- projekt-
Uchwała Nr ……
Rady Miejskiej Biała Rawska
z dnia …………..
w sprawie uchwalenia budżetu na 2010 rok.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. c), d) i pkt 10, art. 51 ust. 2, art. 57 oraz art. 58 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17 poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458 i z 2009 r. Nr 52, poz. 420) oraz art. 211, 212, 214, 239, 258, 264 ust. 3 i art. 266 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) i art. 121 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241)
uchwala, co następuje:
§ 1.Uchwala się budżet Gminy Biała Rawska na 2010 rok.
§ 2.Uchwala się dochody budżetu w łącznej wysokości 27 711 079 zł, zgodnie z tabelą nr 1, w tym:
1) dochody bieżące w wysokości 25 030 392,61 zł,
2) dochody majątkowe w wysokości 2 680 686,39 zł.
§ 3. W ramach ogólnej kwoty dochodów wyodrębnia się planowaną dotację z budżetu państwa na realizację zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie w wysokości 3 639 968 zł, zgodnie z tabelą nr 2,
§ 4. Ustala się wydatki budżetu w łącznej wysokości 35 478 530 zł, zgodnie z tabelą nr 3,
w tym:
1) wydatki bieżące w wysokości 24 806 529,01 zł,
2) wydatki majątkowe w wysokości 10 672 000,99 zł,
2a) zestawienie zadań inwestycyjnych zaplanowanych do realizacji w 2010 roku przedstawia tabela nr 3a
§ 5. W ramach ogólnej kwoty wydatków wyodrębnia się wydatki na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie w wysokości 3 639 968 zł, zgodnie z tabelą nr 4,
§ 6. Różnica między dochodami i wydatkami stanowi planowany deficyt budżetu w wysokości 7 767 451 zł, który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z zaciągniętych kredytów i pożyczek w wys. 7 767 451 zł,
§ 7. Ustala się przychody budżetu w łącznej wysokości 9 047 922 zł i rozchody budżetu w łącznej wysokości 1 280 471 zł, zgodnie z tabelą 5.
§ 8. Ustala się limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych z przeznaczeniem na:
1) pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu w wysokości 550 000 zł,
2) finansowanie planowanego deficytu budżetu w wysokości 9 700 000 zł,
3) spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów pożyczek
1 450 000 zł,
4) wyprzedzające finansowanie działań finansowych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej 80 000 zł.
§ 9. W budżecie tworzy się rezerwy:
1) ogólną w wysokości 102 950 zł,
2) celową w wysokości 3 000 zł, w rozdz.75412 z przeznaczeniem na zarządzanie kryzysowe i w rozdz.80195 – 125 000 zł z przeznaczeniem na wynagrodzenia i składki od nich naliczane
§ 10. Dochody i wydatki budżetu obejmują dochody z tytułu opłat z tytułu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki budżetu na realizację zadań ujętych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz gminnym programie przeciwdziałania narkomanii, zgodnie z tabelą 6.
§11. Wydatki budżetu obejmują zadania jednostek pomocniczych gminy na kwotę 420 639 zł, ze środków określonych w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. Nr 52, poz. 420) zgodnie z tabelą nr 7.
§ 12. Ustala się dotacje udzielone z budżetu gminy podmiotom należącym i nie należącym do sektora finansów publicznych, zgodnie z załącznikiem Nr 1,
§ 13. Ustala się limity wydatków:
1) na wieloletnie programy inwestycyjne, zgodnie z tabelą nr 8
2) na wieloletnie projekty i programy realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, z niepodlegających zwrotowi środków pochodzących z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o wolnym Handlu (EFTA) oraz z innych środków niepodlegających zwrotowi pochodzących z zagranicy, zgodnie z tabelą nr 9.
§ 14. Ustala się plan przychodów i wydatków Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zgodnie z tabelą nr 10,
§ 15. Ustala się plan przychodów i kosztów zakładu budżetowego zgodnie z załącznikiem nr 2.
