z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w dniu 19 luty 2010 roku o godzinie 900 w świetlicy Urzędu Miasta w Białej Rawskiej.
Obecni członkowie Komisji wg listy obecności stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
W posiedzeniu udział wzięli:
Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji – Ryszard Szeligowski.
Przewodniczący Komisji przedstawił projekt porządku posiedzenia, stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego protokołu i zapytał czy są uwagi do jego treści?
Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego Krzysztof Bańkowski - zgłosił wniosek w sprawie zamiany punktu 4 na punkt 5.
Przewodniczący Komisji przeprowadził głosowanie w/w wniosku.
Członkowie Komisji w głosowaniu 9 głosami „za” jednogłośnie przyjęli w/w wniosek.
Przewodniczący Komisji – zgłosił poszerzenie porządku posiedzenia o przyjęcie protokołów nr 37/09 z dnia 17.12.2009r. i 38/10 z dnia 06.01.2010r..
Przewodniczący Komisji przeprowadził głosowanie w/w wniosku.
Członkowie Komisji w głosowaniu 9 głosami „za” jednogłośnie przyjęli zgłoszony wniosek.
Ponieważ nikt więcej nie zgłosił uwag i wniosków Przewodniczący Komisji przeprowadził głosowanie w sprawie przyjęcia porządku posiedzenia.
Członkowie Komisji w głosowaniu 9 głosami „za” jednogłośnie przyjęli następujący porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku posiedzenia.
3. Ustalenie miejscowości, w których zostaną zamontowane dodatkowe lampy oświetlenia ulicznego na 2010 rok.
4. Wyrażenie opinii do realizacji projektów technicznych dróg tłuczniowych na 2010 rok z funduszu sołeckiego.
5. Ustalenie wykazu chodników do wykonania na terenie miasta Biała Rawska.
6. Wyrażenie opinii do wniosku w sprawie przejęcia drogi powiatowej Nr 4107E Julianów Lesiewski-Marianów-Chrząszczewek-Chrząszczew-Gołyń - droga Nr 8, w poczet dróg gminnych.
7. Sprawy różne.
8. Przyjęcie protokołów nr 37/09 z dnia 17.12.2009r. i 38/10 z dnia 06.01.2010r..
9. Zakończenie posiedzenia.
Pkt.3
Przewodniczący Komisji przedstawił podanie Pana Marka Dziubińskiego w sprawie przydzielenia 5 lamp oświetleniowych do zamontowania na ul. Lipowej – 1 lampa, Akacjowej – 1 lampa i Ogrodowej 3 lampy w Babsku. Następnie przedstawił podanie Rady Sołeckiej wsi Koprzywna , w którym zawarta była prośba o ustawienie 6 lamp przy drodze na Kolonii oraz 2 lamp przy drodze w kierunku Woli Chojnaty.
Członkowie Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w wyniku dyskusji oraz przeprowadzeniu głosowania 9 głosami „za” jednogłośnie ustalili następujące miejscowości, w których zostaną zamontowane dodatkowe lampy oświetlenia ulicznego :
- Wola Chojnata – 4 lampy,
- Koprzywna – 3 lampy,
- Przyłuski – 1 lampa,
- Zakrzew – 5 lamp,
- Chrząszczew – 1 lampa,
- Stara Wieś – 8 lamp,
- Chodnów – 2 lampy,
- Szczuki – 4 lampy,
- Wólka Lesiewska – 4 lampy,
- Podsętkowice - 8 lamp,
- Niemirowice – 1 lampa,
- Błażejewice – 2 lampy,
- Białogórne – 3 lampy,
- Ossa – 12 lamp,
- Dańków – 3 lampy,
- Wilcze Piętki – 1 lampa,
- Tuniki – 7 lamp,
- Porady Górne – 4 sztuki,
- Ul. Lipowa – 3 lampy,
- Ul. Akacjowa – 1 lampa,
- Ul. Ogrodowa – 1 lampa,
Ogółem ustalono zamontowanie 78 lamp oświetlenia ulicznego na 2010 rok.
