Protokół Nr 8/07
ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w dniu 27 listopada 2007 r. o godzinie 900 w świetlicy Urzędu Miasta w Białej Rawskiej.
Obecni członkowie Komisji wg listy obecności stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego protokółu.
W posiedzeniu brali udział:
1. Przewodniczący Rady – Adam Stępniewski
2. Burmistrz - Bogdan Pietrzak
3. Z-ca Burmistrza – Zbigniew Karpiński
4. Skarbnik Miasta – Maria Kacprzak
5. p.o.dyr.ZGKiM – Stanisław Jarzębski
6. Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego – Krzysztof Bańkowski
Pkt. 1
Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Ryszard Szeligowski, który przewodniczył posiedzeniu.
Pkt. 2
Przewodniczący posiedzenia przedstawił projekt porządku posiedzenia i zapytał czy są uwagi do jego treści?
Projekt porządku posiedzenia stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Pan Burmistrz – zgłosił wniosek o poszerzenie porządku posiedzenie o dodatkowy pkt.: Wyrażenie opinii do projektu uchwały w sprawie zbycia niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej mienie gminy położonej w obrębie 4 miasta Biała Rawska oznaczonej numerem ewidencyjnym działki 611/3 o pow.0,2470 ha.
Zaznaczył, iż nadzór prawny zakwestionował nam wcześniej podjętą w tej sprawie uchwałę uznając, iż jest ona niezgodna z przepisem art.42 ust.2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego, gdzie przekazanie tej nieruchomości na poszerzenie cmentarza powinno być odpłatne i cenę jej sprzedaży może tylko ustalić Rada.
Radny Andrzej Włodarski – zgłosił poszerzenie porządku posiedzenia o rozpatrzenie wniosku w sprawie swojej rezygnacji z członka Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego.
Ponieważ nikt więcej nie zgłosił uwag Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie porządku posiedzenia z w/w wnioskami.
Członkowie Komisji w wyniku głosowania 9 głosami „za” przy braku głosów „przeciwnych” i 1 głosie „wstrzymującym” przyjęli porządek posiedzenia ze zgłoszonymi wnioskami.
Pkt. 3
Skarbnik Miasta Maria Kacprzak – przedstawiła uchwałę Nr III/270/2007 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 22 października 2007 roku w sprawie opinii dotyczącej informacji Burmistrza Miasta Biała Rawska o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2007 roku.
Skład Orzekający w wyniku analizy przedstawionych przez Burmistrza dokumentów tj.: informacji opisowej, sprawozdań z wykonania planu dochodów i wydatków, sprawozdań z wykonania planów finansowych jednostek organizacyjnych, stwierdził, iż zostały one prawidłowo sporządzone i wydał opinię pozytywną.
Pkt. 4
Skarbnik Miasta Maria Kacprzak przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
Zaznaczyła, iż podatek ten jest podstawowym źródłem naszych dochodów budżetowych. W związku z tym, że w zasadzie od kilku lat nie były podnoszone stawki tego podatku, bo w roku ubiegłym była jedynie waloryzacja o wskaźnik inflacji, proponujemy aby na 2008 rok stawki zostały podniesione, poza n/w pozycjami gdzie proponuje się pozostawienie stawek na poziomie 2007 roku tj.
- od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych od 1m2 powierzchni użytkowej – 3,67 zł
- od komórek i garaży drewnianych – 3,06 zł
- od budowli wykorzystywanych do wytwarzania ciepła, do odprowadzania i oczyszczania ścieków – 1% ich wartości
- od budowli wykorzystywanych do wytwarzania energii elektrycznej, linii elektroenergetycznych, sieci rozdzielczej gazów i paliw oraz pozostałych budowli – 2% ich wartości.
Dla zrównoważenia budżetu na rok przyszły i wykonania wszystkich zaplanowanych zadań, konieczne są dodatkowe wpływy, które po przyjęciu proponowanych stawek wynosiłyby ok. 300 tys.zł.
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Przewodniczący Rady – zapytał czy jest możliwość rozdzielenia jeszcze pozycji jeżeli chodzi o garaże i komórki murowane i drewniane?
Pani Skarbnik – uznaliśmy żeby bardziej tego nie rozdrabniać gdyż i tak już rozdzieliliśmy pozycje, a ustawa mówi ogólnie o pozostałych budynkach.
Radny Andrzej Włodarski – postawił wniosek aby od budynków mieszkalnych za 1m2 powierzchni użytkowej pozostawić stawkę na poziomie roku bieżącego tj. 0,27 zł.
