UCHWAŁA Nr VIII/46/07
Rady Miejskiej Biała Rawska
z dnia 23 kwietnia 2007 roku
w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy Biała Rawska za 2006 rok.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U.t.j. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 (tekst jednolity: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, zm.: z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181 poz. 1337) oraz art. 199 ust.3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz.U.Nr 249, poz.2104, Nr 169 poz.1420) Rada Miejska Biała Rawska uchwala co następuje:
§ 1. Przyjmuje się sprawozdanie z wykonania budżetu gminy Biała Rawska za rok 2006 zgodnie z załącznikiem nr 1, 2 i 3 do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała podlega ogłoszeniu w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Biała Rawska za rok 2006
1. DOCHODY BUDŻETOWE
Roczny plan dochodów zakładał realizację kwoty 22 524 255 zł,-
Na przestrzeni 2006 roku zrealizowano ogólną sumę dochodów w wysokości
22 123 798,35 zł,- co wskazuje na realizację planu - w 99,2 %.
Wpływy z podatków - ogólna kwota dochodów z tego tytułu to suma 3 096 069,05 złotych w tym m.in.:
• z podatku rolnego - 855 929,51 zł,-
• od nieruchomości - 1 458 799,42 zł,-
• od środków transportu - 497 140,06 zł,-
• z podatku leśnego - 50 341,61 zł,-
• od posiadania psów - 207 zł,-
podatki z Urzędu Skarbowego:
• od spadków i darowizn - 27 231,90 zł,-
• z karty podatkowej - 41 798,64 zł,-
• od czynności cywilnoprawnych - 164 620,91 zł,-
Analizując wpływy podatkowe stwierdzić można, że średnia realizacja w stosunku do założeń wyniosła 101,23% natomiast w poszczególnych pozycjach podatkowych- najwyższe wpływy zrealizowano w podatku od nieruchomości. podatku leśnym, od środków transportu, od spadków i darowizn, od czynności cywilnoprawnych.
Polityka podatkowa gminy.
Przyjęcie przez Radę Miejską niższych ,od maksymalnych, stawek podatkowych przyniosło ujemne skutki dla budżetu zmniejszając dochody podatkowe w następujących wysokościach:
• podatek od nieruchomości - 730 664,30,- zł
• podatek od środków transportu - 396 586,14,- zł
Ogółem : - 1 127 250,44,- zł
Przyjęte w uchwale RM zwolnienia z opodatkowania strażnic OSP i samochodów pożarniczych zmniejszyło dochody budżetowe w ciągu roku o kwotę 25 951,- zł
Zastosowane przez Burmistrza, w ramach posiadanych kompetencji, umorzenia podatkowe stanowiły kwotę ogółem 45 971,09 zł w tym :
• w podatku rolnym - 22 046,44,- zł
• w podatku od nieruchomości - 20 294,44,- zł
• w podatku od środków transportu - 3 183,- zł
• w podatku leśnym - 447,21
Umorzenia odsetek od nieterminowych wpłat podatków wyniosły w ciągu roku kwotę 8 583,30,- zł .
Zastosowane odroczenia i rozłożenia na raty podatków na koniec roku stanowiły kwotę
46 692,- zł, / w tym odroczenie dla ZGKiM stanowi kwotę 30 000,- zł/ ,odroczenia odsetek – 134,- zł.
Ulgi ustawowe udzielone przez Gminę w ciągu roku budżetowego wyniosły 92 717,- zł w tym:
ulgi inwestycyjne - 52 815,-
ulgi z tytułu nabycia gruntów - 39 735,-
ulgi żołnierskie - 167,-
Wpływy z opłat - łączna kwota jaka wpłynęła do budżetu gminy w okresie 2006 roku to suma 213 393,84 zł,- i jest to pozycja zrealizowana w 110,28%.
Z opłaty skarbowej uzyskano 152 946,34 zł,- i jest to pozycja zrealizowana najwyżej w tej grupie. Z opłaty targowej – wpłynęła kwota 47 597,50 zł, administracyjnej – 12 850 zł,-, z opłaty produktowej nie było wpływów w tym roku.
