Projekty uchwał Rady

Projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2013-2016

projekt                                           

 

UCHWAŁA NR …...../13

RADY MIEJSKIEJ BIAŁA RAWSKA

z dnia 26 lipca 2013 roku

 

 

w sprawie  Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2013-2016

 

 

Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r.,  poz. 594)  i art. 176 pkt 1 ustawy z dnia 9 czerwca  2011 r. o wspieraniu rodziny                i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013  poz.135, poz. 154)    Rada Miejska Biała Rawska uchwala, co następuje:

§ 1

 

Przyjmuje się Gminny Program Wspierania Rodziny w mieście i gminie Biała Rawska  na lata 2013-2016  stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Biała Rawska

§ 3


Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

                                                                                      Załącznik do Uchwały Rady                       

                                                                                      Miejskiej Biała Rawska  Nr .../2013

                                                                                      z dnia 26 lipca 2013 r.

 

                                 

 

Gminny Program Wspierania Rodziny

 w mieście i gminie  Biała Rawska

 na lata 2013 - 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biała Rawska, lipiec 2013

 

Wstęp

 

            Rodzina jest  środowiskiem szczególnym, nieporównywalnym z innymi środowiskami życia, pracy czy zabawy. Dom  rodzinny kojarzy nam się z atmosferą pełną miłości, zaufania, bezpieczeństwem oraz charakterystycznymi dla członków rodziny cechami takimi jak: osobiste zaangażowanie, prywatność, zażyłość, wspólny cel, poczucie obowiązku i odpowiedzialności za rodzinę.  Rodzina towarzyszy człowiekowi od urodzenia przez całe życie.  Jest pierwszym               i najważniejszym środowiskiem życia człowieka, naturalnym źródłem ładu moralnego, który kształtuje się dzięki miłości i odpowiedzialności rodziców.

Jednak nie w każdym domu rodzina spełnia te wartości. Dla wielu ludzi dom kojarzy się                  z zagrożeniem, brakiem poczucia bezpieczeństwa, cierpieniem.

Trudno jest pogodzić się z faktem, że osoby którym dzieci  ufają,  kochają mogą się nad nimi znęcać psychicznie, fizycznie, mogą być wobec nich okrutne. Wiele osób wstydzi się komukolwiek powiedzieć co dzieje się w ich domach, czują się winne i wybierają milczenie, ponieważ boją się, że jeżeli opowiedzą komuś o tym co dzieję się w ich rodzinie, zostaną ukarane. Takie zachowanie pogłębia bezsilność ofiary przemocy a zwiększa władzę sprawcy.

            Dzieci dorastające w domach, w których występuje przemoc, cierpią nie tylko wtedy kiedy doznają przemocy bezpośrednio, również wtedy kiedy są świadkami przemocy dorosłych. Atmosfera w domu ma ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka i funkcjonowania      w późniejszym życiu. 

            Rodzina, w której występuje problem alkoholowy stanowi negatywny wpływ na rozwój  dziecka. Dom rodzinny, w którym panuje alkoholizm jest dla członków rodziny a szczególnie dla dziecka ogromną tragedią, nie ma w nim zrozumienia, nie można się w nim schronić przed przykrymi doświadczeniami. W takim domu nieporozumienia i awantury, które występują bardzo często  naruszają równowagę domowników żyją oni w ciągłym lęku i napięciu. Dzieci wychowujące się      w rodzinach nadużywających alkoholu, żyją z poczuciem zagrożenia, cierpią    i uczą się złych sposobów postępowania, które utrudniają im życie, przystosowują się do nienormalnego i zagrażającego środowiska rodzinnego wchłaniając w siebie tą niemoralną sytuację. Dzieci najczęściej nie mają kontroli nad własnym życiem, nie ufają ludziom, mają niskie poczucie własnej wartości, żyją w ciągłej niepewności. Najbardziej powszechnym doznaniem dzieci alkoholików  jest poczucie wstydu za sytuację w domu, za pijących rodziców, mogą być pozbawione wsparcia emocjonalnego, uczą się negatywnych sposobów radzenia sobie                      z problemami, brakuje im stałego systemu wartości, norm i celów, zaczynają izolować się społecznie.

