Projekty uchwał Rady

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania problemów Alkoholowych na 2012 r.

                                                                                                      PROJEKT

 

 

                                          UCHWAŁA Nr ……

              

Rady Miejskiej  Biała Rawska

    z dnia  ……………….

 

w sprawie : przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki  i Rozwiązywania

                    Problemów  Alkoholowych na 2012 rok.

 

 

                    Na podstawie art. 18 ust.2 pkt15 ustawy  z dnia 8 marca 1990roku o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591; z 2002r. Nr  23,poz.220, Nr 62,poz.558 ,Nr 113,poz.984; z 2003roku Nr 214 poz.1806, Nr 80,poz.717 ,Nr 162,poz.1568,  z 2004r. Nr 153 poz.1271,Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz.1203, Nr 214 poz.1806; z 2005r. Nr 172 poz.1441, z 2006 r. Nr 17 poz. 128, Nr 175 poz.1457, Nr 181 poz.1337 ; z 2007r. Nr 48 poz.327,Nr 138 poz.974, Nr 173 poz.1218; z 2008r.  Nr 180 poz.1111 ;z 2009 r. Nr 223 poz. 1458, Nr 52 poz. 420), z 2010 r. Nr 157 poz.1241, Nr 28 poz.142, Nr 28 poz.146, Nr 40 poz.230, Nr 106 poz.675, z 2011r.Nr 21 poz. 113,Nr 117 poz.679,Nr 134 poz.777, Nr 217 poz.1281 )  i  art. 41 ust.2 i ust.5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu  alkoholizmowi ( tekst jednolity Dz.U.  z 2007 r. Nr  70 poz.473,Nr 115 poz.793,Nr 176 poz.1238; z 2009 r. Nr 18 poz. 97,Nr 227 poz.1505,Nr 144 poz.1175 z 2010 r.  Nr 47 poz. 278, Nr 127 poz.857, z 2011r. Nr 106 poz.622,Nr 112 poz.654,Nr 120 poz.690).

Rada Miejska Biała Rawska uchwala  co następuje:

 

§ 1

 

Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

na  2012 rok  stanowiący załącznik do niniejszej  uchwały.

 

§  2

 

Wykonanie uchwały powierza się  Burmistrzowi Miasta i Gminy Biała Rawska .

 

§  3

 

Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Burmistrz przedłoży Radzie Miejskiej wraz ze sprawozdaniem  z wykonania budżetu

gminy za 2012 rok.

 

§  4

 

Traci moc uchwała Nr V/15/11 Rady Miejskiej Biała Rawska z dnia 31stycznia 2011r.

w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów

Alkoholowych na 2011 rok.

 

§  5

 

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia .

 

 

 

 

                                                         U z a s a d n i e n i e

 

 

do uchwały Rady Miejskiej Biała Rawska w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012 rok.

 

 

            Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów

alkoholowych należy do zadań własnych gminy określonych w art.41  ustawy z dnia

26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

cytowana ustawa nakłada na organy samorządu gminnego obowiązek podejmowania

działań , zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany

struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę

obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów i usuwania następstw nadużywania

alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie instytucji, organizacji społecznych

i stowarzyszeń.

 

Zgodnie z przepisami  prawa  zbudowany  został  niniejszy program. Szczególny nacisk

położono na zadania związane z profilaktyczną działalnością adresowaną w stosunku do

dzieci i młodzieży, stworzenie warunków i możliwości oraz podejmowanie działań mających

na celu wskazanie różnorodnych, alternatywnych form spędzania czasu wolnego dla dzieci

i młodzieży.

  

Głównym celem jest „ ograniczenie picia alkoholu przez osoby niepełnoletnie”.

Wdrażanie  programów profilaktyczno- interwencyjnych adresowanych do młodych  ludzi

eksperymentujących z alkoholem nie zawsze  daje pewność jaki efekt  ma przynieść 

to „wdrażanie”.

Źródłem finansowania zadań  Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów

Alkoholowych są dochody budżetu gminy  pochodzące z opłat za wydawanie i korzystanie

z zezwoleń  na sprzedaż  napojów alkoholowych.

 

                                                                                                  Załącznik         

                                                                                              do Uchwały  Nr …..