Udziały w podatkach - zrealizowano w ogólnej kwocie – 1 617 758,13 zł,-
W porównaniu z planem stanowią 103 % założeń, przy czym należy wskazać, że wpływy z udziałów od osób prawnych wynosiły 25 974,13 zł. - natomiast udziały w podatku od osób fizycznych stanowiły kwotę 1 591 784 zł. w tym suma ponad 182 000 złotych wpłynęła na konto w styczniu, lecz zgodnie z przepisami została doliczona do okresu sprawozdawczego. Plan przyjęto na bazie szacunku Ministra Finansów .
Dochody uzyskane przez jednostki budżetowe gminy - to kwota ogólna 171 609,69 złotych. Wpływy z tytułu opieki nad chorym w domu wyniosły w roku ubiegłym 34 446,80,- zł Pozostałe wpływy w tej grupie dotyczą wpłat za wyżywienie w przedszkolu – jest to kwota 129 394,05 zł, pozostałe sumy stanowią 5% dochody gminy z tytułu prowadzenia zadań zleconych oraz zwrot zaliczek alimentacyjnych na rachunek gminy wyegzekwowanych przez komornika – 7 705 ,94 zł.
Wpływy od jednostek pozabudżetowych - kwota uzyskanych dochodów za dzierżawę obwodów łowieckich wyniosła za 2006rok - 3 183,81 złotych.
Wpływy z majątku gminy - zostały wykonane w wys. 1 037 402,03, realizacja powyżej założeń .W pozycji „sprzedaż mienia ” uzyskano kwotę 661 934,87,- zł - . Sprzedano m.in. tereny przemysłowe w Białej Rawskiej za kwotę 375 280,- zł, budynek po szkole w Szwejkach – 100 500,- zł, dwie działki w Nartach za kwotę 168 441,- zł , działki w Białej Rawskiej : przy ul. Polnej, Brukowej i Jana Pawła II – 94 124,-. Sprzedano również 5 mieszkań komunalnych . Natomiast w pozycji dzierżawy zrealizowano kwotę 361 222,87,- zł i z użytkowania wieczystego – 14 244,29,- zł.
Odsetki - to pozycja zrealizowana w ogólnej wysokości 114 488,54 zł.- co stanowiło 102,86% planu Wpływy z odsetek bankowych zrealizowano powyżej oczekiwań – 67 809,11,- zł – 104% planu rocznego, od zaległości podatkowych zostały zrealizowane w wysokości 46 679,43- zł
Dotacje celowe z budżetu państwa na prowadzenie zadań zleconych zostały zrealizowane w wysokości 4 109 995,75 zł,- W kilku przypadkach realizacja jest niższa od zakładanego planu - w tych pozycjach zwrócono niewykorzystaną kwotę dotacji
Zdecydowana większość z ogólnej sumy środków na zadania zlecone to kwoty dotyczące pomocy społecznej
• rozdz. 85203 - Dom Pomocy Społecznej, - 177 176,92
• 85212 – świadczenia rodzinne - 2 963 420,71
• 85213 - składki na ubezpieczenia zdrowotne - 26 915,72
• 85214 - świadczenia społeczne, - 265 026,20,-
• 85228 - usługi opiekuńcze - 44 765,43
• 85278 – usuwanie skutków klęsk żywioł. - 405 208,-
• 01095 – zwrot podatku akcyzowego - 59 332,77
• 75011 - urzędy wojewódzkie - 133 217,-
• 75101 - aktualizacja spisu wyborców - 1 961 ,-
• 75414 - obrona cywilna - 10 900 ,-
• 75107 – wybory do rad gmin - 22 072 ,-
Dotacje celowe na zadania własne - łączna kwota wyniosła 935 468 zł ,-. W tej grupie dochodów dotacje były przeznaczone kolejno na :
• 60016 – drogi dojazdowe do gruntów rolnych - 98 000,-
• 60014 - drogi powiatowe - 80 000,-
• 80101 – wyprawka dla pierwszoklasisty - 3 686,-
• 80101 – nauczanie jeżyka angielskiego w kl. I - 5 668,-
• 80195 - dofinansowanie wyszkolenia młodocianych - 19 194,-
• 80195 – środki na przeprowadzenie komisji egzaminac. - 200,-
• 85214 – świadczenia społeczne - 48 632,10
• 85219 - Ośrodek Pomocy Społecznej - 277 450,52
• 85395 - realizacja programu dożywiania - 276 355
• 85415 – stypendia dla uczniów - 126 282,46
Dotacje celowe na finansowanie inwestycji - pozyskane w roku ubiegłym środki to kwota – 52 800 złotych , kwota została przeznaczona na dofinansowanie zakupu dwóch samochodów pożarniczych.