§ 16.Ustala się plan dochodów budżetu państwa związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami w wys.18 847 zł , zgodnie z tabelą nr 11
§ 17. 1. Upoważnia się Burmistrza Białej Rawskiej do:
1) dokonywania zmian wydatków bieżących budżetu w granicach działu, polegających na przesunięciach między rozdziałami w zakresie uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy,
2) dokonywania zmian w zakresie wydatków majątkowych w działach między zadaniami, w ramach planu nakładów majątkowych, do wysokości umożliwiającej realizacje zadania, z wyłączeniem zadań ujętych w wieloletnich programach inwestycyjnych.
2. Upoważnia się Burmistrza Białej Rawskiej do przekazania kierownikom jednostek budżetowych uprawnień do dokonywania przeniesień w planie wydatków bieżących w ramach wydatków działu związanych z realizacją zadań statutowych jednostki budżetowej.
§ 18. W zakresie wykonania budżetu upoważnia się Burmistrza Białej Rawskiej do:
1) zaciągania w 2010 roku kredytów na sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu, z których zadłużenie w trakcie roku nie może przekroczyć limitu 500 000 zł,
2) lokowania w trakcie realizacji budżetu czasowo wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu,
§ 19. 1. Upoważnia się Burmistrza Białej Rawskiej do zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub bezzwrotnych środków zagranicznych oraz na zadania wynikające z kontraktów wojewódzkich, zgodnie z tabelami nr 8 i 9.
2. Upoważnia się Burmistrza Białej Rawskiej do zaciągania w 2010 roku zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania Gminy i termin zapłaty upływa w 2011 roku.
3. Upoważnienie z ust. 2 obejmuje możliwość umocowania kierowników jednostek budżetowych do zaciągania tego rodzaju zobowiązań na następny rok budżetowy.
§ 20. Załącza się prognozę długu i spłat zobowiązań na 2010 rok i lata następne, zgodnie z tabelą 12.
§ 21. Wykonanie budżetu powierza się Burmistrzowi Białej Rawskiej.
§ 22. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2010 roku i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego
Uzasadnienie do projektu budżetu Gminy Biała Rawska na rok 2010
Dochody
Projekt planu dochodów budżetowych na rok 2010 skalkulowano na kwotę 27 711 790
złotych
DOCHODY BIEŻĄCE ogólna kwota – 25 030 392,61 złotych
Dochody własne – podatki :
– podatek rolny – założono zmniejszenie stawki zgodnie z komunikatem Prezesa GUS z dnia 19 października 2009 roku w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych III kwartałów 2009 roku- stawka z 1 ha przeliczeniowego – 85,25 zł,(stawka dotychczasowa – 125,00 zł) , ubytek dochodów budżetowych z tego tytułu stanowi kwotę blisko 500 000 zł.
-podatek leśny – przyjęto stawkę zgodnie z komunikatem Prezesa GUS z dnia
20 października 2009 roku w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna za okres pierwszych III kwartałów 2009 roku - stawka z 1 ha – 136,54 za 1 metr sześcienny ( aktualnie -152,53 zł.
Zmniejszenie dochodów z podatku leśnego stanowi kwotę ok. 6 500,- zł
- podatek od nieruchomości i podatek od środków transportu –do wyliczeń budżetu przyjęto stawki aktualnie obowiązujące
- podatki i opłaty otrzymywane za pośrednictwem Urzędu Skarbowego założono na podstawie wykonania za okres III kwartałów 2009 roku.
Wpływy z opłat -plan przyjęto na podstawie wykonania dochodów w okresie 9-m-cy roku 2009 - łącznie zaplanowano 130 000,- złotych.
Udziały w podatkach zaplanowano w wysokości 50 000 zł od osób prawnych oraz
2 350 000 złotych od osób fizycznych - zgodnie z aktualnymi założeniami Ministerstwa Finansów. Plan jest niższy niż w roku 2009 o 110 000,- zł.
W dochodach uzyskiwanych od jednostek budżetowych – dochody z tytułu realizacji zadań zleconych pomocy społecznej oraz wpływy z tytułu opieki nad chorym
w domu zaplanowano łącznie na poziomie – 56 200,- zł .Środki za wyżywienie dzieci
w przedszkolu przyjęto na podstawie kalkulacji dyrektora na kwotę 202 170,- zł.
Przewidywane wpływy za dzierżawę terenów łowieckich zaplanowano na 5 000 zł.