Radny Tomasz Mirkowski zaznaczył, iż koniecznym jest zamontowanie dodatkowej lamp na łączniku ulic Mickiewicza i Wojska Polskiego od strony ulicy Mickiewicza.
Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego Krzysztof Bańkowski wyjaśnił, iż montowanie lamp odbywać się będzie na już istniejących słupach i istniejącym piątym kablu. Jeżeli wystarczy środków finansowych, zamontowanie lampy w tym miejscu zostanie wzięte pod uwagę.
O godzinie 930 posiedzenie Komisji opuścił radny Władysław Milczarek.
O godzinie 1000 na posiedzenie Komisji przybył radny Mariusz Świstak.
Pkt.4
Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego Krzysztof Bańkowski udzielił informacji na temat realizacji projektów technicznych dróg tłuczniowych na 2010 rok z funduszu sołeckiego. Odbyły się zebrania Rad Sołeckich w sprawie przeznaczenia pieniędzy z funduszu sołeckiego. Wiele wsi zadeklarowała aby pieniądze przeznaczyć na drogi.
Pan Burmistrz - zaznaczył, iż remonty dróg powinny odbyć się po uprzednim wykonaniu uproszczonych projektów technicznych.
Naczelnik Wydz. RG Krzysztof Bańkowski - jednak jeden taki projekt kosztuje około 3 tys. zł i w takim wypadku główny koszt stanowić będzie wykonanie takiego projektu niż samo nawiezienie tłucznia. Przepisy co do wykonywania projektów nie zmieniły się. Jeżeli wykonywane prace zaliczymy do bieżącego utrzymania danej drogi to nie wymagane są projekty. Natomiast jeżeli będziemy mówić o remoncie bądź modernizacji drogi to będą już potrzebne dokumenty.
Radny Sylwester Brzeziński - zgłosił wniosek o nie robieniu projektów technicznych a przeznaczenie pieniędzy z funduszu sołeckiego na bieżące utrzymanie dróg i zakup tłucznia.
Przewodniczący Komisji przeprowadził głosowanie w/w wniosku.
Członkowie Komisji w głosowaniu 9 głosami „za” jednogłośnie przyjęli w/w wniosek.
Pan Burmistrz – ma zastrzeżenia co do w/w wniosku, wszystko powinno być robione z wymaganymi projektami technicznymi, chociaż z prowizorycznymi projektami. Są to drogi publiczne a więc może zdarzyć się jakiś wypadek. Chodzi tu przede wszystkim o bezpieczeństwo ruchu, zabezpieczenie miejsca gdzie będą wykonywane prace.
Pan Burmistrz poprosił o wypowiedź Naczelnika Wydz. RG Krzysztofa Bańkowskiego oraz Inspektora Zbigniewa Adamczyka, którzy są najbardziej rozeznani w temacie.
Naczelnik Wydz. RG Krzysztof Bańkowski – tak jak mówił wcześniej, na prace związane z bieżącym utrzymaniem dróg nie potrzeba dokumentów. Natomiast na wszelkie remonty, modernizację potrzebny jest projekt uproszczony oraz mapka.
Radny Włodzimierz Słonecki – jaki zakres prac obejmuje bieżące utrzymanie dróg?
Naczelnik Wydz. RG Krzysztof Bańkowski – jest to odśnieżanie, sypanie piasku, zamiatanie, łatanie dziur.
Inspektor Zbigniew Adamczyk – jest 37 odcinków dróg do wykonania z funduszu sołeckiego. Jeden projekt kosztuje około 3 tys. zł co daje nam łącznie około 100 tys. zł. Z funduszu sołeckiego mamy 260 tys. zł a więc projekty stanowić będą około 50% kosztów.
Pan Burmistrz – zapytał czy jest możliwość zobowiązania dostawcy kruszywa (tłucznia) na drogi w ramach utrzymania bezpieczeństwa ruchu i pieszych aby zabezpieczył dany odcinek drogi i za to odpowiadał?