Subwencja ogólna wpłynęła w poprzednim roku w łącznej wysokości
10 265 133 złotych w tym : oświatowa - 6 733 632 zł,- równoważąca – 49 303 zł,-, wyrównawcza – 3 482 198,-.
Środki na uzupełnienie subwencji jakie otrzymaliśmy w roku ubiegłym z Ministerstwa Finansów stanowiły 6 231,- zł
Pozostałe dochody - zostały zrealizowane w kwocie 500 265,43 zł,- i tak uzyskano:
• wpłaty na inwestycje wodociągowe 290 850,75
• środki za zajęcie pasa drogowego 4 955,49,-
• różne dochody Urzędu - 40 890,57,-
• środki z darowizn 19 450,-
• wpływy za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych – 142 480,62,-
• wpływy za wydawane dowody osobiste - 1 638,-
Analizując przychody budżetowe należy wskazać, że w 2006 roku zaciągnięto i zrealizowano finansowo kredyty i pożyczki w wysokości 3 571 367,-
Kredyty i pożyczki były przeznaczone na następujące inwestycje:
• Budowa wodociągu Szwejki, Słupce, Żurawia – pożyczka z WFOŚiGW w Łodzi 750 971,- zł, oprocentowanie -4% w stosunku rocznym, okres spłaty – do 2013 roku
• Budowa wodociągu w Julianowie Lesiewskim - pożyczka z WFOŚiGW w Łodzi – w wys. 157 670,- zł , oprocentowanie -4% w stosunku rocznym, okres spłaty – do 2011 roku,
• Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków - pożyczka z WFOŚiGW w Łodzi w wys. 2 000 000,- zł , oprocentowanie pożyczki wynosi 2%, okres spłaty – do 2013 roku.
• Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków – kredyt preferencyjny z dopłatą do odsetek WFOŚiGW zaciągnięty w BOS Łódź w wys. 290 000,- , oprocentowanie 1,40% , okres spłaty – do 2011 roku,
• Modernizacja dróg gminnych – kredyt ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej w wys. 220 000,- zł , oprocentowanie max. 4% , okres spłaty – do 2009
W roku ubiegłym Gmina zaciągnęła również kredyt przeznaczony na spłatę zobowiązań z tytułu wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek w BS Biała Rawska w wysokości 152 716,- zł z oprocentowaniem w wys.4,40% w stosunku rocznym, okres spłaty – do roku 2009.
2. WYDATKI BUDŻETOWE
W roku ubiegłym wydatkowano sumę złotych 24 426 224,24,-zł na przyjęty plan 25 943 255,- zł . Na wydatki bieżące wydatkowano – 18 737 067,08 zł,- na wydatki majątkowe – 5 689 157,16 zł,-.
Wydatki bieżące stanowiły 77 %, a wydatki majątkowe 23% ogólnego budżetu.
Szczegółowa analiza wysokości zrealizowanych wydatków bieżących
i majątkowych w poszczególnych działach i rozdziałach zawarta jest w zestawieniu liczbowym .