Wpływy z majątku gminy skalkulowano na kwotę 470 000,- złotych. Zaplanowano 400 000,- zł z dzierżaw : w tym m.in. - 120 000,- zł z czynszów lokatorów ze wspólnot mieszkaniowych oraz wpływy za lokale użytkowe.- 50 000,-.Zaplanowano także wpływy z użytkowania wieczystego w wys.70 000,- zł – w tej pozycji jest planowany wzrost dochodów w stosunku do roku 2009 ponieważ dokonano przeszacowania wartości.
Wpływy z odsetek wyliczono na sumę 146 050 złotych w tym z odsetek bankowych - 100 000,- zł i za nieterminowo regulowane należności - 46 050,- zł.
Dotacje celowe z budżetu państwa na zadania zlecone - przyjęto na podstawie decyzji Urzędu Wojewódzkiego w tym przedmiocie – kwota ogółem – 3 639 968,- zł. Należy zwrócić uwagę, że część dotychczasowych dotacji zostało przekwalifikowanych na dotacje na zadania własne ale niestety kwoty nie pokrywają całości kosztów.
Dotacje celowe na zadania własne - projekt uwzględnia dotacje na Pomoc Społeczną w wysokości 550 230,- zł
Subwencję ogólną - przyjęto zgodnie z decyzją Ministerstwa Finansów w wysokości .
13 063 974 ,- zł . Należy podkreślić, że część wyrównawcza subwencji jest niższa od obecnej o ponad 940 000,- zł.
W grupie pozostałych dochodów skalkulowano wpływy w kwocie 235 800,- złotych
w tym :
· wpływy za zajęcie pasa drogowego - 1 000,-
· różne dochody Urzędu - 5 000,-
· wpływy z darowizn - 25 000,-
· udział w dochodach budżetu państwa z tytułu
realizacji zadań / dowody osobiste/ - 800,-
· wpływy z koncesji - 200 000,-
DOCHODY MAJĄTKOWE
Wpływy z majątku gminy – ze sprzedaży zaplanowano 700 000,-zł ze sprzedaży działek w mieście oraz budynku w Grzymkowicach.
Dotacje na finansowanie inwestycji – zaplanowano dotację rozwojową na inwestycję „Poprawa retencji w dolinie rzeki Białki ” - 1 905 686,39, zgodnie z podpisana umową
z Marszałkiem Województwa oraz kwotę pomocy unijnej w wys.75 000,- na zadanie „Przebudowa alpinarium na potrzeby corocznych spotkań z muzyką Chopina”
Przychody finansujące niedobór budżetowy -
zaplanowano na koniec roku 2009 wolne środki w wysokości 200 000,-zł
ponadto:
zgodnie z załączonymi projektami uchwał w tym przedmiocie.
Przewidywane kredyty i pożyczki do zaciągnięcia w roku przyszłym wyniosą razem 8 847 922 zł, zadłużenie na koniec roku wyniesie kwotę 13 594 060 zł i stanowić będzie 49,06% planowanych dochodów budżetowych.
WYDATKI
Planowana na rok 2010 ogólna kwota wydatków wynosi 35 478 530-złotych w tym wydatki majątkowe stanowią 10 672 000,99- zł .W wydatkach bieżących wydatki na wynagrodzenia
i składki od nich naliczane stanowią 12 669 966 zł, wydatki na zadania statutowe – 6 287 854,01 ,dotacje – 1 209 688 zł, świadczenia na rzecz osób fizycznych – 4 339 021 zł, wydatki na obsługę długu – 300 000,- zł .
Należy również wskazać, że wyodrębniono kwotę na fundusze soleckie w wys.420 639,-zł
Dz. ROLNICTWO i ŁOWIECTWO
Rozdz.01010 – wydatki bieżące z funduszu sołeckiego na zakup beczek do studni głębinowych
w wys.20 551 oraz wydatki majątkowe – budowa wodociągu Studzianek-Gołyń-Antoninów
i Białogórne – I etap - w kwocie 500 000,- zł
Rozdz.01030 – zaplanowano na składki na ich rzecz Izb Rolniczych w wysokości 18 000,- zł.
Rozdz.01095 - W wydatkach bieżących zaplanowano środki na obsługę punktu zbioru padliny w wysokości - 5 000 zł .