            Rodziny dysfunkcyjne wymagają stałego monitorowania przez pracowników socjalnych,

 pedagogów szkolnych, pracowników służby zdrowia, policji, kuratorów sądowych                           i przedstawicieli innych instytucji, które mają kontakt z rodziną oraz podejmowania działań na rzecz rodziny   w oparciu o sprecyzowany plan działania.

            Praca z rodziną przedstawicieli służb społecznych powinna być połączona ze wsparciem
ze strony środowiska, w tym również bliższych i dalszych krewnych oraz aktywnością własną ze strony rodziny. Ponadto praca z rodziną powinna być prowadzona przez odpowiednio przygotowaną kadrę, kompetentną i obiektywną oraz podejmowana możliwie jak najwcześniej.

Organizując różnorodne formy wsparcia na rzecz rodziny wieloproblemowej, należy docenić            i konsekwentnie realizować zasadę podstawowej roli opiekuńczej i wychowawczej rodziny             w rozwoju dziecka. Zamiast zastępować rodzinę w pełnieniu jej funkcji opiekuńczo- wychowawczej, należy ją wspierać i wspomagać tak aby przywrócić prawidłowe funkcjonowanie.    Stąd też zawarte w  niniejszym programie propozycje pomocowe wspierają rodzinę      w prawidłowym wypełnianiu funkcji. Założeniem Programu jest wspieranie rodziny naturalnej już na etapie gdy problemy się zaczynają oraz eliminowanie takich sytuacji kiedy dziecko musi opuścić rodzinę.

           

  1. I.      Diagnoza

 

 

                  Punktem wyjścia do określenia zadań Gminnego Programu Wspierania Rodziny jest analiza danych o osobach i rodzinach  objętych wsparciem Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Białej Rawskiej oraz analiza sytuacji społecznej gminy Biała Rawska zawarta            w Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych.

      Diagnoza lokalna dotycząca dysfunkcyjności rodzin w zakresie pełnienia funkcji opiekuńczo-wychowawczych została dokonana w oparciu o dane Urzędu Miasta i Gminy Biała Rawska, Miejsko-Gminnego  Ośrodka Pomocy Społecznej w Białej Rawskiej, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Rawie Mazowieckiej, Miejsko-Gminnej  Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Powiatowego Urzędu Pracy w Rawie Mazowieckiej.

      Z danych Urzędu Miasta i Gminy Biała Rawska wynika, że na dzień 31 grudnia 2012 r. miasto   i gmina  liczyło 11.635 mieszkańców. Na ogólną liczbę mieszkańców przypada 5.850 kobiet (50,3 %), 5.785 mężczyzn (49,7 %). Dzieci i młodzież poniżej 18 roku życia – 2.226 (19,1%). Pomimo otwarcia rynków pracy przez wiele państw członkowskich Unii Europejskiej i związanej z tym migracji zarobkowej na dzień 31 grudnia 2012 r.  w Powiatowym Urzędzie Pracy w Rawie Mazowieckiej zarejestrowanych było 375 bezrobotnych z tego z terenu miasta i gminy Biała Rawska.  Prawo do zasiłku dla bezrobotnych posiadało 49 osób.

      Wśród osób ubiegających się o wsparcie w ramach ustawy o pomocy społecznej, ubóstwo ,              bezrobocie, długotrwałe lub cieżkie choroby są głównymi powodami korzystania z pomocy Ośrodka. W 2012 r. wśród 491 osób/rodzin korzystających z pomocy społecznej, kwestia ubóstwa dotyczyła 166 osób/rodzin, natomiast bezrobocia 95 osób/rodzin (281 osób). Inne powody to m.in. bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, potrzeba ochrony macierzyństwa, niepełnosprawność, długotrwała choroba. Zauważyć również należy, iż bardzo często w rodzinach oprócz ubóstwa występuje kilka innych przesłanek uprawniających do korzystania z pomocy finansowej z funduszu pomocy społecznej. Ponadto
z danych Miejsko-Gminnego  Ośrodka Pomocy Społecznej w Białej Rawskiej  wynika, iż 2012 r. objętych pomocą Ośrodka było: 270 rodzin  z dziećmi,  w tym 48 rodzin wielodzietnych i 51 rodzin niepełnych. Biorąc pod uwagę strukturę rodzin korzystających z pomocy społecznej w 2012 r., to rodziny z dziećmi stanowiły 55 % ogółu świadczeniobiorców.