W dziale ROLNICTWO - wydatki bieżące zostały wykonane w wysokości 82 237,89
- dotyczyły funkcjonowania na terenie gminy punktu zbioru padliny , składek na rzecz Izby Rolniczej – 16 890,12 zł., wypłaty środków z dotacji na zwrot podatku akcyzowego dla rolników – w wys. 59 332,77
W dziale „TRANSPORT”- - rozdz.60014 – drogi publiczne powiatowe – kwotę 80.000,- zł wydatkowano na:
remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznych - 24 890,04
remont chodnika przy ul.15-go Grudnia - 24 137,70
remont chodnika przy ul. Plac Wolności - 8 238,66
utrzymanie przejezdności w okresie zimowym - 22 733,60
Rozdz. 60016- drogi gminne – na wydatki bieżące zrealizowano kwotę 875 050,47- zł w tym m.in.:
• zakup i dostawa tłucznia do utwardzenia dróg - 278 851,48
• zakup i dostawa żwiru do utwardzenia dróg - 88 992,80
• remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznych - 292 800,-
• przekazano dotację do utrzymania równiarki dla ZGKiM – 30 000,-
• utrzymanie przejezdności w okresie zimowym - 106 178,96
• zakup i remont wiat przystankowych - 18 620,-
• podziały geodezyjne, wypisy ewidencji, akty notarialne - 39 372,42
• oznakowanie pionowe i poziomy, progi zwalniające - 5 389,23
• sprzątanie przystanków w Babsku - 4 550,60
• zakup przepustów drogowych - 7 320,-
Dział GOSPODARKA MIESZKANIOWA - ogólne wydatki tego działu wyniosły w roku ubiegłym sumę 221 241,30 zł,- Zakładowi budżetowemu przekazano na przestrzeni roku dotację do remontów budynków komunalnych w wysokości 176 515 zł, -w tym 136 515 jako rekompensatę z tytułu zwrotu czynszów jak również zrealizowano wydatki na usługi związane z wykupem gruntów w wys. 12 799,30,- zł oraz na utrzymanie budynków komunalnych –
31 927,- zł / w tym czynsze dla Wspólnot Mieszkaniowych – 29 562,29,- zł/
Dział DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA - w rozdz. 71004 były finansowane m.in. wydatki związane ze zmianami planu zagospodarowania przestrzennego - jest to kwota 51 105,63 zł,- Na opracowania geodezyjne i kartograficzne wydatkowano w roku ubiegłym kwotę 1436,10 zł,-. W rozdz. 71095 – były zarezerwowane środki na opracowanie studiów wykonalności inwestycji , wydatki te nie zostały zrealizowane. W związku z przedłużającymi się terminami naboru wniosków opracowania studiów wykonalności zostaną wykonane w 2007 roku.
W dziale ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA I SAMORZĄDOWA- wydatki stanowiły kwotę 2 007 975,91 zł,- w tym z dotacji wojewody kwotę 133 217 zł,-
Rozdz. 75011 – zadania zlecone finansowane z budżetu Wojewody w kwocie 133 217,- zł – przeznaczone na wynagrodzenia i pochodne dla 4 pracowników oraz koszty utrzymania USC. W roku ubiegłym przekazano dla Starostwa Powiatowego w Rawie Maz. dotację celową na remont pomieszczenia stacji ratownictwa medycznego w wys. 10 500,- zł.
Wydatki Rady Gminy wyniosły w ciągu roku 112 869,52 złotych w tym wypłata diet –
110 292,24 zł,- , zakupy materiałów -2 577,28 zł.
Wydatki Urzędu Gminy stanowiły kwotę 1 657 749,32 zł,- z czego ,oprócz wynagrodzeń
i pochodnych /1 258 621,70 zł,-/, finansowano wydatki rzeczowe takie jak:
usługi pocztowe – 31 428,-zł
rozmowy telefoniczne stacjonarne – 24 811,63,- zł,
rozmowy telefoniczne komórkowe – 9 383,11
szkolenia pracowników – 10 718-
ogrzewanie - zakup oleju opałowego, - 49 649,85- zł
prenumeratę czasopism i publikacje – 22 882,50,- zł ,
zakup paliwa do samochodu służbowego – 10 498,91,- zł
zakup środków czystości – 5 420,19
zakup materiałów biurowych – 21 221,88
zakup energii – 10 933,07,- zł
usługi remontowe – 9 733,14 zł, /oświetlenie, wymiana okien, malowanie/
naprawa i konserwacja kserokopiarki – 6 782,86
delegacje służbowe – 25 089,63,- zł ,
ubezpieczenia sprzętu i budynku , składki na rzecz organizacji których gmina jest członkiem – 17 185,16,- zł ,
odpisy na fund. socjalny – 33 768,- zł
Średnie zatrudnienie w urzędzie wyniosło w roku ubiegłym 38 etatów razem z pracownikami grupy robót interwencyjnych ,średnie wynagrodzenie stanowiło kwotę 2 524,- zł
W rozdziale 75075 - na promocję miasta i gminy wydatkowano w roku 2006 –58 040,07 ,- zł,- ze środków tych finansowano głównie : organizację dożynek gminnych – 26 679,05, festyn bialski – 9 090,51, dofinansowano organizację koncertów chopinowskich w SP w Babsku – 2 055,20, zorganizowano uroczystą kolację wigilijną – 4 809,04, zorganizowano uroczyste obchody Święta 3 Maja i Święta Niepodległości, święta strażaków i In.