Inspektor Zbigniew Adamczyk – dostawca odpowiedzialny jest za dostarczenie tłucznia na wskazane miejsce oraz wysypanie go. I to należy do jego pracy. Natomiast wykonawca odpowiedzialny jest za wykonanie remontu danej drogi.
Przewodniczący zakończył dyskusję w tym punkcie. Tym samym w/w wniosek zgłoszony przez radnego Sylwestra Brzezińskiego został przyjęty.
Pkt.5
Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego Krzysztof Bańkowski – poinformował, iż obecnie mamy w budżecie 160 tys. zł przeznaczonych na remonty, utrzymanie chodników i zatok parkingowych na terenie miasta Biała Rawska z czego 35.400 zł będzie potrzebne na przebudowe kanalizacji deszczowej w ul. Gęsiej. Koszt wszystkich prac związanych z wykonaniem chodników i zatok na które zostały wykonane projekty techniczne wynosi około 346.332 zł., jednak nam pozostaje tylko około 126 tys. zł przeznaczonych na wykonanie tej inwestycji.
Członkowie Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w wyniku dyskusji ustalili, iż w związku z tym, że jest za mało pieniędzy w budżecie na wykonanie wszystkich prac należy zmniejszyć koszty o około 50 %. Następnie ustalili lokalizacje, w których zrobione będą chodniki oraz zatoki parkingowe tj.:
- zatoka parkingowa przy ul. Kościuszki z kostki betonowej – około 20 tys. zł (wykonanie z makadanu),
- przełożenie krawężników i chodników ul. Gęsia i Brukowa – około 25 tys. zł (wykonanie całości),
- chodnik przy bloku nr 7 przy ul. Wojska Polskiego – około 20 tys. zł – (wykonanie całości),
- chodnik przy ulicy Wiejskiej – (wykonanie około 100m),
- chodnik przy ul. 15-go Grudnia od torów do targowiska – (wykonanie około 100 m),
- zatoka parkingowa przy blokach 1-5 przy ul. Mickiewicza – około 25 tys. zł (wykonanie z makadanu).
Przewodniczący Komisji przeprowadził głosowanie w/w ustaleń.
Członkowie Komisji w głosowaniu 8 głosami „za”, przy braku głosów „przeciwnych” i 1 głosem „ wstrzymującym” przyjęli w/w ustalenia.
Pan Burmistrz – poinformował, iż należy wykonać dwa projekty techniczne na drogi w kierunku Zakrzewa oraz w kierunku Zofiów – Rylsk – Bronisławów.
Przewodniczący Komisji przeprowadził głosowanie w/w wniosku.
Członkowie Komisji w głosowaniu 9 głosami „za” jednogłośnie przyjęli w/w wniosek
Pkt.6
Przewodniczący Komisji przestawił wniosek radnego Andrzeja Włodarskiego w sprawie przejęcia drogi powiatowej Nr 4107E Julianów Lesiewski – Marianów- Chrząszczewek – Chrząszczew – Gołyń – droga Nr 8, w poczet dróg gminnych.
Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję w tym punkcie:
Radny Andrzej Włodarski – poinformował, iż trzy wsie z danego terenu zadeklarowały przekazanie środków z funduszu sołeckiego tj.: Chrząszczew, Chrząszczewek oraz Gołyń na rzecz remontu tej drogi. droga jest ważnym ciągiem komunikacyjnym nie tylko do zakładów znajdujących się na tym terenie ale również dla mieszkańców. Można było by również rozwiązać problem dowozu dzieci do szkoły.
Pan Burmistrz – popiera wniosek radnego. Droga wymaga remontu, wielokrotnie mieszkańcy przychodzili z prośbą o podjęcie jakiś działań w tym kierunku. Uważa, iż nie należy traktować inaczej ludzi mieszkających przy drodze gminnej a inaczej mieszkających przy drodze powiatowej. Starosta Powiatu Rawskiego mówił, że brakuje pieniędzy na realizację. Bez względu na to kto będzie przy władzy trzeba umożliwić komunikację mieszkańcom naszej Gminy. Przebudowanie drogi w systemie makadan spowoduje możliwość przejazdu we wszystkich porach roku (w czasie roztopów i opadów deszczu) oraz umożliwi uruchomienie linii autobusów szkolnych dowożących dzieci do szkół.
