Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Biała Rawska za rok 2008
DOCHODY BUDŻETOWE
Roczny plan dochodów uchwalony przez Radę Miejską po zmianach wprowadzonych w ciągu roku budżetowego zakładał realizację kwoty 27 009 700,63 zł,-
Na przestrzeni 2008 roku zrealizowano ogólną sumę dochodów w wysokości
27 043 078,22 zł,- co wskazuje na realizację planu - w 100,12 %.
Dochody bieżące za rok 2008 wyniosły 25 685 593,91 zł. Na kwotę tą składają się następujące wpływy:
Wpływy z podatków - ogólna kwota dochodów z tego tytułu to suma
4 578 850,12 złotych w tym m.in.:
· z podatku rolnego - 1 369 783,00 zł,-
· od nieruchomości - 2 270 873,53 zł,-
· od środków transportu - 602 438,71 zł,-
· z podatku leśnego - 58 151,88 zł,-
podatki z Urzędu Skarbowego:
· od spadków i darowizn - 25 065,00 zł,-
· z karty podatkowej - 21 668,00 zł,-
· od czynności cywilnoprawnych - 230 870,00 zł,-
Analizując wpływy podatkowe stwierdzić można, że średnia realizacja w stosunku do założeń wyniosła 106,25% natomiast w poszczególnych pozycjach podatkowych- najwyższe wpływy zrealizowano w podatku od nieruchomości od osób prawnych i podatku od środków transportu. Praktycznie wszystkie planowane wpływy z podatków zostały wykonane powyżej założeń poza wpływami z karty podatkowej od rzemiosła gdzie realizacja wyniosła 86,67% planu.
Polityka podatkowa gminy.
Przyjęcie przez Radę Miejską niższych ,od maksymalnych, stawek podatkowych przyniosło ujemne skutki dla budżetu zmniejszając dochody podatkowe w następujących wysokościach:
· podatek od nieruchomości - 687 245,00- zł
· podatek rolny - 413 174,00- zł
· podatek od środków transportu - 309 684,00- zł
Ogółem : - 1 410 103,00- zł
Przyjęte w uchwale RM zwolnienia z opodatkowania strażnic OSP i samochodów pożarniczych zmniejszyło dochody budżetowe w ciągu roku o kwotę 29 788,91,- zł
Zastosowane w ciągu roku umorzenia podatkowe stanowiły kwotę ogółem 133 230,76 zł w tym :
· w podatku rolnym - 12 090,20,- zł
· w podatku od nieruchomości - 117 961,56,- zł ( w tym zakład budżetowy)
· w podatku od środków transportu - 1 729,00- zł
· w podatku leśnym - 22,00- zł
· w podatku z karty podatkowej - 1 428,00- zł
Umorzenia odsetek od nieterminowych wpłat podatków wyniosły w ciągu roku kwotę
9 630,30,- zł .
Zastosowane odroczenia i rozłożenia na raty podatków na koniec roku stanowiły kwotę
442,00- zł.
Ulgi ustawowe udzielone przez Gminę w ciągu roku budżetowego wyniosły 158 912,69- zł w tym:
ulgi inwestycyjne - 109 735,90
ulgi z tytułu nabycia gruntów - 49 176,79
Wpływy z opłat – z tego tytułu do budżetu gminy w roku 2008 roku wpłynęła kwota 163 237,66 zł,- 92,22%.zakładanej sumy.
Z opłaty skarbowej uzyskano 94 082,11 zł,- i jest to pozycja zrealizowana w 94,08%. Z opłaty targowej – wpłynęła kwota 69 155,55 zł.
Udziały w podatkach - zrealizowano w ogólnej kwocie – 2 549 840,76 zł,-
W porównaniu z planem stanowią 111,40 % założeń, przy czym należy wskazać, że wpływy z udziałów od osób prawnych wynosiły 82 424,76 zł. - natomiast udziały w podatku od osób fizycznych stanowiły kwotę 2 467 416,00 zł.
Dochody uzyskane przez jednostki budżetowe gminy - to kwota ogólna 247 669,94 złotych. Wpływy z tytułu opieki nad chorym w domu wyniosły w roku ubiegłym 40 176,87,- zł Pozostałe wpływy w tej grupie dotyczą wpłat za wyżywienie w przedszkolu – jest to kwota 203 863,22 zł, pozostałe sumy stanowią 5% dochody gminy z tytułu prowadzenia zadań zleconych oraz zwrot zaliczek alimentacyjnych na rachunek gminy wyegzekwowanych przez komornika – 3 629,85 zł.
Wpływy od jednostek pozabudżetowych - kwota uzyskanych dochodów za dzierżawę obwodów łowieckich wyniosła za 2008 rok - 4 098,49 złotych.
Wpływy z majątku gminy - zostały wykonane w wys. 195 505,93 zł realizacja poniżej założeń .Pozycję – wpływy z czynszów i dzierżawy zrealizowano w 96,59%.tj.173 854,75zł
Wpływy z użytkowania wieczystego – uzyskano kwotę 21 651,18 – .