                                                                                                 z dnia …………….                                                                                                                                      Rady Miejskiej Biała Rawska.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         GMINNY  PROGRAM  PROFILAKTYKI

              I  ROZWIĄZYWANIA  PROBLEMÓW

        ALKOHOLOWYCH   NA   2012 rok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             Przygotowany przy  udziale;

 

           Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

           w Białej Rawskiej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            Biała Rawska ;    2012 rok.

 

 

                                         WPROWADZENIE

 

 

        Rozwiązywanie problemów uzależnień oznacza podejmowanie wszechstronnych

działań ukierunkowanych na osoby uzależnione od alkoholu  oraz ich rodzin w trosce 

o zmniejszenie destrukcyjnych skutków nadużywania  alkoholu. Szkody wynikające

z nadużywania  alkoholu występują  we wszystkich obszarach życia  ludzkiego.

 

Są nimi:

 

1. Szkody występujące u osób pijących ( np. degradacja zdrowia fizycznego, życia 

    emocjonalnego i społecznego  funkcjonowania).

 

2. Szkody występujące u członków  rodzin alkoholowych ( np. zaburzenia emocjonalne,

    schorzenia psychosomatyczne).

 

3. Alkoholowa dezorganizacja  środowiska pracy ( np. absencja, wypadki, obniżenie

    wydajności pracy ).

 

4. Naruszanie prawa  i porządku  przez osoby nietrzeźwe ( np. przestępczość, przemoc

    w rodzinach  alkoholowych, prowadzenie pojazdów  w stanie  nietrzeźwości ).

 

5. Naruszenie prawa związane z obrotem  alkoholem ( np. sprzedaż alkoholu osobom

    nieletnim).

 

6. Niekorzystne społecznie zmiany w strukturze picia  napojów alkoholowych ( np. spadek

    wieku inicjacji alkoholowej, wzrost  spożycia  alkoholu  przez dzieci i młodzież ).

 

    Istnieje, zatem konieczność podjęcia  intensywnych i skutecznych działań  profilaktycznych

leczniczych, prewencyjnych i rehabilitacyjnych .

 

     Główne cele i strategie, które powinny  stanowić  ramy  działania  samorządów

terytorialnych w zakresie  rozwiązywania  problemów alkoholowych  zostały określone przez:

  

-   Ustawę z dnia 26 października 1982roku o wychowaniu w trzeźwości i

      przeciwdziałaniu  alkoholizmowi  oraz Narodowy Program Profilaktyki

      i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

      Dokumenty te stanowiły  podstawę  przy opracowywaniu  Gminnego Programy

Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  na 2012 rok.

Ponadto przy opracowywaniu  tego programu  uwzględniono zasoby, jakimi dysponuje

Gmina do realizacji poniższych zadań.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                      

                                                   - 3 -

Rozdział  1.  Cele  Programu.

 

     § 1.  Podstawowym celem programu jest zapobieganie powstawaniu

nowych problemów alkoholowych, zmniejszanie rozmiarów tych , które

aktualnie występują oraz zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia

sobie z już występującymi problemami na poziomie lokalnym poprzez:

 

1)  zmniejszanie i zapobieganie skutkom spożywania alkoholu szczególnie

     przez dzieci i młodzież, poprzez kształtowanie w nich postaw

     proabstynenckich,

 

2)  zmniejszanie rozmiarów uszkodzeń zdrowia spowodowanego

     nadużywaniem alkoholu,

 

3)  zmniejszanie ilości i dolegliwości alkoholowych zaburzeń życia

     społecznego i rodzinnego,

 

4)  zwiększanie zakresu działań profilaktycznych i rozwiązywanie

     problemów alkoholowych wśród dorosłych,

 

5)  zmniejszanie rozmiarów naruszeń prawa na rynku alkoholowym.

 

   § 2.  Realizacji określonych powyżej celów służyć mają zadania,

           które będą podejmowane w następujących głównych kierunkach:

 

1) w zakresie zwiększania dostępności pomocy terapeutycznej

    i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych  od alkoholu:

 

   a) wspomaganie dodatkowych programów terapeutycznych i rehabilitacyjnych

       dla osób uzależnionych od alkoholu wykraczających poza statutową

       działalność placówek służby zdrowia,

   b) wnoszenie opłat do Sądu za opinie w przedmiocie uzależnienia oraz

       kierowanie na badanie w celu ustalenia  diagnozy uzależnienia od alkoholu,

       pokrywanie kosztów biegłego sporządzającego opinie w przedmiocie

       uzależnienia od alkoholu. 

   c) działania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w

       przedmiocie motywowania  do leczenia oraz kierowanie wniosków do Sądu

       o wszczęcie postępowania o zastosowanie  obowiązku poddania się leczeniu

       odwykowemu.

   d) dofinansowanie szkoleń  osób zajmujących się pomocą terapeutyczną

       i rehabilitacyjną dla osób uzależnionych od alkoholu.

  e)  zakup materiałów oraz literatury fachowej.

