PROJEKT
UCHWAŁA Nr ……
z dnia ……………….
w sprawie : przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych na 2012 rok.
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt15 ustawy z dnia 8 marca 1990roku o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591; z 2002r. Nr 23,poz.220, Nr 62,poz.558 ,Nr 113,poz.984; z 2003roku Nr 214 poz.1806, Nr 80,poz.717 ,Nr 162,poz.1568, z 2004r. Nr 153 poz.1271,Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz.1203, Nr 214 poz.1806; z 2005r. Nr 172 poz.1441, z 2006 r. Nr 17 poz. 128, Nr 175 poz.1457, Nr 181 poz.1337 ; z 2007r. Nr 48 poz.327,Nr 138 poz.974, Nr 173 poz.1218; z 2008r. Nr 180 poz.1111 ;z 2009 r. Nr 223 poz. 1458, Nr 52 poz. 420), z 2010 r. Nr 157 poz.1241, Nr 28 poz.142, Nr 28 poz.146, Nr 40 poz.230, Nr 106 poz.675, z 2011r.Nr 21 poz. 113,Nr 117 poz.679,Nr 134 poz.777, Nr 217 poz.1281 ) i art. 41 ust.2 i ust.5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity Dz.U. z 2007 r. Nr 70 poz.473,Nr 115 poz.793,Nr 176 poz.1238; z 2009 r. Nr 18 poz. 97,Nr 227 poz.1505,Nr 144 poz.1175 z 2010 r. Nr 47 poz. 278, Nr 127 poz.857, z 2011r. Nr 106 poz.622,Nr 112 poz.654,Nr 120 poz.690).
Rada Miejska Biała Rawska uchwala co następuje:
§ 1
Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
na 2012 rok stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Biała Rawska .
§ 3
Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Burmistrz przedłoży Radzie Miejskiej wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu
gminy za 2012 rok.
§ 4
Traci moc uchwała Nr V/15/11 Rady Miejskiej Biała Rawska z dnia 31stycznia 2011r.
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych na 2011 rok.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia .
U z a s a d n i e n i e
do uchwały Rady Miejskiej Biała Rawska w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012 rok.
Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów
alkoholowych należy do zadań własnych gminy określonych w art.41 ustawy z dnia
26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
cytowana ustawa nakłada na organy samorządu gminnego obowiązek podejmowania
działań , zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany
struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę
obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów i usuwania następstw nadużywania
alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie instytucji, organizacji społecznych
i stowarzyszeń.
Zgodnie z przepisami prawa zbudowany został niniejszy program. Szczególny nacisk
położono na zadania związane z profilaktyczną działalnością adresowaną w stosunku do
dzieci i młodzieży, stworzenie warunków i możliwości oraz podejmowanie działań mających
na celu wskazanie różnorodnych, alternatywnych form spędzania czasu wolnego dla dzieci
i młodzieży.
Głównym celem jest „ ograniczenie picia alkoholu przez osoby niepełnoletnie”.
Wdrażanie programów profilaktyczno- interwencyjnych adresowanych do młodych ludzi
eksperymentujących z alkoholem nie zawsze daje pewność jaki efekt ma przynieść
to „wdrażanie”.
Źródłem finansowania zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych są dochody budżetu gminy pochodzące z opłat za wydawanie i korzystanie
z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Załącznik
do Uchwały Nr …..
z dnia ……………. Rady Miejskiej Biała Rawska.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH NA 2012 rok.
Przygotowany przy udziale;
Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
w Białej Rawskiej.
Biała Rawska ; 2012 rok.
WPROWADZENIE
Rozwiązywanie problemów uzależnień oznacza podejmowanie wszechstronnych
działań ukierunkowanych na osoby uzależnione od alkoholu oraz ich rodzin w trosce
o zmniejszenie destrukcyjnych skutków nadużywania alkoholu. Szkody wynikające
z nadużywania alkoholu występują we wszystkich obszarach życia ludzkiego.
Są nimi:
1. Szkody występujące u osób pijących ( np. degradacja zdrowia fizycznego, życia
emocjonalnego i społecznego funkcjonowania).
2. Szkody występujące u członków rodzin alkoholowych ( np. zaburzenia emocjonalne,
schorzenia psychosomatyczne).
3. Alkoholowa dezorganizacja środowiska pracy ( np. absencja, wypadki, obniżenie
wydajności pracy ).
4. Naruszanie prawa i porządku przez osoby nietrzeźwe ( np. przestępczość, przemoc
w rodzinach alkoholowych, prowadzenie pojazdów w stanie nietrzeźwości ).
5. Naruszenie prawa związane z obrotem alkoholem ( np. sprzedaż alkoholu osobom
nieletnim).
6. Niekorzystne społecznie zmiany w strukturze picia napojów alkoholowych ( np. spadek
wieku inicjacji alkoholowej, wzrost spożycia alkoholu przez dzieci i młodzież ).