Odsetki - to pozycja zrealizowana w ogólnej wysokości 230 772,48 zł.- co stanowiło 121,43 % planu. Wpływy z odsetek bankowych zrealizowano w wysokości – 141 966,35,- zł – od zaległości podatkowych zostały zrealizowane w wysokości 88 806,13- zł .
Dotacje celowe z budżetu państwa na prowadzenie zadań zleconych zostały zrealizowane w wysokości 4 419 054,69 zł,- W kilku przypadkach realizacja jest niższa od zakładanego planu - w tych pozycjach zwrócono niewykorzystaną kwotę dotacji
Zdecydowana większość z ogólnej sumy środków na zadania zlecone to kwoty dotyczące pomocy społecznej
· rozdz. 85203 - Dom Pomocy Społecznej, - 190 623,54
· 85212 – świadczenia rodzinne - 3 277 088,20
· 85213 - składki na ubezpieczenia zdrowotne - 23 824,00
· 85214 - świadczenia społeczne, - 371 343,22
· 85228 - usługi opiekuńcze - 46 965,10
· 01095 – zwrot podatku akcyzowego - 372 463,63
· 75011 - urzędy wojewódzkie - 134 241,00
· 75101 - aktualizacja spisu wyborców - 1 656,00
· 75414 - obrona cywilna - 850,0
Dotacje celowe na zadania własne - łączna kwota wyniosła 859 608,97 zł ,-. W tej grupie dochodów dotacje były przeznaczone kolejno na :
· 60014 - drogi powiatowe - 80 000,00
· 80101 – nauczanie języka angielskiego w kl. I - 27 440,00
· 80195 - dofinansowanie wyszkolenia młodocianych - 41 234,77
· 85214 – świadczenia społeczne - 52 629,03
· 85219 - Ośrodek Pomocy Społecznej - 293 083,17
· 85395 - realizacja programu dożywiania - 245 049,00
· 85415 – stypendia dla uczniów - 108 903,00
zakup podręczników - 11 270,00
Subwencja ogólna wpłynęła w poprzednim roku w wysokości
12 227 374 złotych w tym : oświatowa – 7 774 935,- zł,- równoważąca – 176 334 zł,-, wyrównawcza – 4 276 105,00,-zł..
Pozostałe dochody - zostały zrealizowane w kwocie 209 580,87- i tak uzyskano:
· wpłaty z tyt. odwiertów na terenie gminy 3 550,00
· środki za zajęcie pasa drogowego 469,94
· różne dochody Urzędu - 7 214,41
· środki z darowizn 29 139,34
· wpływy za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych – 151 965,14
· wpływy za wydawane dowody osobiste - 828,04
· środki z PFRON-u - 16 414,00
Dochody majątkowe – uzyskano w roku ubiegłym sumę 1 357 484,31 zł z tego
Wpływy z majątku gminy stanowiły kwotę 77 924,42 w tym ze sprzedaży -48 524,42 i z przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności – 29 400,- zł .
Dotacje celowe na finansowanie inwestycji - pozyskane w roku ubiegłym środki to kwota – 1 279 559,89 złotych ,
· na zakup samochodów strażackich - 66 400,00
· na modernizację dróg dojazdowych do gruntów rolnych - 164 367,36
· na budowę zespołu boisk sportowych ORLIK2 012 - 666 334,00
· na modernizację budynku po byłym ośrodku zdrowia i przystosowanie dla potrzeb niepełnosprawnych - 377 328,53
· na wyposażenie stanowiska pracy - świadczenia społ. - 5 130,00
Nie zrealizowano w roku poprzednim planowanych wpłat od ludności tytułem partycypacji w kosztach budowy wodociągu Studzianek-Gołyń-Antoninów, Zakres prac projektowych jest finansowany bezpośrednio przez mieszkańców. Zadanie zostało zapisane do wieloletniego planu inwestycyjnego i będzie realizowane pod warunkiem pozyskania środków unijnych.
Analizując przychody budżetowe należy wskazać, że w 2008 roku zaciągnięto kredyty i pożyczki w wysokości 2 586 374,99- , były one przeznaczone na następujące inwestycje:
- pożyczka z WFOŚiGW na przebudowę i modernizację SUW w Białej Rawskiej na kwotę 1 409 999,99,- zł ,/ umowa z roku 2007 zrealizowano 500 000,- zł / - oprocentowanie -4% w stosunku rocznym, okres spłaty do 30.11.2014 roku,
- kredyt z BOŚ SA na budowę zespołu boisk sportowych ”ORLIK 2012” w wys.
780 000,- złotych – oprocentowanie WIBOR 3M+0,35p.p , okres spłaty – 27.12.2019 roku
- kredyt preferencyjny z BOŚ z dopłatą do odsetek WFOŚiGW na termomodernizację przedszkola w wys. 396 375,- złotych – oprocentowanie Gminy - 3,125% , okres spłaty – do 27.10.2013 roku.
2. WYDATKI BUDŻETOWE
W roku ubiegłym wydatkowano sumę złotych 28 264 639,87,-zł na przyjęty plan 29 808 770,63 zł . Na wydatki bieżące wydatkowano – 21 868 170,33 zł, na wydatki majątkowe – 6 396 469,54 zł,-. Wydatki bieżące stanowiły 77,4 %, a wydatki majątkowe 22,6% ogólnego budżetu.