      Miejskio-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Białej Rawskiej wypłaca również zasiłki rodzinne, dodatki do zasiłku rodzinnego, a także świadczenia z funduszu alimentacyjnego i dodatki mieszkaniowe. Pomocą w formie zasiłku rodzinnego i dodatków do zasiłku w 2012 r. objętych było796 rodzin, natomiast z funduszu alimentacyjnego korzystało 36 rodzin.

      Miejsko-Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Białej Rawskiej
w 2012 r. wszczęła procedury o objęcie leczeniem odwykowym 81 osób sprawujących opiekę rodzicielską. 

     Natomiast w Poradni Odwykowej w Rawie Mazowieckiej w terapii uczestniczyły 24 osoby (w tym 1 współuzależniona) sprawujące opiekę rodzicielską.

      Z danych uzyskanych z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Rawie Mazowieckiej wynika,  że w 10 rodzinach zastępczych ( 1 rodzina niespokrewniona, 9 rodzin spokrewnionych) na dzień 31 grudnia 2012 r. przebywało  11 dzieci,  a w placówkach opiekuńczo-wychowawczych         2 dzieci z terenu miasta i gminy Biała Rawska.

    Problemem przemocy w mieście i gminie zajmuje się Zespół Interdyscyplinarny skupiający przedstawicieli instytucji  działających na rzecz przeciwdziałania przemocy.

      Z analizy dokonanej przez pracowników socjalnych część rodzin wykazuje bezradność
w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, przy czym niektóre rodziny przy zapewnieniu wsparcia pracowników socjalnych i asystenta rodziny są w stanie zapewnić dziecku właściwy rozwój psychofizyczny, co daje szansę na wychowywanie dziecka w rodzinie biologicznej.  Zagrożeniem może być fakt, ze działania podejmowane przez Ośrodek na rzecz rodzin przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze okażą się niewystarczające m.in. z uwagi na  brak  chęci współpracy rodziny. 

     Realizacja polityki wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej opiera się m.in. na  aktach pranych :

  • Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. (Dz. U.            z 2013 r., poz. 135, poz.154),
  • Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (  Dz. U z 2013 r., poz. 182 i poz. 509),     
  • Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. z 2005r.                Nr 180,  poz.1493 – ze   zm.),
  • Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (Dz. U. z 2012 r., poz. 1356 i poz. 405)

 

II. Organizacja wsparcia rodziny

 

      Na jednostkach samorządu terytorialnego spoczywa obowiązek wspierania rodziny przeżywającej trudności opiekuńczo-wychowawcze oraz organizacja systemu pieczy zastępczej      w zakresie ustalonym ustawą.

      Wsparcie rodziny powinno być prowadzone przez profesjonalną kadrę. Działania powinny być   podejmowane możliwie jak najwcześniej i mieć charakter profilaktyczny i ochronny.

       Wszystkie dzieci wymagają ochrony ich praw i wolności oraz pomocy dla zapewnienia prawidłowego rozwoju i przyszłej samodzielności życiowej. Dysfunkcje rodziny przyczyniają się do powstawania znacznych strat rozwojowych u dzieci żyjących w takich rodzinach. Niewydolność rodziców zaburza zaspokojenie podstawowych potrzeb rozwojowych dziecka prowadząc m.in. do niepowodzeń szkolnych i izolacji społecznej. Priorytetem wspierania rodziny jest zapewnienie odpowiednich warunków rozwoju dzieci, młodzieży oraz kształtowanie wartości i norm związanych z ich wychowaniem. Rodzina może otrzymać wsparcie przez działania asystentów rodziny, placówek wsparcia dziennego, innych podmiotów i instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny. Wspieranie rodziny będzie prowadzone w formie pracy z rodziną oraz pomocy w opiece     i wychowaniu dziecka.

        Praca z rodziną ukierunkowana powinna być na wspieranie więzi uczuciowych                         w rodzinie, pomocy w integrowaniu rodziny z otoczeniem, pomocy w odbudowaniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Praca z rodziną realizowana będzie przez: konsultacje                         i poradnictwo specjalistyczne, pracę z asystentem rodziny , pomoc prawną szczególnie                    w zakresie prawa rodzinnego, pomoc terapeuty w punkcie konsultacyjnym dla osób uzależnionych    i współuzależnionych. Ważnym miejscem dla dzieci z rodzin zagrożonych jest działająca od października 2012 r. Świetlica Środowiskowa.

      Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej pozyskał środki z Resortowego  Programu  wspierania rodziny i systemu pieczy zastepczej  na 2013 r. na dofinansowanie zatrudnienia asystenta rodziny.  Rola asystenta polega na aktywnym wspieraniu rodziny. Praca asystenta ma charakter kompleksowy, asystent reaguje na sygnały otrzymywane z różnych źródeł ( pracownicy socjalni, pedagodzy, policja, służba zdrowia) wskazujące na powstawanie problemów prowadzących do dysfunkcji w rodzinie. Asystent rodziny pomaga  w rozwiązywaniu problemów psychologicznych, w razie potrzeby kieruje na terapię, wspiera również w podejmowaniu aktywności społecznej. Ponadto motywuje bezrobotnych członków rodziny do podjęcia zatrudnienia i wspiera w pierwszych miesiącach zatrudnienia. Celem pracy asystenta jest osiągnięcie przez rodzinę takiego poziomu stabilności, który umożliwi wychowywanie dzieci. 

        W pracy z rodziną ważna jest koordynacja wszystkich służb i instytucji zobligowanych do wspierania rodziny.

 

III.  Analiza SWOT systemu wsparcia rodziny

 

 

 

 

MOCNE STRONY

 

SŁABE STRONY

- poparcie działań i współpraca                       z samorządem gminnym,

- działalność instytucji pracujących na rzecz rodzin,

- systematyczne monitorowanie rodzin zagrożonych kryzysem przez pracowników socjalnych, pedagogów szkolnych oraz przedstawicieli innych zawodów kontaktujących się z rodziną,

- dostępność do bezpłatnego poradnictwa specjalistycznego, realizowanego przez jednostki publiczne

- realizacja licznych programów osłonowych i profilaktycznych.- .otwartość na współpracę,

- inicjowanie działań na rzecz aktywizacji społecznej i zawodowej członków rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym

- wspieranie rodzin we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do prawidłowego funkcjonowania poprzez pracę socjalną z rodziną

- zmiana postaw społecznych

- istniejące placówki opiekuńczo-wychowawcze na terenie powiatu rawskiego

- aktywizacja społeczna i zawodowa podopiecznych Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej;

 

- mała świadomość i gotowość społeczna w zakresie wspierania rodziny i pieczy zastępczej.

- niechęć osób do korzystania z poradnictwa specjalistycznego, tkwienie w uzależnieniu od pomocy społecznej.

- wyuczona bezradność

- roszczeniowość klientów MGOPS

- narastający problem przemocy w rodzinach

- narastający problem osób uzależnionych od alkoholu

- bezrobocie i zła sytuacja finansowa;

- brak dużych zakładów pracy;

- niewystarczający system informacyjny,

- niewystarczająca współpraca między instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi,

- brak nowych lokali mieszkalnych, lokali socjalnych, brak mieszkań chronionych;

 

SZANSE

 

ZAGROŻENIA

 

-       kierowanie pomocy do konkretnych adresatów.

-                   racjonalne wykorzystanie środków finansowych.

-       utworzenie stałego stanowiska pracy asystenta rodziny.

-       pozyskiwanie środków pozabudżetowych na realizację zadań wspierania rodziny

-       stworzenie warunków podnoszenia kwalifikacji kadr realizujących zadania wspierania rodziny

-       dobra współpraca instytucji i organizacji działających w obszarze pomocy dziecku i rodzinie oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie

-       dobra dostępność do usług opiekuńczych

 

 

-       wzrost liczby osób korzystajcych ze wsparcia Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej;

-       wzrost  skomplikowanych  problemów rodzin,

-       patologizacja społeczeństwa, w tym niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży.

-       Zaniedbywanie obowiązków opiekuńczo – wychowawczych przez rodziców

-       brak informacji o potrzebie udzielenia wsparcia w rodzinach o dobrym statusie materialnym

 

 

 

 

 IV.  Cel główny

 

Zbudowanie zintegrowanego systemu wsparcia na rzecz rodzin z problemami opiekuńczo – wychowawczymi

 

V. Cele szczegółowe

 

  1. Diagnozowanie i monitoring skali potrzeb i problemów rodzin.
  2. Poprawa funkcjonowania rodziny oraz warunków rozwoju dziecka w środowisku

             rodzinnym.

