mienie komunalne, określa także zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania.

§ 10. 1. Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą swą gospodarkę finansową w ramach
budżetu gminy.
2. Budżet gminy obejmuje ogół dochodów Gminy, realizowanych przez jednostki
pomocnicze, jak i ogół wydatków dokonywanych przez jednostki pomocnicze.
3. Organy i jednostki organizacyjne jednostek pomocniczych są obowiązane
przestrzegać zasad gospodarki finansowej obowiązujących Gminę.

4. W ramach realizacji wydatków, o których mowa w ust.2., organy i jednostki organizacyjne jednostek pomocniczych są uprawnione do:
a) otwierania konta bankowego,
b) dokonywania operacji na koncie bankowym do wysokości ulokowanych na nim
środków pieniężnych.
5. Dokonywanie operacji finansowych wymaga uprzedniego podjęcia uchwały przez
organ jednostki pomocniczej.
6. Organy jednostek pomocniczych składają sprawozdania Burmistrzowi w okresach
półrocznych oraz na każdorazowe żądanie Burmistrza lub osoby przez niego
upoważnionej.
7. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy. Kontrolę gospodarki jednostek pomocniczych wykonuje Urząd na zasadach ustalonych przez Burmistrza.


Dział III.
Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy organów gminy
Rozdział 1.
Organizacja Rady Miejskiej.
§ 11. Rada składa się z 15 radnych wybieranych w wyborach powszechnych w trybie i na zasadach określonych w odrębnej ustawie.
§ 12. 1. Pracami Rady kieruje Przewodniczący Rady przy pomocy dwóch Wiceprzewodniczących.
2. Prawo zgłaszania kandydatów na funkcję Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady przysługuje każdemu radnemu. Przeprowadza się odrębne tajne głosowanie na każdą funkcję.

§ 13. 1. Przewodniczący Rady bieżącej kadencji zwołuje, prowadzi i zamyka sesje Rady, chyba, że Ustawa stanowi inaczej.
2. Zwołując sesje, Przewodniczący Rady ustala porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę sesji oraz listę osób zaproszonych w uzgodnieniu z Burmistrzem.
3. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być ogłoszone
do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
4. Projekty uchwał oraz materiały związane z przedmiotem sesji przygotowuje Burmistrz.

§ 14. W przypadku wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego Rady lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji. Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

Rozdział 2.
Tryb pracy i zasady działania Rady Miejskiej.
§ 15. Rada uchwala roczny plan pracy odrębną uchwałą.
§ 16. 1.Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji.
2. Rada zajmuje merytoryczne stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych w formie uchwał.
3. Oprócz uchwał Rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje - zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania
3) oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie
4) apele - zawierające formalne, nie wiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania.

§ 17. Rada odbywa sesje:
1. Zwoływane przez Przewodniczącego Rady danej kadencji :
a) zgodnie z planem pracy Rady,
b) z jego inicjatywy, poza planem pracy,
c) na wniosek Burmistrza lub radnych stosownie do przepisów Ustawy.
2. Zwoływane przez Przewodniczącego poprzedniej kadencji w przypadku określonym w Ustawie.

§ 18. O sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed ustalonym terminem obrad, doręczając zawiadomienia zawierające dane o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad, porządek obrad oraz projekty uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.
§ 19. Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

Rozdział 3

Obrady
§ 20. 1. Na wniosek Przewodniczącego Rady , radnego , Burmistrza, złożony w związku z niemożnością rozstrzygnięcia danej sprawy , w szczególności z powodu konieczności zasięgnięcia opinii ekspertów, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej sesji.
2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. l Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

§ 21. Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez Przewodniczącego Rady, a w przypadku posiedzenia komisji podpisane przez Przewodniczącego danej komisji.

§ 22. 1. Rada może obradować tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu (quorum).
2. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia Przewodniczący Rady przerywa obrady, jeżeli nie można zebrać quorum, wyznacza się nowy termin posiedzenia tej samej sesji.