DZIAŁ ROLNICTWO I ŁOWIECTWO – rozdz. 01010 – wydatki majątkowe - Wybudowano 12 studni głębinowych w następujących miejscowościach : Bronisławów, Chodnów, Gołyń, Koprzywna, Marianów, Ossa, Pągów, Porady Górne, Rosławowice, Stara Wieś, Słupce, Zakrzew.
Studnie wyposażono w pompy głębinowe oraz instalację hydrauliczną.
Wymieniono 3 pompy głębinowe w studniach istniejących. Wartość inwestycji 515 694,22 zł.
Z punktów czerpalnych korzystać będą mieszkańcy sołectw, a w razie konieczności i w trakcie akcji gaśniczych także Ochotnicze Straże Pożarne. Jednak przede wszystkim zostały one wykopane z myślą o okolicznych gospodarstwach rolnych.
Rozdz.01030 - wydatki bieżące zostały wykonane w wysokości 25 996,29 zł. i dotyczyły składek na rzecz Izb Rolniczych
Rozdz.01095 - wypłaty środków z dotacji na zwrot podatku akcyzowego dla rolników – w wys.
365 160,42 zł , wydano w tej sprawie 946 decyzji , wypłacono wynagrodzenie pracowników wraz z pochodnymi w kwocie ogólnej 7 303,21 zł.
DZIAŁ „TRANSPORT”- - rozdz.60014 – drogi publiczne powiatowe – kwotę 80.000,- zł wydatkowano następująco : 73 243,00 zł na utrwalenie powierzchniowe emulsją i grysami ul.15-Grudnia i ul. Kościuszki oraz 6 757,00 zł na koszty akcji zimowej.
Rozdz. 60016- drogi gminne – ogólne wydatki zrealizowano na kwotę 2 562,494,78- zł w tym z dotacji Urzędu Marszałkowskiego na modernizację dróg dojazdowych do gruntów rolnych kwotę 164 367,36 zł. z czego :
· Zakupiono 29.500 ton tłucznia tj. ponad 1.000 zestawów samochodowych, którym utwardzono około 30 km dróg,
· Wykonano podbudowę oraz potrójne utrwalenie emulsją i grysami (makadan), alejki na targowisku zwierzęcym o łącznej długości 750 mb. =
· Wykonano remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznych (łatanie dziur) na drogach gminnych i na terenie miasta o łącznej powierzchni około 3500 m².
· Przeprowadzono remont mostku na rzece Białka w Rzeczkowie.
· Wykoszono trawy na poboczach dróg bitumicznych.
· Wykonano ekspertyzę wiaduktu nad CMK na drodze Narty – Chrząszczew.
· Wykonano rowy oraz zakupiono i przekazano przepusty, które mieszkańcy zamontują we własnym zakresie przy drodze we wsi Niemirowice w kierunku Podlesia,
· Utwardzono pobocze przy ul. Wiejskiej na odcinku 500 mb.
· Wykonano zatoki parkingowe przy ul. Jana Pawła II (k. kiosku) i ul. Mickiewicza (k. Gimnazjum) dla autobusów szkolnych.
· Przeprowadzono remonty chodników (wymieniono lub ułożono nowe odcinki) – ul. Mickiewicza na odcinku 173 mb. (przy Gimnazjum i Szkole Podstawowej) ,ul. Wojska Polskiego na odcinku 350 mb, ul. 15 Grudnia na odcinku 240 mb - ul. Gęsia na odcinku 110 mb. , ul. Szeroka na odcinku 77 mb. ,ul. Mickiewicza (przy współpracy z ZDW w Łodzi) na odcinku 124 mb. (od Placu Kościelnego do Poczty)
· Wykonano projekty techniczne na ulice: nad rzeką Białką tj. od ul. Narutowicza do ul. Gęsiej, dojazd do targowiska rolnego od ul.15 Grudnia,
· Zakupiono i ustawiono wiatę przystankową dla dzieci dojeżdżających do szkół we wsi Narty.
· Wykonano i zamontowano tabliczki z nazwami ulic w miejscowości Babsk.
· Sprzątanie przystanku w Babsku
· Przekazano dotację zakładowi budżetowemu na utrzymanie równiarki w wys.60 000,-
W ramach współpracy Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi wykonał nakładki bitumiczne w Białej Rawskiej na ul. Jana Pawła II na odcinku od granic miasta do Placu Wolności.
DZIAŁ GOSPODARKA MIESZKANIOWA - ogólne wydatki tego działu wyniosły w roku ubiegłym sumę 131 655,51 zł,- Zakładowi budżetowemu przekazano na przestrzeni roku dotację do remontów budynków komunalnych w wysokości 50 000 zł, jak również zrealizowano wydatki na usługi związane z wykupem gruntów w wys. 49 946,24,- zł oraz na utrzymanie budynków komunalnych – 31 709,27,- zł / w tym czynsze dla Wspólnot Mieszkaniowych – 29 195,90 zł/
DZIAŁ DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA - w rozdz. 71004 były finansowane m.in. wydatki związane ze zmianami planu zagospodarowania przestrzennego - jest to kwota 38 792,10 zł,-
Na opracowania geodezyjne i kartograficzne wydatkowano w roku ubiegłym kwotę 5 240 zł,-. W rozdz. 71095 – były wydatkowane środki na opracowanie studiów wykonalności inwestycji w wys. 19 642,26 zł
DZIAŁ ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA I SAMORZĄDOWA- wydatki stanowiły kwotę 2 873 614,77 zł,- w tym z dotacji wojewody kwotę 134 241 zł,-
Rozdz. 75011 – zadania zlecone finansowane z budżetu Wojewody w kwocie 134 241,- zł – przeznaczone na wynagrodzenia i pochodne dla 4 pracowników oraz koszty utrzymania USC. Na wynagrodzenia w tym rozdziale wydatkowano 115 800,-zł na wydatki rzeczowe 18 441,00 zł.