  1. Udzielenie wsparcia rodzinom doświadczającym trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych celem przywrócenia prawidłowego funkcjonowania   w społeczeństwie poprzez pracę z rodziną świadczoną przez asystenta rodziny.
  2. Podejmowanie działań profilaktycznych i edukacyjnych na rzecz rodziny.
  3. Zabezpieczenie podstawowych potrzeb bytowych dziecka i rodziny.
  4. Zapewnienie poradnictwa specjalistycznego.

 

VI.  Adresaci programu

 

      Rodziny z terenu miasta i gminy Biała Rawska  wychowujące dzieci, dotknięte przemocą, problemem uzależnień, zagrożone ubóstwem, doświadczające problemów opiekuńczo-wychowawczych, zagrożone umieszczeniem dzieci w pieczy zastępczej.

 

VII. Działania podejmowane przez instytucje i organizacje pozarządowe działające na rzecz wspierania rodziny

 

 

Zadania

Wskaźnik realizacji zadań

Realizatorzy

Zapewnienie pomocy materialnej i rzeczowej rodzinom ubogim

- Liczba i formy udzielonej pomocy

- Liczba rodzin i dzieci w tych rodzinach objętych pomocą,

MGOPS, Urząd Miasta, i Gminy, Szkoły, Organizacje pozarządowe,  Zespoły Caritas działające przy parafii,

Zapewnienie posiłku wszystkim dzieciom wymagającym tej formy pomocy 

-Liczba dzieci korzystających z posiłku,

- Liczba rodzin korzystająca z tej formy pomocy,

MGOPS,Szkoły,  Przedszkola,

 

Zabezpieczenie środków na pobyt dzieci w pieczy zastępczej

-Liczba dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej,

- Wysokość środków

przeznaczonych na pokrycie kosztów pobytu w pieczy zastępczej,

Urząd Miasta i Gminy, PCPR

Zapewnienie rodzinie przeżywającej trudności opiekuńczo wychowawcze wsparcia asystenta rodziny

- Liczba asystentów,

-Liczba rodzin, którym przydzielono asystenta 

MGOPS

Pomoc osobom doznającym przemocy w rodzinie

- Liczba rodzin,

- Liczba osób w rodzinach

( dorośli i dzieci),

MGOPS, Policja, Zespół Interdyscyplinarny, Szkoły, , Poradnia Terapii Uzależnienia od  Alkoholu                             i Współuzależnienia, Punkt konsultacyjny dla uzeleżnionych                     

i współuzaleznionych

Monitorowanie rodzin niewydolnych wychowawczo z powodu uzależnień, długotrwałej choroby,

- Liczba rodzin i dzieci

MGOPS, PCPR,  Szkoły, Przedszkola, Policja, Organizacje pozarządowe, MGKRPR 

Monitorowanie środowisk zagrożonych uzależnieniami, motywowanie rodziców do podjęcia terapii, monitorowanie terapii

- Liczba rodzin

MGOPS, PCPR, Policja, Szkoły, Przedszkola, MGKRPA

Zapewnienie poradnictwa specjalistycznego, informowanie o miejscach udzielania porad

- Liczba i rodzaj miejsc    poradnictwa specjalistycznego,

 - Liczba rodzin, które skorzystały z poradnictwa,

MGOPS,Szkoły, Poradnia Zdrowia Psychicznego, Szkoły,Punkt Poradnictwa Psychologicznego,

 Organizacje pozarządowe 

Terapie i mediacje

- Liczba terapii,

- Liczba mediacji,

- Liczba uczestników,

MGOPS, MGKRPA, PCPR, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Organizacje pozarządowe, Parafie,  

Organizowanie wypoczynku dzieci i młodzieży

- Liczba uczestników,

- Formy wypoczynku, 

MGOPS, Urząd Miasta i Gminy , Szkoły, Organizacje pozarządowe 

Monitorowanie sytuacji zdrowotnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych

- Liczba rodzin i dzieci,

MGOPS, placówki służby zdrowia, Szkoły, Organizacje

 pozarządowe 

Finansowanie świetlic środowiskowych, placówek wsparcia dziennego

 

 

 

 