§ 23. 1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły “Otwieram... sesję Rady Miejskiej Biała Rawska".
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad. W przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis § 22. ust. 2. niniejszego Statutu.

§ 24. 1. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady zapytuje czy są wnioski o zmianę porządku obrad Rady.
2. Z wnioskiem o zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny oraz Burmistrz.
3. Po wykonaniu czynności wskazanych w ust. l. i 2. Rada przyjmuje porządek obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
4. Zmiany w porządku obrad można wprowadzić do czasu zamknięcia obrad bezwzględną większością ustawowego składu Rady.
§ 25. Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,
2) sprawozdanie Burmistrza o pracach Burmistrza w okresie między sesjami oraz sprawozdanie z wykonania uchwał Rady w okresie kwartalnym,
3) rozpatrzenie projektów uchwał,
4) tematyka spraw będących przedmiotem obrad,
5) podjęcie lub zajęcie stanowiska,
6) interpelacje i zapytania radnych,
7) wolne wnioski.
§ 26. 1. Interpelacje są kierowane do Burmistrza.
2. Interpelacje powinny zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego ich przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
3. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazuje je Burmistrzowi.
4. Odpowiedź na interpelację jest udzielana ustnie natychmiast albo w formie pisemnej w terminie 21 dni, na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelacje. Odpowiedzi
udziela Burmistrz.
5. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
6. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie, na najbliższej sesji Rady w ramach odrębnego punktu porządku obrad.
§ 27. 1. Obrady prowadzi Przewodniczący Rady według przyjętego porządku.
2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń , w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§ 28. 1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a także nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę: “do rzeczy".
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji , Przewodniczący Rady przywołuje radnego “do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienie ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności , które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 29. Na wniosek radnego Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 30. 1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności dotyczących
1) stwierdzenia quorum,
2) zmiany porządku obrad,
3) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,
4) zamknięcia listy mówców lub dyskutantów,
5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
6) zarządzenia przerwy,
7) odesłanie projektu uchwały do komisji,
8) przeliczenie głosów,
9) przestrzeganie regulaminu obrad,
2. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie.
§ 31. 1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący Rady zamyka dyskusję, w razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia Burmistrzowi lub właściwej Komisji ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania. Od tej chwili do momentu zarządzenia głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 32. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę : “Zamykam... sesję Rady Miejskiej Biała Rawska".
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 33. 1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez Przewodniczącego Rady, Rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.
2. Zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej w tym samym trybie.
3. Postanowienie ust. 2. nie dotyczy oczywistych omyłek pisarskich.
§ 34. 1. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół obrad.
2. Na uzasadniony wniosek zabierającego głos radnego lub Burmistrza, Rada może postanowić o nie umieszczaniu w protokole wypowiedzi, które uznaje się za obraźliwe lub uwłaczające powadze Rady.
3. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się przez okres sześciu miesięcy od daty odbycia sesji.
4. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, listę osób zabierających głos na sesji a także teksty przyjętych przez Radę uchwał, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
5. Protokół z sesji wykłada się w ciągu 14 dni po jej odbyciu do wglądu w Biurze Rady oraz na następnej sesji.
6. W trakcie obrad lub nie później niż do czasu przyjęcia protokołu na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.
7. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 6. nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może odwołać się do Rady.

§ 35. Protokół z sesji Rady powinien odzwierciedlać jej przebieg, a w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz
wskazać numery uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady, z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5) przyjęty porządek obrad,
6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków , a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za", “przeciw",
“wstrzymujący się od głosu",
8) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
9) podpis Przewodniczącego obrad i protokolanta.
Rozdział 4
Uchwały Rady

§ 36. 1. Uchwały, o jakich mowa w § 16. ust 2, a także deklaracje, oświadczenia i apele są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust. l. Nie dotyczy postanowień proceduralnych.