W rozdz. 75095 – finansowano wypłatę diet dla sołtysów za udział w sesjach RM – 35 600,- zł
W dziale URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY PAŃSTWOWEJ, KONTROLI I OCHRONY PRAWA ORAZ SĄDOWNICTWA - finansowano wydatki ze środków Wojewody na aktualizację stałego spisu wyborców w kwocie 1 961 zł,- oraz ze środków Krajowego Biura Wyborczego – wybory do rad gminy i wybory burmistrza – 22 072 zł,-.
W dziale BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE I OCHRONA P.POŻAROWA- wydatkowano kwotę 291 152,73 złotych.
Ze środków zaplanowanych w rozdz. 75404 – przekazano dotację komendzie Wojewódzkiej Policji na dofinansowanie zakupu samochodu dla miejscowego Komisariatu Policji w wys. 10 000,- zł
Na działalność Ochotniczych Straży Pożarnych działających na terenie miasta i gminy wydatkowano 270 252,73 zł,-.
Ze środków tych finansowano przede wszystkim takie wydatki jak: ubezpieczenie osób
i pojazdów- 13 731 zł,-, zakup materiałów ,sprzętu oraz zakupy paliwa – 43 794,63 zł,- diety za udział w akcjach gaśniczych oraz wypłaty dla kierowców i konserwatorów – 34 311,32,- zł. Ponadto finansowano naprawy sprzętu, konserwację pojazdów, badania techniczne itp.
Ze środków inwestycyjnych zakupiono dwa samochody bojowe oraz dofinansowano zakup samochodu dla OSP Biała Rawska.
Na obronę cywilną wydatkowano sumę 900 zł,- w ramach wydatków bieżących pochodzącą
z dotacji Wojewody oraz 10 000,- w ramach wydatków majątkowych na wyposażenie pomieszczenia Zespołu Reagowania Kryzysowego.
Dział DOCHODY OD OSÓB PRAWNYCH, OD OSÓB FIZYCZNYCH I OD INNYCH JEDNOSTEK NIEPOSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚCI PRAWNEJ ORAZ WYDATKI ZWIAZANE Z ICH POBOREM – sfinansowano wydatki w wys.58.546,35,- zł przeznaczone na prowizje dla sołtysów za pobór podatków – 52 221,- oraz wydatki bieżące związane z obsługą podatkową gminy w wys. – 4 039,45- zł
Dział OBSŁUGA DŁUGU PUBLICZNEGO - to wydatki przeznaczone na spłatę odsetek od kredytów bankowych. Stanowiły one w roku ubiegłym sumę 120 800,33 złotych. Nie wykorzystano wszystkich środków przeznaczonych na ten cel.
Dział OŚWIATA I WYCHOWANIE - wydatki ogółem tego działu, razem z inwestycjami wyniosły na koniec grudnia sumę 8 760 340,68 zł,- oraz wydatki w dziale Edukacyjna Opieka Wychowawcza – 233 510,37 zł. Wydatki tych działów były wyższe od otrzymanej subwencji oświatowej, dotacji na stypendia socjalne oraz wpłat na dożywianie o 2 004 542,54- zł - i zostały dofinansowane w takiej wysokości przez budżet Gminy
Szczegółowe sprawozdanie z realizacji wydatków tego działu oraz działu 854 stanowi integralną część niniejszego sprawozdania opisowego.
Dział OCHRONA ZDROWIA- ogólne wydatki tego działu wyniosły w poprzednim roku kwotę 151 503,83,-zł
Rozdz. 85153 – Zwalczanie narkomanii – wydatkowano kwotę 9 504,68 na zakup publikacji książkowych i szkolenia .