W roku ubiegłym przekazano dla Starostwa Powiatowego w Rawie Maz. dotację celową na działalność Klubu Pracy przy Powiatowym Urzędzie Pracy w wys. 2 000,- zł..
Wydatki Rady Gminy wyniosły w ciągu roku 126 163,55 złotych w tym wypłata diet –
118 920,00 zł,- , zakupy materiałów -1 243,55,- zł, szkolenia – 6 000,- .Nie wykorzystano wszystkich środków zaplanowanych w tym rozdziale.
Wydatki bieżące Urzędu Gminy stanowiły kwotę 2 296 274,38 zł,- z czego sfinansowano wynagrodzenia i pochodne oraz koszty wynagrodzeń bezosobowych w wys. 1 715 506,63 zł i wydatki rzeczowe na kwotę 580 767,75 zł. Szczegółowe zestawienie wydatków w rozdz.75023 stanowi załącznik do niniejszego sprawozdania.
Średnie zatrudnienie w urzędzie wyniosło w roku ubiegłym 44 osoby razem z pracownikami grupy robót interwencyjnych ,średnie wynagrodzenie stanowiło kwotę - 3 084,16 zł brutto.
Z wydatków majątkowych wykonano remont budynku Urzędu Miasta, koszt inwestycji razem z projektem i inwentaryzacją wyniósł w roku ubiegłym 182 406,47, część płatności została przeniesiona na rok następny z uwagi na niestaranne ułożenie tarakoty na korytarzach .W ramach rekompensaty potracono wykonawcy kwotę 20 787,38 zł . Ponadto zakupiono uzupełniająco nowy sprzęt komputerowy do Urzędu Miasta : skaner , 5 zestawów komputerowych ,8 monitorów płaskich , notebook .Wprowadzono możliwość stosowania podpisu elektronicznego oraz przesyłania wniosków przez mieszkańców drogą elektroniczną. Zakupy inwestycyjne stanowiły kwotę 26 273,06 zł
W rozdziale 75075 - na promocję miasta i gminy wydatkowano w roku 2008 – 59 956,31 zł
- ze środków tych finansowano głównie : organizację dożynek gminnych – ok. 6 500,- zł festynu bialskiego – 4.500,- zakupiono materiały promocyjne – ok.23.000,- zł, zorganizowano pokaz ogni sztucznych w noc sylwestrową – 4 500,- zł, zorganizowano wyjazd na ogólnokrajowy zjazd sołtysów 2 798,- zł ,zapłacono I część z umowy na opracowanie monografii o gminie Biała Rawska – 5 000,- zł , zorganizowano uroczyste obchody Święta 3 Maja i Święta Niepodległości, święta strażaków, sfinansowano zakup nagród w konkursach i dofinansowano organizację koncertów chopinowskich w SP w Babsku in.
W rozdz. 75095 – finansowano wypłatę diet dla sołtysów za udział w sesjach RM – 46 300,- zł
DZIAŁ URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY PAŃSTWOWEJ, KONTROLI I OCHRONY PRAWA ORAZ SĄDOWNICTWA - finansowano wydatki ze środków Wojewody na aktualizację stałego spisu wyborców w kwocie 1 656 zł.
DZIAŁ BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE I OCHRONA P.POŻAROWA- wydatkowano kwotę 438 470,61 złotych.
Ze środków zaplanowanych w rozdz. 75404 – dofinansowano miejscowy Komisariat Policji w wys. 10 000- zł z przeznaczeniem na zwiększenie ilości patroli policyjnych
Na działalność Ochotniczych Straży Pożarnych działających na terenie miasta i gminy wydatkowano 422 672,60 zł,-.
Ze środków tych finansowano przede wszystkim takie wydatki jak:
· Wypłacono diety za udział w akcjach gaśniczych oraz wypłaty dla kierowców i konserwatorów sprzętu -31 974,96 + pochodne – 2 725,88
· Ze środków na zakupy sfinansowano m. in. zakup motopompy gaśniczej dla OSP Chrząszczew i motopompy pływakowej dla OSP Chodnów, zakupiono węże strażackie, mundury bojowe, piły do drewna, akumulatory itp ,paliwo i części zamienne do samochodów bojowych,
· Wykonano naprawę instalacji elektrycznej w strażnicy OSP Dańków za kwotę 2.684 zł,
· Dofinansowano remont strażnicy OSP Szczuki na kwotę 5 tys. zł,
· ubezpieczenie sprzętu i samochodów, ubezpieczenie strażaków – 17 669,00
Z wydatków majątkowych zakupiono cztery wozy bojowe –gaśnicze dla OSP na kwotę 266 tys. zł z dotacją WFOŚ i GW w Łodzi w kwocie 66 tys. zł,
- dwa lekkie samochody Ford z linią szybkiego natarcia dla OSP Rosławowice i OSP Teresin,
- dwa średnie samochody Mercedes ze zbiornikami na wodę o pojemności 1.500 litrów dla OSP Babsk i OSP Wola Chojnata.