 

                                                      - 4 -                                                                  

                  

2)  w zakresie udzielania rodzinom, w których występują problemy

     alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności

     ochrony przed przemocą w rodzinie:

 

    a) wspieranie działań specjalistycznych miejsc pomocy dla osób

        uzależnionych oraz członków ich rodzin.                                                     

   b) wspieranie organizacji pozarządowych w zakresie pomocy w zapewnieniu

       ofiarom przemocy schronienia  w sytuacjach kryzysowych

   c) zwiększanie skuteczności i dostępności specjalistycznej pomocy dla rodzin

       w związku z występowaniem przemocy  w rodzinie, podnoszenie kompetencji

       w zakresie przeciwdziałania przemocy ,

   d) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych i penetracja terenów

       zagrożonych alkoholizmem,

   e) utrzymanie stałego kontaktu z policją, podnoszenie kwalifikacji osób

       pracujących z ofiarami przemocy w zakresie prowadzenia procedury

      „ NIBIESKIEJ KARTY” ,

    f) dofinansowanie kosztów dożywiania dzieci uczęszczających do świetlic

        opiekuńczo-wychowawczych, prowadzących działalność profilaktyczną,

   g) finansowanie i pokrycie kosztów umów z pedagogami, wychowawcami,

      psychologiem  / osobami pracującymi w świetlicach prowadzących zajęcia

     pozalekcyjne, sportowe i muzyczne /.

       

3)  prowadzenia profilaktycznej działalności informacyjnej w zakresie

     rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,

     w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych

     zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczęszczających

     w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych

     i socjoterapeutycznych.    

a)    organizowanie i prowadzenie programów profilaktycznych rozszerzonych

o różne formy sportowe, muzyczne  adresowanych przede wszystkim dla dzieci i młodziey,,                                                                                           

     b) wsparcie działalności świetlic/klubów/ prowadzących działalność  

         opiekuńczą w stosunku do dzieci i młodzieży,

    c)  organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży między innymi przez

         prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, warsztatów,  

    d) organizacja i sfinansowanie wypoczynku  dla dzieci i młodzieży,

   e) prowadzenie działalności profilaktycznej w stosunku do dzieci i młodzieży

       z zakresu wiedzy o patologiach społecznych ( m.in. konkursów, imprez

       integracyjnych, warsztatów, spektakli profilaktycznych,kampanii  i innych,

   f) współpraca  z instytucjami zajmującymi się profilaktyką oraz udział

       w ogólnopolskich kampaniach związanych  z tą problematyką.

 

                                                     - 5 –

 

  g) wspieranie przedsięwzięć profilaktycznych realizowanych przez młodzież

       w klubach gdzie istotnym elementem jest pogłębianie wiedzy i umiejętności

       z zakresu profilaktyki problemowej i promocji zdrowia,

  hi) współpraca z instytucjami zajmującymi się profilaktyką oraz prowadzenie

       działalności informacyjno-edukacyjnej na rzecz przeciwdziałania

       alkoholizmowi i narkomanii,

   i) finansowanie wydatków związanych z podnoszeniem kwalifikacji członków

      Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz innych

      osób związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych

      ( szkolenia,delegacje, materiały biurowe,literatura fachowa,czasopisma itp.)

  j) podjęcie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów

       alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych mających na

       celu ograniczenie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie

       zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej  18 roku życia )   

 

4) w zakresie wspomagania działalności instytucji, stowarzyszeń i osób

    fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych:

 

    a) wsparcie działań stowarzyszenia abstynenckiego w zakresie rozwiązywania

         problemów alkoholowych oraz koszty pobytu w domu dla bezdomnych,

    b) koordynowanie bieżącej działalności Klubu oraz nadzór nad

        odpowiedzialnością za lokal i korzystanie z niego-zadanie gospodarza

       Klubu  „Przedwiośnie”oraz sfinansowanie usług gospodarza

   c) dofinansowanie kosztów eksploatacji lokalu,w którym funkcjonuje Klub

        „Przedwiośnie” i Kluby  młodzieżowe” (koszty energii,ogrzewania,

        środki czystości)

   d) wsparcie działań promujących zdrowy, trzeźwy styl życia.