Istnieje, zatem konieczność podjęcia intensywnych i skutecznych działań profilaktycznych
leczniczych, prewencyjnych i rehabilitacyjnych .
Główne cele i strategie, które powinny stanowić ramy działania samorządów
terytorialnych w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych zostały określone przez:
- Ustawę z dnia 26 października 1982roku o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz Narodowy Program Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Dokumenty te stanowiły podstawę przy opracowywaniu Gminnego Programy
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012 rok.
Ponadto przy opracowywaniu tego programu uwzględniono zasoby, jakimi dysponuje
Gmina do realizacji poniższych zadań.
- 3 -
Rozdział 1. Cele Programu.
§ 1. Podstawowym celem programu jest zapobieganie powstawaniu
nowych problemów alkoholowych, zmniejszanie rozmiarów tych , które
aktualnie występują oraz zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia
sobie z już występującymi problemami na poziomie lokalnym poprzez:
1) zmniejszanie i zapobieganie skutkom spożywania alkoholu szczególnie
przez dzieci i młodzież, poprzez kształtowanie w nich postaw
proabstynenckich,
2) zmniejszanie rozmiarów uszkodzeń zdrowia spowodowanego
nadużywaniem alkoholu,
3) zmniejszanie ilości i dolegliwości alkoholowych zaburzeń życia
społecznego i rodzinnego,
4) zwiększanie zakresu działań profilaktycznych i rozwiązywanie
problemów alkoholowych wśród dorosłych,
5) zmniejszanie rozmiarów naruszeń prawa na rynku alkoholowym.
§ 2. Realizacji określonych powyżej celów służyć mają zadania,
które będą podejmowane w następujących głównych kierunkach:
1) w zakresie zwiększania dostępności pomocy terapeutycznej
i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu:
a) wspomaganie dodatkowych programów terapeutycznych i rehabilitacyjnych
dla osób uzależnionych od alkoholu wykraczających poza statutową
działalność placówek służby zdrowia,
b) wnoszenie opłat do Sądu za opinie w przedmiocie uzależnienia oraz
kierowanie na badanie w celu ustalenia diagnozy uzależnienia od alkoholu,
pokrywanie kosztów biegłego sporządzającego opinie w przedmiocie
uzależnienia od alkoholu.
c) działania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w
przedmiocie motywowania do leczenia oraz kierowanie wniosków do Sądu
o wszczęcie postępowania o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu
odwykowemu.
d) dofinansowanie szkoleń osób zajmujących się pomocą terapeutyczną
i rehabilitacyjną dla osób uzależnionych od alkoholu.
e) zakup materiałów oraz literatury fachowej.
- 4 -
2) w zakresie udzielania rodzinom, w których występują problemy
alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności
ochrony przed przemocą w rodzinie:
a) wspieranie działań specjalistycznych miejsc pomocy dla osób
uzależnionych oraz członków ich rodzin.
b) wspieranie organizacji pozarządowych w zakresie pomocy w zapewnieniu
ofiarom przemocy schronienia w sytuacjach kryzysowych
c) zwiększanie skuteczności i dostępności specjalistycznej pomocy dla rodzin
w związku z występowaniem przemocy w rodzinie, podnoszenie kompetencji
w zakresie przeciwdziałania przemocy ,
d) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych i penetracja terenów
zagrożonych alkoholizmem,
e) utrzymanie stałego kontaktu z policją, podnoszenie kwalifikacji osób
pracujących z ofiarami przemocy w zakresie prowadzenia procedury
„ NIBIESKIEJ KARTY” ,
f) dofinansowanie kosztów dożywiania dzieci uczęszczających do świetlic
opiekuńczo-wychowawczych, prowadzących działalność profilaktyczną,
g) finansowanie i pokrycie kosztów umów z pedagogami, wychowawcami,
psychologiem / osobami pracującymi w świetlicach prowadzących zajęcia
pozalekcyjne, sportowe i muzyczne /.
3) prowadzenia profilaktycznej działalności informacyjnej w zakresie
rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,
w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych
zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczęszczających
w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych
i socjoterapeutycznych.
a) organizowanie i prowadzenie programów profilaktycznych rozszerzonych
o różne formy sportowe, muzyczne adresowanych przede wszystkim dla dzieci i młodziey,,
b) wsparcie działalności świetlic/klubów/ prowadzących działalność
opiekuńczą w stosunku do dzieci i młodzieży,
c) organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży między innymi przez
prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, warsztatów,
d) organizacja i sfinansowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży,
e) prowadzenie działalności profilaktycznej w stosunku do dzieci i młodzieży
z zakresu wiedzy o patologiach społecznych ( m.in. konkursów, imprez
integracyjnych, warsztatów, spektakli profilaktycznych,kampanii i innych,
f) współpraca z instytucjami zajmującymi się profilaktyką oraz udział
w ogólnopolskich kampaniach związanych z tą problematyką.