§ 37. 1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni, komisje Rady oraz Burmistrz.
2. Projekt uchwały powinien być przygotowany zgodnie z „Zasadami techniki prawodawczej” a w szczególności powinien zawierać:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia merytoryczne,
4) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
5) ustalenie terminu wejścia w życie uchwały.
6) projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem , w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji. Uzasadnienie projektu uchwały podpisuje Burmistrz.
3. Projekty uchwał są opiniowane co do zgodności uchwały z prawem przez radcę prawnego Urzędu
4. Projekt uchwały zgłoszony przez radnego nie musi zawierać podstawy prawnej i opinii radcy prawnego, jeżeli został zgłoszony co najmniej na 10 dni przed terminem sesji, na
której ma być rozpatrywany.

§ 38. 1. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich podstawowym znaczeniu . W treści uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.
2. Uchwała powinna zawierać co najmniej:
1) datę, numer i tytuł,
2) podstawę prawną,
3) dokładną merytoryczną treść uchwały,
4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,
5) termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania.


§ 39. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady, a w przypadku nieobecności na sesji Wiceprzewodniczący prowadzący obrady.

§ 40. Uchwały numeruje się, uwzględniając w kolejnych kadencjach numer sesji cyframi rzymskimi łamanymi przez kolejny numer uchwały cyframi arabskimi oraz dwie ostatnie cyfry roku podjęcia uchwały cyframi arabskimi.

§ 41. 1. Rejestr uchwał Rady prowadzi Biuro Rady.
2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości
zależnie od ich treści.

§ 42. Burmistrz przekazuje uchwały Rady odpowiednim organom w sposób przewidziany prawem.
Rozdział 5.
Tryb głosowania
§ 43. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

§ 44. 1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady przeliczając głosy oddane “za", “przeciw" i “wstrzymujące się", sumując je i porównując z listą radnych obecnych na
sesji oraz nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole.
3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący Rady.

§ 45. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach, gdy Ustawa tak stanowi.
2. Głosowanie tajne odbywa się za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza powołana z grona radnych komisja skrutacyjna pod przewodnictwem powołanego spośród siebie Przewodniczącego komisji.
3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania, objaśnia sposób głosowania, wręcza radnym karty do głosowania i przeprowadza głosowanie, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
5. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wynik głosowania.
6. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji.

§ 46. 1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną jego treść, w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości, co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, Przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej, poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.
4. Ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat wyraził uprzednio zgodę na piśmie.

§ 47. 1. Zwykła większość głosów jest to większość ważnie oddanych głosów “za", z
wyłączeniem głosów “wstrzymujących się" przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2. Bezwzględna większość głosów jest to liczba “za", większa od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów ( “przeciw" i “wstrzymujących się" ). Przy parzystej liczbie głosów stosuje się regułę 50 % + l głos. Przy nieparzystej jest to pierwsza liczba naturalna przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
Rozdział 6
Komisje Rady
§ 48. 1. Rada powołuje stałe komisje ze swego składu odrębnymi uchwałami, w tym Komisję Rewizyjną.
2. Rada może powołać doraźne komisje do określonych zadań.
3. W szczególności Rada może powołać doraźną komisję do zbadania sprawy wniosku zakładu pracy o rozwiązanie stosunku pracy z radnym. Komisja przedkłada swoje stanowisko Radzie.
4. Radny może pobierać dietę za członkostwo w najwyżej dwóch komisjach stałych.


§ 49. 1. Komisje podejmują rozstrzygnięcia, w tym wnioski i opinie, zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
2. Komisje rozpatrują sprawy zgodnie z przedmiotowym zakresem działania.
3.Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, do którego załącza się listę obecności
osób uczestniczących w posiedzeniu.