                                       

5)  w zakresie podejmowania interwencji w związku z naruszeniem

     przepisów określonych w art. 13 1 i 15 ustawy oraz występowanie

     przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

 

     a) w przypadku złamania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim lub

         nietrzeźwym oraz w przypadku złamania zakazu promocji i reklamy

         napojów alkoholowych, gmina może podejmować interwencje oraz

         występować przed sądem jako oskarżyciel publiczny.

     b) kontrole punktów  sprzedaży i podawania napojów alkoholowych

         w zakresie przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń,

         w miarę możliwości z przedstawicielami organów porządku publicznego,

    c) opiniowanie wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych pod

        względem lokalizacji punktu sprzedaży zgodnie z uchwałą rady gminy,

 

                                                  - 6  -

 

 6) wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie

      i  finansowanie Centrów Integracji Społecznej. 

 

     a) udzielanie pomocy osobom bezdomnym poprzez zapewnienie

         schronienia w okresie chronionym,

     b) wspieranie działań integracyjno-społecznych w miarę posiadanych

         środków finansowych,

     c) udzielanie pomocy osobom uzależnionym od alkoholu, po zakończonej

        psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego.                        

 

 Rozdział 2:  Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji

                      Rozwiązywania Problemów Alkoholowych .

 

§ 3.  Ustala się wynagrodzenie dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania

        Problemów Alkoholowych – za każde posiedzenie  i dyżur

        w wysokości   140 zł.

§ 4.  Podstawą wypłaty jest  lista obecności na posiedzeniu  lub  na

        dyżurze  członków komisji.

§ 5.  W związku z podróżami służbowymi członków Komisji przysługuje dieta,

        zwrot kosztów podróży i noclegów na zasadach i wysokości określonych

        w Zarządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej  w sprawie zasad

        ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu

        podróży służbowej na obszarze kraju.

§ 6.  Do pracy w Komisji mogą być zatrudniani na zasadach umów

        specjaliści tj. psycholog, psychiatra, terapeuta  i inni.

§ 7.  Zakres pracy specjalistów, ekspertów i konsultantów określa

        Pełnomocnik Burmistrza w miarę potrzeb w uzgodnieniu

        z Burmistrzem.

§ 8.  Zasady wynagradzania dla członków Komisji ustala się corocznie.

                                                    

Rozdział 3.  Postanowienia końcowe  -  Realizatorzy programu :

 

§ 9.  Realizację zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania

        Problemów Alkoholowych w 2012 roku ujęto w projekcie Budżetu Miasta

        i Gminy Biała Rawska w Dziale 851 „Ochrona zdrowia”, Rozdział 85154

        „ Przeciwdziałanie alkoholizmowi” i w Dziale 852 „Pomoc społeczna”

        Rozdział 85295 „ Pozostała działalność” w kwocie  250 000 zł.

        słownie : ( dwieście pięćdziesiąt  tysięcy  zł.)

 

 

 

 

                                                                  -  7  -

                                           

         Wydatki  przedstawiają się w  następujących grupach ;

          a) świadczenia na rzecz osób fizycznych   -  41 200 zł. obejmują;

              -  posiedzenia członków GKRPA,

              -  dożywianie  dzieci,

          b) wynagrodzenia i pochodne  -  86 516 zł.  obejmują ;

              -  wynagrodzenie osobowe, wynagrodzenie na podstawie umów,

              -  składki  ZUS,

              -  składki na fundusz pracy,

          c) zadania statutowe  - 122 284 zł.  obejmują ;

              -  materiały i wyposażenie,

              -  zakup energii,

              -  zakup usług pozostałych,

              -  zakup usług telekomunikacyjnych,

              -  podróże służbowe.

 

§ 10. Do realizacji zadań wynikających z  programu powołany jest Pełnomocnik

         Burmistrza  ds.Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 24 stycznia 2012 13:31
Dokument wprowadzony do BIP przez: Anna Śliwińska
Ilość wyświetleń: 1759
24 stycznia 2012 13:31 (Anna Śliwińska) - Dodanie dokumentu.
Zatrzymaj banner przewijany