Na obronę cywilną / rozdz.75414/ wydatkowano sumę 850 zł,- pochodzącą z dotacji Wojewody na konserwację sprzętu oc
W rozdz. 75495 – wydatkowano kwotę 4 948,01 zł na umocnienie skarpy kąpieliska miejskiego po wylaniu wody i zapłatę za akcję strażaków.
DZIAŁ DOCHODY OD OSÓB PRAWNYCH, OD OSÓB FIZYCZNYCH I OD INNYCH JEDNOSTEK NIEPOSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚCI PRAWNEJ ORAZ WYDATKI ZWIAZANE Z ICH POBOREM – sfinansowano wydatki w wys. 78 665,32- zł przeznaczone na prowizje dla sołtysów za pobór podatków – 74 383,00- zł, sumę 2 200,- wydatkowano na roznoszenie nakazów podatkowych na terenie miasta oraz wydatki bieżące związane z obsługą podatkową gminy w wys. – 2 082,32- zł ,
DZIAŁ OBSŁUGA DŁUGU PUBLICZNEGO – w rozdz.75702 są wydatki przeznaczone na spłatę odsetek od kredytów bankowych. Stanowiły one w roku ubiegłym sumę 171 553,08 złotych. Nie wykorzystano wszystkich środków przeznaczonych na ten cel.
W rozdz.75704 – były zarezerwowane środki finansowe w wys.90 000,- zł na ewentualne wydatki związane z poręczeniem kredytu dla Lokalnego Stowarzyszenia „Kraina Rawki” Wydatki nie były zrealizowane, zaciągnięty kredyt został przez Stowarzyszenie spłacony i poręczenie wygasło.
DZIAŁ OŚWIATA I WYCHOWANIE wydatki ogółem tego działu, razem z inwestycjami wyniosły na koniec grudnia sumę 9 656 733,61 zł,-
Szczegółowe sprawozdanie z realizacji wydatków tego działu Dyrektora Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty stanowi integralną część niniejszego sprawozdania opisowego.
Omawiając wykonanie budżetu należy jednak podkreślić inwestycje w oświacie i remonty finansowane bezpośrednio z budżetu szkół .
Ze środków majątkowych zaplanowanych w rozdz.80104 wykonano I etap termomodernizacji przedszkola w Białej Rawskiej za kwotę 531 868,53zł
W ramach termomodernizacji przedszkola przewidziano wymianę wszystkich ponad 100 szt. okien, drzwi wejściowe główne dwie pary, drzwi wejściowe boczne, docieplenie budynku styropianem grubości 14 cm, ocieplenie stropów budynku oraz pokrycie połaci dachowej, wymiana rynien. Wymiana przestarzałej instalacji c o i instalacji odgromowej oraz malowanie zostanie zrealizowane w roku bieżącym.
W 2009 r. zaplanowano dokończenie robót, na które zarezerwowano jeszcze 500 tys. zł.
Dla potrzeb przedszkola zakupiono również patelnię elektryczną za kwotę 5 575,40 zł
W poszczególnych szkołach wykonano następujące remonty:
· Szkoła Podstawowej w Białej Rawskiej- wyremontowano sanitariaty na parterze za kwotę 34 698,- zł ( przy udziale środków pozyskanych z MEN w wysokości 10 000,-
· Szkoła Podstawowa w Pachach wybudowano bezodpływowy zbiornik na nieczystości płynne wydatkowano na ten cel – 19 107,00 zł.
Utwardzono parking szkolny kruszywem w ilości 120 ton tłucznia.
Wykonano generalny remont instalacji kominowych, naprawa instalacji wodno-
kanalizacyjnej c o, instalację monitoringu – 9 166,65
· Szkoła Podstawowej w Błażejewicach wykonano instalację elektryczną i montaż opraw oświetleniowych w pracowni komputerowej – 3 233,- zł, wykonano parking, zużyto na ten cel około 100 ton kruszywa.
· Szkoła Podstawowa w Starej Wsi wybudowano schody, podjazd dla niepełnosprawnych, zadaszenie schodów, elewację ściany frontowej,
na korytarzu szkoły wymieniono podłogi na kwotę 10 359,90 zł ,
wykonano adaptację dwóch pomieszczeń łącznie z rozbiórką ściany z przeznaczeniem
na Centrum Medialne w bibliotece, meble i wykładzinę, wygospodarowano
pomieszczenie na pokój nauczycielski, kącik kuchenny wyposażono w meble,
przebudowano część klatki schodowej (obniżono poziom podłóg, poszerzono
wejście),adoptowano pomieszczenia na pokój dyrektora oraz archiwum szkolne
wykonano mini-portiernię w szkole w celu zapewnienia stałego nadzoru,
wyremontowano salę lekcyjną dla klasy pierwszej (podłoga i malowanie),wykonano
parking przy szkole i drogę dojazdową do boiska szkolnego ze środków budżetu.