§ 50. 1. Do zadań Komisji stałych należy między innymi:
1) rozpatrywanie zagadnień istotnych dla Gminy,
2) opiniowanie projektów uchwał Rady,
3) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych Komisji przez
Przewodniczącego Rady i Burmistrza oraz spraw przedkładanych przez
członków Komisji,
4) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
5) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłaszanych na spotkaniach Radnych z
wyborcami,
6) przedstawianie spraw do rozstrzygnięcia przez Radę.
2. Szczegółowy przedmiot działania, liczebność i skład osobowy komisji stałych określa
Rada odrębną uchwałą, z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej.
3. Opinie komisji nie wiążą Rady.
§ 51. 1. Przewodniczącego komisji i jego Zastępcę wybierają członkowie komisji ze swego grona w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
2. Jeżeli komisja nie dokona wyboru Przewodniczącego na pierwszym swoim posiedzeniu, wyboru takiego dokonuje odpowiednio Rada.
3. Przewodniczący komisji kieruje pracami komisji przy pomocy Zastępcy.
4. Odwołanie Przewodniczącego komisji i jego Zastępcy w toku kadencji następuje w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów członków komisji z uwzględnieniem ust. 2

§ 52. 1. Komisje działają na posiedzeniach.
2. Obywatele mają prawo brać udział w posiedzeniach komisji bez prawa udziału w głosowaniach
3. Posiedzenia komisji zwołuje Przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego Komisji.
4. Posiedzenia komisji odbywają się zgodnie z planem pracy. W uzasadnionych przypadkach, przewodniczący może zwołać posiedzenie poza planem pracy.
5. Pierwsze po wyborach posiedzenie komisji zwołuje Przewodniczący Rady.
6. W razie potrzeby komisje mogą odbywać posiedzenia wspólne.

§ 53. 1. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych Rad gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z organizacjami społecznymi i zawodowymi działającymi na obszarze Gminy.
2. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków przedkładanych Radzie.
3.Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, nadzorujący pracę komisji w każdym
czasie mogą polecić zwołanie posiedzenia komisji i złożenie Radzie sprawozdania z ich
działania.

§ 54. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.

§ 55. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy składu komisji, z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej.

§ 56. Radni maja prawo domagać się wniesienia pod obrady sesji Rady lub posiedzeń komisji spraw, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione.
§ 57. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

§ 58. 1. Przewodniczący i Wiceprzewodniczący przyjmują mieszkańców Gminy w miejscach i czasie ustalonych w wykazie dyżurów.
2. Burmistrz udziela radnym pomocy w wykonywaniu ich mandatu.
3. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

Rozdział 7
Wspólne sesje

§ 59. 1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi Radami, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych Rad.
3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub wiceprzewodniczący zainteresowanych Rad.

§ 60. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

Rozdział 8

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Biała Rawska

§ 61. Komisja Rewizyjna działa zgodnie z uchwalonym przez siebie planem pracy, który podlega zatwierdzeniu przez Radę.

§ 62. 1. Celem działań kontrolnych Komisji Rewizyjnej jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz zapobieganie negatywnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek.
2. Komisja przeprowadza kontrole, kierując się kryteriami:
1) legalności,
2) gospodarności,
3) rzetelności,
4) celowości.
3. Do zadań Komisji należy opiniowanie wniosków o zwołanie referendum na temat odwołania Burmistrza.
4. Burmistrz i kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych informują Radę o przeprowadzonych kontrolach dokonywanych przez podmioty zewnętrzne na najbliższej sesji Rady.
5. Komisja zapoznaje się z materiałami z kontroli pracy Burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych dokonywanych przez inne podmioty.
6. Komisja, przedkłada Radzie własną ocenę kontroli przeprowadzonych przez inne podmioty.

§ 63. 1. Komisja składa się z: Przewodniczącego, jego Zastępcy oraz radnych z wyjątkiem Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczących Rady.

2. Przewodniczącego i Zastępcę Przewodniczącego Komisji wybierają członkowie Komisji.
3. Zastępca Przewodniczącego Komisji wykonuje prawa i obowiązki Przewodniczącego Komisji w razie jego nieobecności lub niemożności działania.