Dz. TRANSPORT - zaplanowano wydatki ogółem w wysokości 5 863 627,- zł .
z czego
- 105 000,- - drogi powiatowe – dotacja dla Powiatu na przebudowę drogi powiatowej Zawady - Biała Rawska i - 5 758 627 ,- zł – drogi gminne.
Zaplanowano wydatki bieżące w wys.1 258 624,- zł oraz wydatki inwestycyjne w wys.4 500 000,- zł
Wydatki na remonty dróg dla sołectw w ramach funduszu sołeckiego wynoszą 268 757,- zł
Dz. GOSPODARKA MIESZKANIOWA - wydatki tego działu w roku 2010 będą wynosić 641 168,- zł.
W rozdz.70001 zaplanowano dotację przedmiotową dla ZGKiM do remontów budynków komunalnych ja w wysokości 60 000,- zł.
W rozdziale 70005 - Gospodarka Gruntami i Nieruchomościami zaplanowano m.in.kwotę 40 000,- zł na remontu lokali użytkowych , 25 000,- zł – na koszty ogrzewania budynku po byłym ośrodku Zdrowia , ze środków w wysokości 15 000 zł zaplanowano wydatki związane z szacowaniem nieruchomości, regulowanie stanów prawnych nieruchomości itp.
W tym rozdziale zaplanowano również wydatki w ramach funduszu sołeckiego na remont świetlicy i klubu wiejskiego – razem 16 168,- zł.
W rozdz.70095 - Pozostała działalność - zaplanowano wydatki bieżące na utrzymanie budynków po byłych szkołach tj. ubezpieczenie, energia , abonament telefoniczny - w wysokości 6 000 zł. oraz zapłatę czynszów dla Wspólnot Mieszkaniowych w wys. 170 000,-zł.oraz 2 000,- na ubezpieczenie budynków.
Wydatki majątkowe w rozdz.70095 w wys. 300 000,- dotyczą wybudowania kolektora ciepłowniczego łączącego kotłownię Nr 1 i Nr 2.
Dz. DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA - zaplanowano wydatki na opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy w kwocie 80 000 zł . Na opracowania geodezyjne zaplanowano 15 000 zł z przeznaczeniem na opracowanie, opłaty sądowe itp.
W rozdz. 71095 – zaplanowano 40 000,- na opracowanie studium wykonalności inwestycji .
Dz. ADMINISTRACJA PUBLICZNA - planowane wydatki tego działu wynosić będą 3 344 213,- złotych w tym z zadań zleconych 139 344,- złotych.
Rozdz. Urzędy Wojewódzkie - przyjęto plan wydatków w wysokości 203 644,- zł, - zgodnie
z decyzją Wojewody – 139 344 ,- zł z dotacji na zadania zlecone a ponieważ są to środki nie wystarczające na obsługę tych zadań dlatego będą dofinansowane z budżetu gminy w wys.
64 300 ,- zł .
Dla funkcjonowania Rady Miejskiej zaplanowano na rok 2010 kwotę 150 000,- zł w tym na wypłatę diet z tytułu posiedzeń Komisji Rady i Sesji Rady Miejskiej - 136 000,- zł oraz
3 000,- zł na zakup materiałów, 10 000 złotych z przeznaczeniem na szkolenia i na podróże służbowe 1 000,- zł
Urząd Gminy – wydatki na zadania statutowe zaplanowano na kwotę 630 169,- i 2 184 200- zł w na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń
W wydatkach przeznaczonych na wynagrodzenia założono 5% wsk. wzrostu płac od dnia
1 lipca. W wynagrodzeniach zabezpieczono również środki na wypłatę nagród jubileuszowych przysługujących w roku przyszłym oraz ewentualną odprawę emerytalną.
W wydatkach na zadania statutowe zaplanowano m. in.:
· zakup materiałów i wyposażenia 182 000,- zł/ np. zakup oleju opałowego, paliwa do samochodu , materiały biurowe i inne .../
· energię elektryczną - 16 000 zł.