Wykonanie wielu z tych prac było możliwe dzięki wsparciu Rady Rodziców i
darczyńców.
· Szkoła Podstawowa w Lesiewie - wykonano ogrodzenie części placu szkolnego od strony lasu, położono trawę na boisku , pomalowano jedną klasę oraz pokój nauczycielski, wymieniono okna w kotłowni – 7 929,90,- zł
· Szkoły Podstawowej w Babsku – udrożniono przewody wentylacyjne na sumę 2 196,- zł założono w oknach rolety.
· Gimnazjum -wykonano zabezpieczenie balkonów i schodów przy sali gimnastycznej
poprzez zamontowanie siatek i barier ochronnych, remont i malowanie szatni szkolnej,
rozbudowano system zabezpieczeń o montaż telewizji przemysłowej- ok.10 849,46
W rozdz.80195 – wydatkowano m. in. kwotę 41 234,77 zł na dofinansowanie pracodawcom kosztów wyszkolenia pracowników młodocianych .W roku ubiegłym środki z tego tytułu uzyskało siedmiu przedsiębiorców, finansowano również zakupy nagród w konkursach międzyszkolnych.
Podsumowując wydatki w dziale Oświata oraz wydatki w dziale Edukacyjna Opieka Wychowawcza można stwierdzić ,że wydatki tych działów były wyższe od otrzymanej subwencji oświatowej, dotacji związanych z oświatą oraz wpłat na dożywianie o ponad
1 730 000- zł - i zostały dofinansowane w takiej wysokości przez budżet Gminy
DZIAŁ OCHRONA ZDROWIA- ogólne wydatki tego działu wyniosły w poprzednim roku kwotę 161 707,80-zł
Rozdz. 85153 – Zwalczanie narkomanii – wydatkowano kwotę 13 370,81 na wynagrodzenia pełnomocnika , zakup publikacji książkowych i szkolenia i inne formy profilaktyki uzależnień,.
Rozdz. 85154 -Przeciwdziałanie alkoholizmowi - wydatkowano kwotę 128 914,49 zł,- z koncesji na sprzedaż napojów alkoholowych. W ramach wydatków były realizowane zadania wynikające z realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, a mianowicie: pomoc i rehabilitacja osób uzależnionych, udzielanie pomocy rodzinom, profilaktyka wśród dzieci i młodzieży, wspomaganie innych instytucji .
Niewykorzystane środki w wysokości 22 703,- zostały przeniesione do budżetu roku 2009 Sprawozdania z realizacji budżetu i programów przeciwdziałania uzależnieniom stanowią integralną część niniejszego sprawozdania .
Rozdz. 85195 - Pozostała działalność – sfinansowano rehabilitację dzieci niepełnosprawnych oraz transport na turnus rehabilitacyjny w kwocie 11 793,- zł ,koszty transportu na basen dzieci szkolnych z wadami postawy w wys.6 129,50 zł. oraz koszty transportu osób niewidomych – 1 500,- .
DZIAŁ OPIEKA SPOŁECZNA - wydatki ogółem tego działu wyniosły 5 649 534,02 zł,- przy udziale środków wojewody w wysokości 4 500 605,26. i budżetu gminy w wysokości 1 148 928,76- zł
Środki z zadań zleconych stanowiły 80,7% wydatków ogółem.
Szczegółowe sprawozdanie dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej z realizacji wydatków stanowi integralną część niniejszego sprawozdania opisowego.
Należy podkreślić, że w roku ubiegłym ze środków uzyskanych z budżetu wojewody w wysokości 377 328,53 zł wykonano remont części budynku po byłym Ośrodku Zdrowia na potrzeby Środowiskowego Domu Samopomocy dla niepełnosprawnych, zakupiono windę towarowo-osobową która stanowić będzie alternatywny transport na I piętro budynku.
Na rok 2009 przewidziany jest dalszy remont i malowanie budynku.
Z dotacji wojewody w wys.5 130,- zł sfinansowano również wyposażenie stanowiska pracy do obsługi świadczę rodzinnych, natomiast ze środków budżetowych gminy zakupiono samochód dla potrzeb MGOPS-u za kwotę 39 700,- zł
DZIAŁ EDUKACYJNA OPIEKA WYCHOWAWCZA – sprawozdanie dyrektora Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty – w załączeniu.
DZIAŁ GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHRONA ŚRODOWISKA wydatkowano w ciągu roku 2008 kwotę 2 988 132,20 zł,-.