§ 64. 1. Przewodniczący Komisji i jego Zastępca oraz pozostali członkowie Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub bezinteresowność.
2. W sprawach wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji.
3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji decyduje Rada.
4. Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

§ 65. 1. Komisja podlega Radzie.
2. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 marca każdego roku.
3. Komisja może przystąpić do wykonania kontroli po zatwierdzeniu planu pracy przez Radę.
4. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli nie objętej planem pracy Komisji.
5. Rada może nakazać Komisji nie rozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez Komisję.
6. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku po podjęciu takiej decyzji przez Radę.

§ 66. 1. Komisja składa Radzie w terminie do 31 marca każdego roku roczne sprawozdanie ze swej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
2) wykaz podmiotów kontrolowanych,
3) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
4) wykaz wyłączeń, o których mowa w § 64.ust.1. niniejszego Statutu,
wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z
5) najważniejszymi wnioskami wynikającymi z tych kontroli,
3. Poza przypadkiem określonym w ust. l Komisja składa sprawozdanie ze swej działalności na wniosek Rady określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
4. Komisja po przeprowadzeniu kontroli danego podmiotu przedkłada Radzie wnioski z kontroli na najbliższej sesji.

§ 67. 1. Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący Komisji z własnej inicjatywy, a także na wniosek Przewodniczącego Rady.
2. Przewodniczący Rady składający wniosek w sprawie zwołania Komisji zobowiązany jest wskazać we wniosku przyczynę jej zwołania.
3. Przewodniczący Komisji może zaprosić na jej posiedzenia osoby nie będące członkami Komisji.
4. Z posiedzenia Komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków Komisji uczestniczących w posiedzeniu.

§ 68.Rozstrzygnięcia Komisji zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów “za" i “przeciw" decyduje głos Przewodniczącego Komisji.
§ 69. Obsługę biurową Komisji sprawuje Biuro Rady.


§ 70. 1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem kontroli. Burmistrz obowiązany jest umożliwić Komisji skorzystanie z pomocy ekspertów.
2. Jeśli skorzystanie z w/w środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych. Przewodniczący Komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady celem podjęcia uchwały zobowiązującej Burmistrza do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.
§ 71. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
a) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia z zakresu działalności
kontrolowanego podmiotu,
b) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia czy wyniki poprzedniej
kontroli zostały uwzględnione przez kontrolowaną jednostkę.
c) kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanej jednostki.
§ 72. 1. O liczbie osób przeprowadzających kontrole decyduje Przewodniczący Komisji.
2. Kontrole przeprowadzone są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Rady, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli. Przepis ten stosuje się także do innych Komisji Rady wykonujących czynności kontrolne.
3. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o którym mowa w ust.2 i okazać dowody osobiste.
§ 73. 1. W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego cechy przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy Burmistrza kontrolujący zawiadamia Przewodniczącego Rady.
§ 74. 1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanego podmiotu według kryteriów określonych w § 62. ust. 2. niniejszego Statutu.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem, a w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
§ 75. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli, umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu oraz udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. l i 2 zobowiązany jest do niezwłocznego złożenia Przewodniczącemu Komisji pisemnego wyjaśnienia.
§ 76. Obowiązki przypisane niniejszym Statutem kierownikowi kontrolowanego podmiotu mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników.
§ 77. Czynności kontrolne wykonywane są w dniach i godzinach uzgodnionych z kierownikiem jednostki kontrolowanej.
§ 78. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 21 dni od daty jej zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski z kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpis kontrolującego i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyny,
9) protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje, co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 79. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, kierownik jest zobowiązany do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia przyczyn odmowy podpisania protokołu do Przewodniczącego Komisji.
§ 80. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć do Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące przebiegu kontroli i jej wyniku.
2. Uwagi, o których mowa w ust. l składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 81. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty sporządzenia protokołu otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.