· usługi - 190 000 zł. / m.in. telekomunikacyjne , pocztowe , szkolenia i ogłoszenia prasowe, naprawy sprzętu/
· usługi remontowe – 5 000 zł / naprawa maszyn biurowych , kserokopiarek, wymiana oświetlenia/
· opłaty za usługi internetowe – 4 000,- zł
· różne opłaty - 52 000 zł - m.in. na ubezpieczenie budynków i majątku Urzędu oraz składki na rzecz organizacji i stowarzyszeń których gmina jest członkiem,
· na podróże służbowe pracowników - 30 000 zł,
· szkolenia pracowników – 18 000,- zł
· fundusz socjalny – 47 669- zł
Wydatki majątkowe – w zakupach przewidziano zakup kolorowej kserokopiarki– 22 000- zł.
W rozdz. 75075 – zaplanowano środki na promocję miasta i gminy w wysokości 80 000,- zł –
Wszystkie środki przeznaczone na organizację imprez gminnych – festynu i dożynek zapisano w formie dotacji dla MGOK – jako jednostki organizującej / 90 000,- zł/.
W rozdz. 75095 - zapisano środki na wypłatę diet dla sołtysów za udział w sesjach w kwocie 73 200,- zł
Dz. URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WLADZY...- zaplanowano środki z dotacji Krajowego Biura Wyborczego na aktualizację spisu wyborców w wysokości 1 872,- zł.
Dz. BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE –
Rozdz. 75404 – przewidziano dotacje dla Komendy Wojewódzkiej Policji w wys.15 000,- zł na zwiększenie liczby patroli policyjnych.
Rozdz.75412 - wydatki na realizację zadań statutowych przeznaczone na funkcjonowanie Ochotniczych Straży Pożarnych policzono na kwotę 274 957,- zł.,- dotyczą one utrzymania gotowości bojowej jednostek .Środki z funduszu sołeckiego na remonty strażnic wynoszą 95 057,- zł
W wydatkach inwestycyjnych zapisano 180 000,- na zakup trzech samochodów strażackich oraz 20 000,- zł na budowę garażu OSP Babsk w formie dotacji dla jednostki.
Dla obrony cywilnej przyjęto wydatki na poziomie przyznanej dotacji. – 1 200,- zł.
W rozdz. 75421 – zapisano rezerwę celową w wysokości 3 000,- zł na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego.
Dz. DOCHODY OD OSÓB PRAWNYCH, FIZYCZNYCH ... W rozdz. 75647 - zaplanowano wypłatę prowizji dla sołtysów za pobór podatków w wysokości 70 000 zł., Przewidziano także środki na roznoszenie nakazów podatkowych – 3 800,- zł
jak również część kosztów biurowych związanych z poborem podatków i obsługą bankową
/ drukowanie nakazów , usługi pocztowe /- razem 6 004,01zł. Na szkolenia zaplanowano środki w wysokości 3 000,- zł,
Dz. OBSŁUGA DŁUGU PUBLICZNEGO - wyodrębniono środki na spłatę odsetek od kredytów i pożyczek. Przewidziane na rok 2010 odsetki wynoszą 300 000,- złotych razem z odsetkami od kredytów przewidzianych do zaciągnięcia w roku przyszłym .
Dz. RÓŻNE ROZLICZENIA - zapisano w tym dziale rezerwę ogólną w wysokości 102 950,- złotych
Dz. OŚWIATA I WYCHOWANIE
Wydatki na zadania statutowe jednostek oświatowych zaplanowano na poziomie niezbędnego minimum do funkcjonowania placówek .W wynagrodzeniach jednostek tj.- Dowóz uczniów i Zespół Oświaty – przyjęto 5% wskaźnik wzrostu płac od 1 lipca2009 r.
Podstawą planowania było również wykonanie budżetu przez poszczególne jednostki za okres 9 miesięcy 2009 roku .
Na wydatki bieżące w szkołach zaplanowano 5 819 314,- zł na funkcjonowanie oddz. przedszkolnych w gminie zaplanowano 595 514,- złotych.
W rozdz. 80104 Przedszkola zaplanowano kwotę 774 238,- w tym dotację na pomoc finansową dla gminy Kowiesy w wys.2 600,- zł dla Niepublicznego Zespołu Wychowania Przedszkolnego gdzie uczęszcza dwoje dzieci z terenu naszej gminy .
Dla gimnazjum zaplanowano środki w wysokości 3 004 594,- zł ,-zł w tym na wynagrodzenia – 2 508 170,- zł i na pozostałe wydatki –496 424,-zł.