Rozdz.90001 – zaplanowane środki w wydatkach majątkowych zostały wydatkowane na następujące zadania :
· przebudowano i zmodernizowano Stację Uzdatniania Wody w Białej Rawskiej przy ulicy Topolowej w zakresie: wymiany pomp tłoczonych i głębinowych oraz wymiany rurociągów tłocznych. Zainstalowano nowy ciąg technologiczny uzdatniania wody – filtry Culligan oraz wybudowano dodatkowy zbiornik na uzdatnioną wodę o pojemności 1000 m³. Zmieniono system podawania wody z jednostopniowego na dwustopniowy. Zainstalowano elektroniczny system sterowania oraz radiowy system przekazu informacji o pracy Stacji Uzdatniania Wody do sterowni w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Żurawia. Poprzez przebudowę i modernizację stacji uzdatniania uzyskano znaczną poprawę jakości wody jak również zwiększono możliwości produkcyjne Stacji z 800 m³ do 3300 m³ wody pitnej na dobę. Koszt inwestycji wyniósł 2 069 733,46 zł.
· wybudowano wiatę na osady stałe przy oczyszczalni ścieków – Żurawia, koszt inwestycji 209 629,99 zł.
· opracowano projekt techniczny oczyszczalni ścieków w Galinkach – 31 998,16 zł
Rozdz.90002 - Gospodarka odpadami – w rozdziale tym sfinansowano następujące wydatki: przekazano dotację do gospodarki odpadami dla ZGKiM w wys.67 300 zł,- Wypłacono nagrody w konkursach - „Najczystsza wieś, najczystsza posesja” – 14 700,- zł.
Rozdz.90003 – na oczyszczanie miasta wydatkowano w roku ubiegłym kwotę 151 109,59 zł,- z czego sfinansowano przede wszystkim omiot miasta ,wywóz nieczystości oraz wyłapywanie bezdomnych psów .
Rozdz.90004 - zieleń w miastach to przede wszystkim wydatki związane z zakupem kwiatów dekoracyjnych ,drzew i krzewów oraz utrzymaniem trawników - ogółem wydatkowano 57 343,82 złotych
Rozdz. 90015 - na oświetlenie ulic wydatkowano w roku ubiegłym kwotę 328 092,18- zł z tego za zużytą energię elektryczną na terenie miasta i gminy wydatkowano 180 379,22-.
W ramach środków na inwestycje wydatkowano 69 418,- zł - Wykonano nowe linie oświetlenia ulicznego w miejscowościach:
· Żurawia (droga w lipach) – 12 lamp
· Białogórne ( kierunek przystanku dla dzieci) – 4 lampy
· Dańków (przy drodze w kierunku Pach) – 6 lamp
· Babsk ul. Lipowa ( kierunek cmentarza) – 8 lamp
· Wymieniono lub zamontowano dodatkowe lampy w miejscowościach:
Gołyń, Zofianów, Babsk, Gośliny, Przyłuski, Byki, Franopol, Pachy, Ossa, Niemirowice, Teodozjów, Żurawka, Stara Wieś oraz park miejski .łącznie wymieniono 36 sztuk lamp.
Rozdz.90095 – sfinansowano przy udziale środków Powiatowego Urzędu Pracy zatrudnienie 5 pracowników w ramach robót publicznych – 17 817,72,- zł oraz na pozostałe wydatki rzeczowe w tym rozdziale wydatkowano 10 811,38- zł z czego m.in. zakupiono materiały i wykonano malowanie przystanków- 2 324,63zł oraz remont ławek – 6 528,80 zł
DZIAŁ KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO - dotacje dla jednostek kultury wyniosły w roku ubiegłym 585 560 złotych.
Szczegółowe sprawozdania z działalności jednostek i wydatkowanych środków są załącznikami do niniejszego sprawozdania.
DZIAŁ KULTURA FIZYCZNA I SPORT
Rozdz.92109 – wydatki majątkowe - w ramach programu rządowego „Moje boisko - ORLIK 2012 ”wybudowano przy Szkole Podstawowej i Gimnazjum w Białej Rawskiej kompleks boisk ze sztuczną nawierzchnią oraz bieżnię lekkoatletyczną. W skład kompleksu boisk wchodzi: boisko wielofunkcyjne o nawierzchni tartanowej, boisko ze sztucznej trawy do piłki nożnej, bieżnia lekkoatletyczna. Całość terenu sportowego została ogrodzona, oświetlona jupiterami, teren utwardzony kostką. Koszt inwestycji wyniósł 1 486 498,71 zł w tym dotacja z budżetu państwa i Urzędu Marszałkowskiego – 663 334,00 zł.
W I kwartale 2009 r. wybudowano zaplecze socjalne za kwotę 244 000,- zł.
Rozdz.92605 -w roku 2008 przekazano dotacje klubom sportowym w celu prowadzenia zadań gminy w dziedzinie upowszechniania sportu na terenie miasta i gminy w ogólnej wysokości 110 000,- zł w tym :
· „BIAŁKA” - 38 000- zł,
· „ISKRA BABSK” - 8 000,- zł,
· „VICTORIA” Chrząszczew - 8 000,- zł,
· LKS „WOLA” -Wola Chojnata - 9 000,- zł,
· LKS ,,WULKAN”w Lesiowie - 9 000,- zł,
· LKS ,,BIAŁA RAWSKA” - 30 000,- zł.
· Uczniowski Klub Sportowy - 8 000,- zł.