- 5 –
g) wspieranie przedsięwzięć profilaktycznych realizowanych przez młodzież
w klubach gdzie istotnym elementem jest pogłębianie wiedzy i umiejętności
z zakresu profilaktyki problemowej i promocji zdrowia,
hi) współpraca z instytucjami zajmującymi się profilaktyką oraz prowadzenie
działalności informacyjno-edukacyjnej na rzecz przeciwdziałania
alkoholizmowi i narkomanii,
i) finansowanie wydatków związanych z podnoszeniem kwalifikacji członków
Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz innych
osób związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych
( szkolenia,delegacje, materiały biurowe,literatura fachowa,czasopisma itp.)
j) podjęcie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów
alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych mających na
celu ograniczenie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie
zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia )
4) w zakresie wspomagania działalności instytucji, stowarzyszeń i osób
fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych:
a) wsparcie działań stowarzyszenia abstynenckiego w zakresie rozwiązywania
problemów alkoholowych oraz koszty pobytu w domu dla bezdomnych,
b) koordynowanie bieżącej działalności Klubu oraz nadzór nad
odpowiedzialnością za lokal i korzystanie z niego-zadanie gospodarza
Klubu „Przedwiośnie”oraz sfinansowanie usług gospodarza
c) dofinansowanie kosztów eksploatacji lokalu,w którym funkcjonuje Klub
„Przedwiośnie” i Kluby młodzieżowe” (koszty energii,ogrzewania,
środki czystości)
d) wsparcie działań promujących zdrowy, trzeźwy styl życia.
5) w zakresie podejmowania interwencji w związku z naruszeniem
przepisów określonych w art. 13 1 i 15 ustawy oraz występowanie
przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
a) w przypadku złamania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim lub
nietrzeźwym oraz w przypadku złamania zakazu promocji i reklamy
napojów alkoholowych, gmina może podejmować interwencje oraz
występować przed sądem jako oskarżyciel publiczny.
b) kontrole punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych
w zakresie przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń,
w miarę możliwości z przedstawicielami organów porządku publicznego,
c) opiniowanie wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych pod
względem lokalizacji punktu sprzedaży zgodnie z uchwałą rady gminy,
- 6 -
6) wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie
i finansowanie Centrów Integracji Społecznej.
a) udzielanie pomocy osobom bezdomnym poprzez zapewnienie
schronienia w okresie chronionym,
b) wspieranie działań integracyjno-społecznych w miarę posiadanych
środków finansowych,
c) udzielanie pomocy osobom uzależnionym od alkoholu, po zakończonej
psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego.
Rozdział 2: Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych .
§ 3. Ustala się wynagrodzenie dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych – za każde posiedzenie i dyżur
w wysokości 140 zł.
§ 4. Podstawą wypłaty jest lista obecności na posiedzeniu lub na
dyżurze członków komisji.
§ 5. W związku z podróżami służbowymi członków Komisji przysługuje dieta,
zwrot kosztów podróży i noclegów na zasadach i wysokości określonych
w Zarządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zasad
ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu
podróży służbowej na obszarze kraju.
§ 6. Do pracy w Komisji mogą być zatrudniani na zasadach umów
specjaliści tj. psycholog, psychiatra, terapeuta i inni.
§ 7. Zakres pracy specjalistów, ekspertów i konsultantów określa
Pełnomocnik Burmistrza w miarę potrzeb w uzgodnieniu
z Burmistrzem.
§ 8. Zasady wynagradzania dla członków Komisji ustala się corocznie.
Rozdział 3. Postanowienia końcowe - Realizatorzy programu :
§ 9. Realizację zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w 2012 roku ujęto w projekcie Budżetu Miasta
i Gminy Biała Rawska w Dziale 851 „Ochrona zdrowia”, Rozdział 85154
„ Przeciwdziałanie alkoholizmowi” i w Dziale 852 „Pomoc społeczna”
Rozdział 85295 „ Pozostała działalność” w kwocie 250 000 zł.
słownie : ( dwieście pięćdziesiąt tysięcy zł.)
- 7 -
Wydatki przedstawiają się w następujących grupach ;
a) świadczenia na rzecz osób fizycznych - 41 200 zł. obejmują;
- posiedzenia członków GKRPA,
- dożywianie dzieci,
b) wynagrodzenia i pochodne - 86 516 zł. obejmują ;
- wynagrodzenie osobowe, wynagrodzenie na podstawie umów,
- składki ZUS,
- składki na fundusz pracy,
c) zadania statutowe - 122 284 zł. obejmują ;
- materiały i wyposażenie,
- zakup energii,
- zakup usług pozostałych,
- zakup usług telekomunikacyjnych,
- podróże służbowe.
§ 10. Do realizacji zadań wynikających z programu powołany jest Pełnomocnik
Burmistrza ds.Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miasta i Gminy w Białej Rawskiej