Koszty dowozu uczniów do szkół zaplanowano na 528 298,- zł w tym opłaty za transport -
420 000 ,- zł , wynagrodzenia z pochodnymi 103 310,- zł .i pozostałe wydatki 4 958,- zł
Na działalność zespołu ekonomicznego obsługującego oświatę zaplanowano kwotę 296 325,- zł w tym na wynagrodzenia 260 600,- zł
W rozdz. 80146 zapisano środki na dokształcanie nauczycieli , zgodnie z wymogami Karty Nauczyciela w wys. 1% planowanego funduszu płac w wysokości 56 920,- złotych.
W rozdz. 80195 zapisano m.in. środki na nagrody Burmistrza dla nauczycieli w wysokości
26 784,- złotych , fundusz socjalny nauczycieli emerytów – 42 120,- zł. oraz na zakupy nagród w konkursach międzyszkolnych – 6 000,- i 1 000,- zł na wynagrodzenie egzaminatorów nauczycieli.
Wydatki majątkowe w Oświacie :
-termomodernizacja SP w Lesiewie - 300 000,- zł ,
-remont SP w Białej Rawskiej – 150 000,- zł,
-przebudowa alpinarium przy SP w Babsku – 165 000,- przy udziale środków unijnych w wys.75 000,- zł
-budowa placów zabaw dla dzieci przy szkołach podstawowych – 100 000,- zł
Dz. OCHRONA ZDROWIA - planowane wydatki w tym dziale wynoszą 215 500,- zł. Wpływy z koncesji za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w wysokości 200 000,-zł , będą one przeznaczone na zwalczanie narkomanii – 15 000,- i przeciwdziałanie alkoholizmowi – 175 000,- zł oraz 20 000,- zł w rozdz.85295 na dożywianie dzieci z rodzin patologicznych.
W rozdz.85195 - zaplanowano środki dla Stowarzyszenia „Dobro dziecka” na koszty rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych – 14 000,- zł, środki dla Towarzystwa Niewidomych –1 500,- zł wyjazdy uczniów z wadami postawy na basen- 10 000,- zł .
Dz. POMOC SPOŁECZNA- ogólne wydatki tego działu zaplanowane na rok 2010 wynosić będą 5 159 883,- złotych. Udział środków Wojewody - 4 047 782,- zł co stanowi -78,4% całości.
Z dotacji Wojewody są finansowane zadania: Ośrodek Wsparcia – 203 040,- zł, świadczenia rodzinne – 3 240 399,- zł ,składki na ubezpieczenia zdrowotne – 23 027,-, wypłata zasiłków - 37 284,- zł ,Ośrodek Pomocy Społecznej – 277 744- zł, wyplata zasiłków stałych -218 156,- zł usługi opiekuńcze -48 132,- zł
Z budżetu gminy są finansowane w całości wypłata dodatków mieszkaniowych – 187 769,- zł, częściowo wypłata świadczeń społecznych – 187 769, zł, koszty utrzymania Ośrodka – 258 190 złotych oraz koszty usług opiekuńczych – 402 118 zł ,dożywianie dzieci
w szkołach – 125 100 zł
Należy podkreślić, że udział dotacji z zadań zleconych jest niższy niż w roku ubiegłym.
Środki z budżetu gminy przeznaczone na Pomoc Społeczną sa znaczną kwotą – wynoszą 1 112 101 zł. Gmina finansuje m. in. ponad 48% kosztów utrzymania Ośrodka Pomocy Społ. , 89% kosztów usług opiekuńczych
Dz. EDUKACYJNA OPIEKA WYCHOWAWCZA - w dziale tym zaplanowano środki na funkcjonowanie świetlic szkolnych w wysokości 187 853 zł. .W rozdz.85495 zaplanowano środki na fundusz socjalny nauczycieli emerytów w wys. 6 240,- zł. oraz w ramach funduszu sołeckiego środki w wys.14 590,- na budowę dwóch placów zabaw dla dzieci na działkach gminnych .
Dz. GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHRONA ŚRODOWISKA - wydatki ogółem tego działu zaplanowane na rok 2010 to kwota 1 121 984 zł.