Rozdz. 85154 -Przeciwdziałanie alkoholizmowi - wydatkowano kwotę 128 855,45 zł,- z koncesji na sprzedaż napojów alkoholowych. W ramach wydatków były realizowane zadania wynikające z realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, a mianowicie: pomoc i rehabilitacja osób uzależnionych, udzielanie pomocy rodzinom, profilaktyka wśród dzieci i młodzieży, wspomaganie innych instytucji i stowarzyszeń – zgodnie ze sprawozdaniem Pełnomocnika .
Rozdz. 85195 - Pozostała działalność – sfinansowano rehabilitację dzieci niepełnosprawnych oraz transport na turnus rehabilitacyjny w kwocie 5 640,- zł oraz koszty transportu na basen dzieci szkolnych z wadami postawy w wys.7 503,70- zł.
Dział OPIEKA SPOŁECZNA - wydatki ogółem tego działu wyniosły 5 179 583,26 zł,- przy udziale środków wojewody w wysokości 4 484 950,60 zł-. i budżetu gminy w wysokości 694 632,66,- zł
Środki z zadań zleconych stanowiły 87% wydatków ogółem.
Szczegółowe sprawozdanie dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej z realizacji wydatków stanowi integralną część niniejszego sprawozdania opisowego.
Dział EDUKACYJNA OPIEKA WYCHOWAWCZA – sprawozdanie dyrektora Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty – w załączeniu.
W dziale GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHRONA ŚRODOWISKA wydatkowano w ciągu roku 2006 kwotę 3 161 868,02 zł,-.
Rozdz.90002 - Gospodarka odpadami - dotacja do gospodarki odpadami dla ZGKiM wyniosła 70 059 zł,- wynikała z różnicy ceny uiszczanej przez mieszkańców za pojemniki ( 3 zł,- ) a rzeczywistymi kosztami ponoszonymi przez Zakład. Pozostałe wydatki w tym rozdziale dotyczyły wypłaty nagród w konkursach - „Najczystsza wieś, najczystsza posesja” – 14 800,- oraz zakupu koszy – 4 960,52 .
Rozdz.90003 – na oczyszczanie miasta wydatkowano w roku ubiegłym kwotę 132 522,67 zł,-
z czego sfinansowano przede wszystkim omiot miasta ,wywóz nieczystości oraz wyłapywanie bezdomnych psów .
Rozdz.90004 - zieleń w miastach to przede wszystkim wydatki związane z zakupem kwiatów dekoracyjnych , cięciem drzew i utrzymaniem trawników - ogółem wydatkowano
33 810,10 złotych
Rozdz. 90015 - na oświetlenie ulic wydatkowano w roku ubiegłym kwotę 269 485,82,- zł z tego za zużytą energię elektryczną na terenie miasta i gminy wydatkowano 156 536,47zł,-.
W ramach środków remontowych założono nową linię we wsi Błażejewice ze skrzynką i 4 lampami oraz zamontowano na terenie gminy 84 enerogoszczędne lampy.
Rozdz.90095 – sfinansowano przy udziale środków Powiatowego Urzędu Pracy zatrudnienie 4 pracowników w ramach robót publicznych – 15 758,81,- zł oraz wydatki rzeczowe w kwocie 3 030,- zł
Dział KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO - dotacje dla jednostek kultury wyniosły w roku ubiegłym 452 690 złotych.
Szczegółowe sprawozdania z działalności jednostek i wydatkowanych środków są załącznikami do niniejszego sprawozdania.
W rozdz.92120 – wydatki stanowiły kwotę 5 000,- zł z których dokonano prac remontowych na cmentarzu wokół grobu – pomnika Nieznanego Żołnierza.
Dział KULTURA FIZYCZNA I SPORT - w roku 2006 przekazano dotacje klubom sportowym w celu prowadzenia zadań gminy w dziedzinie upowszechniania sportu na terenie miasta i gminy w ogólnej wysokości 93 000,- zł w tym :
• „BIAŁKA” - 38 000- zł,
• „ISKRA BABSK” - 6 000,- zł,
• „VICTORIA” Chrząszczew - 6 000,- zł,
• LKS „WOLA” -Wola Chojnata - 6 000,- zł,
• LKS ,,WÓLKA LESIEWSKA” - 4 800,- zł,
• LKS ,,WULKAN”w Lesiowie - 7 200,- zł,
• LKS ,,BIAŁA RAWSKA” - 20 000,- zł.