Poprosił o wyrażenie opinii w tej sprawie.
Ponieważ nikt więcej głosu nie zabrał Przewodniczący Komisji przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w wniosku.
Członkowie Komisji w głosowaniu 7 głosami „za”, 1 głosem „przeciwnym” i 1 głosem „wstrzymującym” wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie przejęcia drogi powiatowej Nr 4107E Julianów Lesiewski – Marianów – Chrząszczewek – Chrząszczew – Gołyń – droga Nr 8, w poczet dróg gminnych.
Pkt.7
W sprawach różnych głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawił podanie radnego Marka Dziubińskiego w sprawie budowy barierki energochłonnej - zabezpieczającej na ul. Leśnej (od strony stawu) w Babsku.
Barierka ta umożliwi bezpieczne poruszanie się po w/w ulicy mieszkańcom osiedla.
Pan Burmistrz – uważa, że właściciel stawu powinien wykonać budowę barierki. Zwrócił się z zapytaniem do Naczelnika Wydziału Rozwoju Gospodarczego jakie obowiązki ciążą na Gminie a jakie na właścicielu stawu odnośnie zamontowania barierki?
Naczelnik Wydz. RG Krzysztof Bańkowski – poinformował, że Gmina ma obowiązek budować takie barierki przy mostach. Jeżeli występuje jakieś zagrożenie to należy zabezpieczyć miejsce.
Pan Burmistrz – z powyższej odpowiedzi wynika, że powinniśmy przekazać podanie właścicielowi stawu – Panu Jagielińskiemu.
Następnie Przewodniczący Komisji przeczytał podanie Prezesa Ochotniczej Straży Pożarnej w Dańkowie w sprawie przekazania na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej w Dańkowie dwóch działek położonych w tej miejscowości tj. nr ewidencyjny nr 23/1 i 23/3. przedmiotowe działki są niezbędne do statutowej działalności OSP.
Pan Burmistrz – wyraził pozytywną opinię. Dużo młodych ludzi zainteresowanych jest działalnością OSP. Działki pozwolą zorganizować plac ćwiczebno – manewrowy służący do przygotowywania ochotników do służby w celu wykonywania ćwiczeń oraz przeprowadzenia szkoleń.
Przewodniczący Komisji przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii co do przekazania działek na rzecz OSP w Dańkowie.
Członkowie Komisji w głosowaniu 9 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną co do przekazania działek na rzecz OSP w Dańkowie.
O godzinie 1230 posiedzenie Komisji opuścił radny Mariusz Świstak.
Przewodniczący Komisji przedstawił podanie mieszkańców wsi Błażejewice w sprawie lokalizacji prawnej i remontu odcinka drogi prowadzącej z Błażejewic do Grzymkowic. Odcinek tej drogi jest własnością Pani Justyny Góreckiej, która planuje sprzedaż tej działki. Droga ta jest najkrótsza do Grzymkowic i jest niezbędna do dojazdu do kościoła parafialnego, skupu owoców, sklepu, przystanku autobusowego a także dojazdu okolicznych rolników do pól.
Radny Krzysztof Pietrzak – Gmina nie mogła sypać tłucznia ani wykonywać jakichkolwiek prac związanych z remontem, gdyż nie była to własność Gminy. Najlepszym rozwiązaniem byłoby wykupienie działki od właścicielki – Pani Justyny Góreckiej.
Pan Burmistrz – wyraził opinię pozytywną co do w/w sprawy. Każda droga jest ważna i należy umożliwić mieszkańcom komunikację.
Radny Krzysztof Pietrzak – do nieodpłatnego przekazania działki bądź do wykupienia potrzebna jest pozytywna opinia radnych.
Przewodniczący Komisji przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w podania.