§ 82. 1. Komisja może na zlecenie Rady współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi Komisjami Rady w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Przewodniczący Komisji może zwrócić się do Przewodniczących innych Komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego osób mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą. W zespołach kontrolnych dokonujących kontroli w jednostce kontrolowanej nie mogą brać udziału osoby nie będące radnymi.
3. Do członków innych Komisji uczestniczących w kontroli przeprowadzanej przez Komisję stosuje się odpowiednie przepisy niniejszego Statutu.

§ 83. Komisja może występować z wnioskiem do organów Gminy o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontrolne.

§ 84. Uprawnienia Komisji nie naruszają uprawnień kontrolnych innych Komisji powołanych przez Radę jak również prawa stałych komisji Rady do oceny zagadnień znajdujących się w ich zakresach uprawnień.
Rozdział 9
Kluby Radnych.

§ 85. 1. Radni mogą tworzyć Kluby Radnych na następujących zasadach:
1) warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie na piśmie udziału w nim przez co najmniej trzech radnych,
2) powstanie klubu winno być niezwłocznie zgłoszone przewodniczącemu Rady,
3) w zgłoszeniu podaje się:
a) nazwę Klubu,
b) listę członków,
c) imię i nazwisko przewodniczącego.
4) zgłoszenia oraz rezygnacji z członkostwa w Klubie dokonuje się w formie pisemnej.
2. Klubom przysługują uprawnienia uchwałodawcze, wnioskodawcze oraz opiniodawcze a także prawo przedstawienia swojego stanowiska na sesji Rady przez swych przedstawicieli.
3. Posiedzenia klubów odbywają się w lokalu udostępnionym bezpłatnie przez Urząd.
4. Za uczestnictwo w posiedzeniach klubu nie przysługuje dieta ani zwrot kosztów podróży.
5. Klub ulega rozwiązaniu z mocy prawa z chwilą spadku liczby członków poniżej trzech.
Rozdział 10

Burmistrz
§ 86. Burmistrz jest jednoosobowym organem wykonawczym Gminy.

§ 87. Burmistrz wydaje zarządzenia w sytuacjach przewidzianych prawem.

§ 88. Burmistrz jest zobowiązany na każdej sesji do złożenia informacji – sprawozdania z realizacji zadań w okresie między sesjami.



Dział IV.
Zasady dostępu obywateli do dokumentów związanych z wykonywaniem zadań publicznych.
§ 89. 1. Dokumenty udostępnia się po ich przyjęciu przez właściwy organ. Dokumenty udostępnia się w Urzędzie w godzinach pracy. Udostępnienie polega na umożliwieniu ich przeglądania, zapoznawaniu się z nimi, sporządzaniu notatek dokumentów odpisów.
2. Dokumenty udostępnia się na wniosek ustny natychmiast, jeśli udostępnienie dokumentu nie wymaga jego przetworzenia.
3. Dokumenty wymagające przetworzenia udostępnia się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia wystąpienia z wnioskiem.
4. Jeżeli przed upływem tego czasu informacja nie została udostępniona, Urząd obowiązany jest do powiadomienia wnioskodawcy o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację, nie później jednak niż w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
5. Kserokopie dokumentów wykonuje się odpłatnie na zasadach ustalonych w Zarządzeniu Burmistrza.

6. Jeżeli nie jest możliwe udostępnienie dokumentu w całości, zainteresowanemu udostępnia się część dokumentu.
7. Dokumenty udostępnia na wniosek zainteresowanego pracownik odpowiedniej komórki Urzędu, z którego działalnością związany jest dokument.
8. Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji Rady udostępnia pracownik Biura Rady.

Dział V.
Postanowienia końcowe

§ 90 . Do zmiany Statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 20 marca 2007 15:13
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 5400
22 marca 2007 08:20 (Administrator) - Dodano załącznik
20 marca 2007 15:05 (Administrator) - Dodano załącznik
20 marca 2007 15:01 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu
Zatrzymaj banner przewijany