Wszystkie Kluby złożyły stosowne rozliczenia i sprawozdania z działalności, zwrócono niewykorzystane kwoty dotacji w ogólnej kwocie 1 261,78 zł
Rozdz.92695 – wydatki majątkowe - zmodernizowano obiekty sportowe na terenie Ośrodka Sportu i Rekreacji w Białej Rawskiej , wykonano ogrodzenie boisk sportowych – 51 882,11 zł
W ramach umowy z Zakładem Energetycznym zostały wykonane przyłącza energetyczne. Dzięki zaangażowaniu klubu sportowego wykonano nową płytę boiska głównego, trybuny dla kibiców oraz uporządkowano teren.
ROZCHODY
W 2008 roku spłacono przypadające , zgodnie z zawartymi umowami , raty kredytów i pożyczek w ogólnej kwocie - 1 220 921,57- zł .
Uzyskano umorzenie 17,5% tj. kwoty 16 226,- zł pożyczki zaciągniętej na zadanie „ Budowa sieci kanalizacyjnej i wodociągowej na terenach inwestycyjnych ” .W tej sprawie została podpisana stosowna umowa.
Do spłaty na dzień 31 grudnia 2008 roku pozostały zobowiązania w wysokości 6 330 663,64 złotych , z czego zadłużenie wobec WFOŚiGW w Łodzi stanowi kwotę 4 683 414,84 zł
a wobec banków komercyjnych – 1 647 248,80 zł .
Kwota zadłużenia na koniec roku stanowi 23,4 % zrealizowanych dochodów budżetowych
( maksymalna granica - 60% ) .
Spłaty rat kredytów i pożyczek wraz z odsetkami w ciągu roku wynosiły 1 392 474,65,- zł
i stanowiły 5,14% dochodów budżetowych (maksymalnie -15%).
GOSPODARKA POZABUDŻETOWA
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Żurawii - plan finansowy
przychodów na rok 2008 wynosił 2 174 710 zł - realizacja - 2 106 115,94 zł tj.96,8% .
Plan wydatków na rok 2008 wynosił 2 174 710 zł. - realizacja – 2 047 453,69 zł tj.94,1 % założeń.
Rok budżetowy zamknięto nadwyżkę finansową w kwocie 58 662,25- zł .
W roku 2008 ZGKiM otrzymał dotację przedmiotową z budżetu gminy w ogólnej kwocie
177 300 zł,-
Stan środków obrotowych na 1.01.2008 – 91 827,- zł - na 31.12.2008 r. - 109 245,07 zł.
Sprawozdanie z działalności i gospodarki finansowej ZGKiM – w załączeniu.
Jednostki budżetowe Gminy nie utworzyły rachunków dochodów własnych.
Gminny fundusz ochrony środowiska - rozdz.90011, plan przychodów – 24.500 zł , wykonanie przychodów – 65 431,75 zł .Dodając stan środków na początek roku w wys. 75 971,42 zł ogólna kwota środków pieniężnych do dyspozycji w ciągu roku wynosiła 141 403,17 zł. Plan wydatków – 97 700 zł, wykonanie – 93 750,55 zł ,stan środków pieniężnych na koniec roku – 47 652,62 zł.
Stan środków finansowych na rachunkach bankowych Gminy na 31.XII.2008 wynosił 2 203 911,44 zł w tym subwencja oświatowa na styczeń –633 261,10-zł
PODSUMOWANIE
Porównując stronę dochodową naszego sprawozdania ze zrealizowanymi wydatkami należy wskazać, że rok 2008 zamknięto deficytem w kwocie 1 221 561,65,- zł przy planowanym w budżecie w kwocie 2 799 070,- zł .W trakcie roku obniżono więc planowany deficyt o kwotę 1 577 508,35 zł .
Biorąc pod uwagę zrealizowane przychody i rozchody - ogólna kwota wolnych środków na koniec roku 2008 wyniosła 1 582 959,41 - zł - są to środki pieniężne przeniesione do budżetu roku 2009 z przeznaczeniem na spłatę kredytów i pożyczek oraz jako źródło finansowania planowanego niedoboru.
Należy podkreślić, że wszystkie zadania przyjęte w budżecie przez Radę Miejską zostały zrealizowane. Zaciągnięto również pewne zobowiązania do realizacji na rok następny podpisując stosowne umowy np. projekt na wykonanie zagospodarowania targowiska przy ul. Brukowej, projekt techniczny na budowę nowej ulicy łączącej ul. Narutowicza z ul. Gęsią , opracowanie studiów wykonalności , zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, realizacja programu ze środków PFRON – „Uczeń na wsi”, opracowanie monografii o gminie Biała Rawska.
Wolne środki jakie pozostały na koniec roku dały możliwość obniżenia planowanego w projekcie budżetu zadłużenia Gminy. W projekcie planowano zaciągnięcie kredytu na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań w kwocie 1 119 715,-zł , kredytu na termomodernizację przedszkola w wys.250 000,- i pożyczki na budowę oczyszczalni ścieków w Galinkach w wys. 500 000,- zł przy planowanym zadłużeniu gminy na koniec roku 2009 w kwocie 8 045 210,- zł.
Natomiast uchwalony budżet został zbilansowany przy założeniu zaciągnięcia jedynie pożyczki i planowane zadłużenie wynosi 5 647 533,- zł jest więc niższe o ponad 2 390 000,- złotych
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miasta i Gminy w Białej Rawskiej