Członkowie Komisji w głosowaniu 8 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do w/w podania.
Przewodniczący Komisji przeczytał podanie mieszkańców wsi Błażejewice w którym mieszkańcy ponownie zwracają się z prośbą o uwzględnienie w planach realizacji utwardzenia drogi Zakrzew – Błażejewice oraz Zakrzew – Jakubów. Drogi są często uczęszczane i doraźne naprawy nie dają zamierzonego efektu.
Inspektor Zbigniew Adamczyk – została już udzielona odpowiedź na to podanie, iż nie ma projektu technicznego na tą drogę. Zostanie rozpatrzone przy ustalaniu wykazu dróg do projektów technicznych.
Inspektor Zbigniew Adamczyk – poinformował o podaniu związanym z wykupieniem gruntów pod poszerzenie drogi w Tunikach. Jest to droga komunalna, należałoby poszerzyć ją o min. 6 m gdyż jest nie przejezdna i zbyt wąska.
Pan Burmistrz – trzeba podjąć starania by to zmienić, nie można stwarzać utrudnień i niebezpieczeństwa. Może dojść do jakiegoś bardzo poważnego wypadku. Należy wystąpić z zapytaniem do radcy prawnego czy mogą być wykopane bruzdy wzdłuż drogi przy pasie drogowym, które stanowią zagrożenie dla ruchu pieszego i jezdnego.
O godzinie 1300 posiedzenie Komisji opuścił radny Władysław Słonecki.
Radny Andrzej Włodarski - – zwrócił uwagę na podział środków na Kluby Sportowe. Zgłosił wniosek o zwiększenie środków dla Klubu Sportowego „Victoria”. Należy wziąć pod uwagę fakt, iż Klub ma większe opłaty niż pozostałe kluby wiejskie.
Z- ca Burmistrza – nie są otwarte jeszcze oferty, ze strony Gminy jest to dotacja na wsparcie a nie na pokrycie kosztów działalności i utrzymania.
Pan Burmistrz – prowadzone są dyskusje i analizy związane z dofinansowaniem Klubów Sportowych i co roku zwiększane są fundusze.
Z- ca Burmistrza – pieniądze nie sprostają potrzebom, trzeba wykazać się własnym wkładem. Są pewne prawa dotyczące dofinansowania i należy ich przestrzegać.
Pan Burmistrz – zostanie wzięta pod uwagę ta sprawa.
Przewodniczący Rady - wspomniał o tym, że w Dańkowie w sali OSP prawdopodobnie nie będzie można przeprowadzić głosowania ze względu na to, iż grozi zawaleniem stropu. Nie unikniony jest generalny remont.
Pan Burmistrz – należy rozpatrzyć tą sprawę i zająć się przygotowaniem wstępnego kosztorysu.
Radny Sylwester Brzeziński – zapytał co z zakupem samochodów strażackich? W Internecie pojawiło się wiele ogłoszeń na Allegro, byłoby to dobre rozwiązanie gdyż są to dużo tańsze samochody.
Pan Burmistrz – strażacy sami powinni zdecydować, które samochody im odpowiadają, jakie są im potrzebne a następnie ogłosić przetarg.
Pkt. 8
Protokóły Nr 37/09 z posiedzenia Komisji w dniu 17 grudnia 2009 roku oraz Nr 38/10 z posiedzenia Komisji w dniu 06 stycznia 2010 roku zostały przedstawione członkom Komisji.
Przewodniczący Komisji zapytał czy są uwagi do treści protokołów?
Nikt nie zgłosił uwag do przedstawionych protokółów.
Członkowie Komisji w głosowaniu 7 głosami „za” jednogłośnie przyjęli protokół Nr 37/09 i Nr 38/10.
Ponieważ nikt więcej głosu nie zabrał Przewodniczący Komisji zakończył posiedzenie o godzinie 1320.
Przewodniczący Komisji
Ryszard Szeligowski
Protokółowała:
Anna Śliwińska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miasta i Gminy w Białej Rawskiej