• Uczniowski Klub Sportowy - 5 000,- zł.
Wszystkie Kluby złożyły stosowne rozliczenia i sprawozdania z działalności.
ROZCHODY
W 2006 roku spłacono przypadające , zgodnie z zawartymi umowami , raty kredytów i pożyczek w ogólnej kwocie - 860 466,86- zł .
Do spłaty na dzień 31 grudnia 2006 roku pozostały raty kredytów
i pożyczek w wysokości 4 745 184,21 złotych , z czego zadłużenie wobec WFOŚiGW
w Łodzi stanowi kwotę 3 229 752,55 a wobec banków komercyjnych – 1 515 431,66 .
Kwota zadłużenia na koniec roku stanowi 21,4 % zrealizowanych dochodów budżetowych
( maksymalna granica - 60% ) .
Spłaty rat kredytów i pożyczek wraz z odsetkami w ciągu roku wynosiły 981 267,19,- zł
i stanowiły 4,4% dochodów budżetowych (maksymalnie -15%).
Na przestrzeni roku ubiegłego Gmina uzyskała częściowe umorzenie dwóch pożyczek zaciągniętych w latach ubiegłych .Kwota umorzenia w wys.73.160,- została przeznaczona na termomodernizację sali gimnastycznej przy SP w Białej Rawskiej.
GOSPODARKA POZABUDŻETOWA
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Żurawii - plan finansowy
przychodów na rok 2006 wynosił 2 375 830 zł - realizacja - 2 274 986,11 zł tj.95,7% .
Plan wydatków na rok 2006 wynosił2 375 830 zł. - realizacja – 2 318 581,28 zł tj.97,6 % założeń.
Rok budżetowy zamknięto stratą finansową w kwocie 44 918,16,- zł .
W roku 2006 ZGKiM otrzymał dotację z budżetu gminy w łącznej kwocie 276 574,- oraz
dotację celową na zakupy inwestycyjne w wysokości 13 303,- zł
Zobowiązania Zakładu na dzień 31.12.2006 wynoszą 298 725,46 -zł,/ w tym z tytułu czynszów mieszkalnych – 116 568,33 / , należności wynoszą – 165 092,84,- zł.
Stan środków obrotowych na 31.12.2006 r. -72 051,83,- zł.
W związku z ujemnym wynikiem finansowym Rada Miejska w dniu 16 lutego 2007 roku podjęła uchwałę o przekształceniu Zakładu w jednoosobową spółkę gminy. Skierowano również pozwy sądowe o zwrot zaległego czynszu.
Sprawozdanie z działalności i gospodarki finansowej ZGKiM – w załączeniu.
Jednostki budżetowe Gminy nie utworzyły rachunków dochodów własnych.
Gminny fundusz ochrony środowiska - rozdz.90011, plan przychodów – 24.440 zł , wykonanie przychodów - 27 065,36 zł .Dodając stan środków na początek roku w wys. 40 564,08 zł ogólna kwota środków pieniężnych do dyspozycji w ciągu roku wynosiła 67 629,44 zł. Plan wydatków – 64 000 zł, wykonanie –18 668,24 zł ,stan środków pieniężnych na koniec roku –
48 961,20 zł.
Stan środków finansowych na rachunkach bankowych Gminy na 31.XII.2006 wynosił 1 452 741,05 w tym subwencja oświatowa na styczeń – 532 999,- zł
PODSUMOWANIE
Porównując stronę dochodową naszego sprawozdania ze zrealizowanymi wydatkami należy wskazać, że rok 2006 zamknięto deficytem w kwocie 2 302 425,89,- zł .Biorąc jednak również pod uwagę różnicę w przychodach i rozchodach - ogólna kwota wolnych środków na koniec roku 2006 wyniosła
1 116 233,25 - zł - są to środki pieniężne przeniesione do budżetu roku 2007 jako źródło finansowania planowanego niedoboru.
Integralną częścią tego sprawozdania są także sprawozdania z realizacji inwestycji , z realizacji zadań Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty ,Ośrodka Pomocy Społecznej , Jednostek Kultury oraz Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.
Biała Rawska, dnia 15 marca 2006 roku