W rozdz.90001 zaplanowano środki w wys. 85 000,- zł na rozliczenie końcowe inwestycji „Budowa oczyszczalni ścieków w Galinkach”
W rozdz.90002 Gospodarka odpadami - zaplanowano dotację dla zakładu budżetowego w wys.51 768,- zł zgodnie ze złożoną kalkulacją, jako dopłatę do ceny odpadów stałych oraz środki przeznaczone na nagrody w konkursach :”Najczystsza posesja w mieście i gminie ”w wysokości
16 000 zł .
Na oczyszczanie miasta przewidziano środki w wysokości 205 000 zł - na omiot, wywóz nieczystości stałych i płynnych oraz wyłapywanie bezdomnych psów oraz 5000,- na remonty ławek, koszy , przystanków.
Wydatki na utrzymanie zieleni w wys.97 400,- zł dotyczą m.in. zakupu kwiatów i krzewów jak również na koszenie trawników , pielęgnację drzew i krzewów, montaż choinek i opryskiwanie alejek parkowych ..Zaplanowano również środki na wykonanie wiosennego cięcia drzew w wysokości 2 400,- zł .W roku przyszłym zaplanowano również budowę fontanny w centrum miasta.
Na oświetlenie uliczne zaplanowano środki w wysokości 555 516,- zł. w tym: kwotę 5 516,- zł w ramach funduszu sołeckiego . Na opłaty za zużytą energię zaplanowano - 275 000 zł. i
5 000 na zakup oświetlenia świątecznego .Zarezerwowano środki na usługi związane z konserwacją oświetlenia oraz na wykonanie drobnych napraw - .W wydatkach majątkowych zapisano kwotę 150 000,- zł .na budowę nowych linii oświetlenia ulicznego.
W rozdz.90095 - Pozostała działalność zaplanowano wydatki bieżące na wynagrodzenia i pochodne dla grupy 10 pracowników grupy robót publicznych – 59 300,- zł oraz na wydatki statutowe kwotę 52 000,- zł
Dz. KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO - Zapisane środki w formie dotacji podmiotowej dla instytucji kultury - to suma 519 120,- zł dla
Ośrodka Kultury i 271 200,- zł dla Biblioteki .
W wydatkach majątkowych rozdz. 92120 zaplanowano sumę 100 000,-zł na opracowanie projektu technicznego pod budowę biblioteki publicznej.
W rozdz..92120 zaplanowano kwotę 50 000,- na dotacje celowe przeznaczone na konserwację zabytków na remont dachu w sanktuarium w Białej Rawskiej.
Dz. KULTURA FIZYCZNA I SPORT - w tym dziale w rozdz.92601 zaplanowane
zostały środki na funkcjonowanie kompleksu boisk sportowych w kwocie 96 710,- zł
W rozdz.92605 zaplanowano dotacje do działalności Klubów Sportowych działających na naszym terenie w wys. 135 000,- zł.
W rozdz.92695 zaplanowano II i III etap modernizacji obiektów sportowych tj. kąpieliska w kwocie 4 100 000,99.
Etap II to zadanie „Poprawa retencji w dolinie rzeki Białki” zaplanowane na kwotę 2 198 575,99 zł przy udziale środków unijnych w wys. 1 905 686,39 zł
Etap III to zadanie „ Modernizacja części sportowo-turystycznej” zaplanowane na kwotę 1 801 425,- zł
W rozdziale tym zaplanowano również opracowanie projektu technicznego traktu spacerowego od osiedla Mickiewicza do OSiR w wys.. 100 000,- zł.
Wydatki inwestycyjne - wraz ze szczegółowymi źródłami finansowania poszczególnych tytułów przedstawia tabela Nr 4a, natomiast projekt wieloletniego planu inwestycyjnego zawiera tabela Nr 17.
W ROZCHODACH - zarezerwowano środki finansowe na spłatę kredytów i pożyczek w roku 2010 w wys.1 280 471,- zł. W kwocie tej jest zaplanowane 75 000,- zł na spłatę pożyczki na prefinansowanie projektu przebudowy alpinarium .W przypadku gdy środki unijne nie wpłyną w ciągu roku kwota ta będzie musiała być zaplanowana w budżecie roku następnego.
Biała Rawska, dnia 10.11.2009r.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miasta i Gminy w Białej Rawskiej