-Ilość świetlic środowiskowych

i placówek wsparcia dziennego,

- Liczba dzieci objętych

pomocą przez placówki,

- Wysokość środków

przeznaczonych na funkcjonowanie świetlic i placówek wsparcia dziennego

Urząd Miasta, Organizacje pozarządowe, MGKRPA

Kursy, szkolenia, warsztaty dla pracowników instytucji wspierających rodzinę

- Liczba szkoleń, kursów warsztatów,

- Liczba uczestników,

MGOPS, PCPR, Policja, Placówki oświatowe

Organizowanie grup wsparcia, ( w razie potrzeby)

- Ilość grup,

- Liczba uczestników

MGOPS, PCPR, Szkoły

Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze

- Liczba rodzin objętych usługami

MGOPS

 

 

  1. VIII.    Przewidywane efekty realizacji programu

 

      Spodziewanym efektem realizacji programu ma być polepszenie sytuacji dziecka                        i rodziny, zwiększenie poczucia bezpieczeństwa socjalnego, ograniczenie patologii społecznej, zminimalizowanie negatywnych zachowań oraz stworzenie skutecznego systemu wsparcia dla rodziny i dziecka w ramach swoich kompetencji.

           

IX.    Realizatorzy i partnerzy programu

 

      Założenia Programu Wspierania Rodziny winny realizować samorządowe jednostki organizacyjne, organizacje pozarządowe i inne podmioty w szczególności realizujące zadania na zlecenie Miasta i Gminy Biała Rawska oraz osoby specjalizujące się bądź mające kontakt                 z dzieckiem  i rodziną.

      Przy realizacji Programu współpracować winny:

- właściwe wydziały Urzędu Miasta i Gminy Biała Rawska,

- Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Białej Rawskiej,

- Miejsko-Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

 - Punkt Poradni Psychologicznej,

- przedszkola publiczne i niepubliczne,

- szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne,

- organizacje pozarządowe,

- kościoły i związki wyznaniowe,

- Komisariat Policji,

- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Rawie Mazowieckiej,                                           - - -Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Rawie Mazowieckiej,

-Zakłady opieki zdrowotnej,

-Sąd Rejonowy w Skierniewicach.

      W realizacji swoich zadań w/w podmioty powinny kierować się dobrem rodziny, a jej wspieranie traktować, jako priorytet także wówczas, gdy nie stanowi ono ich podstawowej misji.

Program jest zobowiązaniem samorządu miasta i gminy  i jego jednostek do realizacji przyjętych celów,  a także ma za zadanie stymulować do ukierunkowanych działań na rzecz dziecka   i rodziny

 

X.      Zasady finansowania

 

      Finansowanie programu odbywać się będzie ze środków budżetu Miasta i Gminy Biała Rawska oraz  dotacji i środków pozyskanych z innych źródeł.

      Partycypacja w kosztach umieszczania dzieci w pieczy zastępczej.

W przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej lub w rodzinnym domu dziecka gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy      w pieczy zastępczej ponosi odpowiednio wydatki w wysokości:

1.  10% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka - w pierwszym roku pobytu dziecka                  w pieczy zastępczej;

2. 30% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka - w drugim roku pobytu dziecka w pieczy           zastępczej;

3. 50% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka - w trzecim roku pobytu dziecka w pieczy           zastępczej.

W przypadku umieszczenia dziecka w placówce opiekuńczo – wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo – terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy     w pieczy zastępczej ponosi odpowiednio wydatki w wysokości:

1. 10%w pierwszym roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej;

2. 30% w drugim roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej;

3. 50% w trzecim roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej.

Środki finansowe na realizację poszczególnych działań będą uwzględniane cyklicznie                      w rocznych planach finansowych.

 

  1. XI.           Ewaluacja i ocena programu

 

Monitoring i ewaluacja Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2013 -2016 prowadzona będzie corocznie poprzez gromadzenie danych i informacji w zakresie wszystkich działań opisanych w programie.

Miejsko-Gminny  Ośrodek Pomocy Społecznej w Białej Rawskiej w terminie do 31 marca każdego roku przedstawi Radzie Miejskiej sprawozdanie z realizacji programu sporządzone na podstawie informacji przedłożonych do 31 stycznia każdego roku  przez podmioty uczestniczące  w realizacji programu.

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 19 lipca 2013 09:25
Dokument wprowadzony do BIP przez: Monika Bryśkiewicz
Ilość wyświetleń: 1863
19 lipca 2013 09:25 (Monika Bryśkiewicz) - Dodanie dokumentu.
Zatrzymaj banner przewijany