Pan Burmistrz – to są propozycje stawek ale chodzi o dochody gminy i dzielenie ich później na realizację zaplanowanych inwestycji dla wszystkich mieszkańców, a na to są potrzebne środki. Mieszkańcy od nas wymagają inwestycji i my musimy wychodzić im na przeciw. Musimy dbać aby były wpływy do budżetu, aby nie rosło zadłużenie, a poza tym musimy mieć pewną rezerwę na wnioski o środki unijne, gdzie będziemy współfinansować jakieś inwestycje. Podatki nie były podnoszone tylko waloryzowane o wskaźnik inflacji. W projekcie budżetu uwzględniliśmy już propozycje nowych stawek i jeżeli zaczniemy je obniżać to będziemy musieli zrezygnować z jakiś inwestycji. Niestety ale musimy pokrywać koszty funkcjonowania gminy a wszystko drożeje np. energia. Każde podniesienie podatków nie jest popularne ale my ponosimy większe wydatki na zakup towarów i usług.
Przewodniczący Rady – zapytał jaki to będzie sutek finansowy dla budżetu jeżeli obniżymy tę stawkę?
Pani Skarbnik – odpowiedziała, iż ok. 16 tys.zł. mniej wpłynie do budżetu.
Pan Burmistrz – podatek działa jak popiwek czym jest większy tym więcej dostajemy z budżetu państwa. U nas nie ma przemysłu, my go dopiero budujemy i my musimy mieć stawki dostosowane do tego żeby przyciągnąć klienta, co nie znaczy, że muszą być zaniżone. Nie przyhamujemy rozwoju podnosząc podatki.
Radny Piotr Karwecki – zgadzam się, że podatki powinny być podnoszone ale o stopień inflacji. Z pewnością inflacja ma wpływ na działalność podmiotów gospodarczych. Gmina będzie się rozwijać nie poprzez zwiększenie podatków tylko poprzez zwiększenie ilości podmiotów i zbyt drastyczne podniesienie podatków może skończyć się stagnacją w rozwoju. Skuteczniejszym będzie i w interesie gminy stopniowe podnoszenie podatków i danie sygnału przedsiębiorcom, że nie jesteśmy skłonni do tego aby nadmiernie ich obciążać.
Pan Burmistrz – podatki powodują to, że gmina się rozwija i nie zgadzam się z tym, że mogą spowodować stagnację w rozwoju. W naszej gminie rozwój gospodarczy nie był hamowany tym, że były podatki takie czy inne, bo na tamte czasy to wcale nie były takie małe. W tej chwili te podatki, które zaproponowaliśmy na te czasy nie są wcale takie duże, tylko była inna przyczyna. Przyczyna leżała w tym, że ta działalność gospodarcza jak gdyby nie była wpuszczana tutaj do nas. Teraz sytuację należy wykorzystać gdzie ludzie pozyskują środki unijne i budują zakłady produkcyjne bez względu na podatki. Chodzi im o jedno żeby były strefy przemysłowe, miejsca lokalizacji i infrastruktura, pomoc gminy, przede wszystkim otwartość dla inwestycji przemysłowych. Potrzebny jest wysiłek władz i pomoc Rady, która nie blokuje tego wysiłku.
Radny Piotr Karwecki – sytuację gospodarczą stabilizuje ilość firm lokalnych. Owszem o inwestorów zewnętrznych trzeba dbać natomiast nie wolno stawiać ich na pierwszym miejscu dlatego, że wchodzą tam gdzie im się opłaca w danym momencie, a w momencie kiedy przestaje im się opłacać to opuszczają to miejsce i idą do innej strefy. Natomiast my tutaj żyjemy i będziemy, dlatego należy przywiązywać większą wagę do firm które są tutaj i dzisiaj.
Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie wniosku zgłoszonego przez radnego Andrzeja Włodarskiego w sprawie pozostawienia stawki od budynków mieszkalnych w wysokości 0,27 zł.
Radni w głosowaniu 14 głosami „za” jednogłośnie przyjęli w/w wniosek.
Radny Piotr Karwecki – ponieważ przegłosowaliśmy tę stawkę to może będziemy głosować wszystkie stawki oddzielnie?
Pan Burmistrz – jeżeli zaczniemy zmieniać wszystkie stawki to będziemy musieli dokonać zmian w projekcie budżetu i zweryfikować zadania do wykonania.
Przewodniczący posiedzenia zakończył dyskusję w tym punkcie.
Radny Włodzimierz Słonecki – zaznaczył, iż dyskusja jeszcze nie jest skończona gdyż nie analizowaliśmy pozostałych stawek a np. stawka od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jest zbyt wysoka.
Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 6 głosami „za”, 5 głosami „przeciw” i 3 głosami „wstrzymującymi” wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
Pkt. 5
Skarbnik Miasta Maria Kacprzak przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych.
W podatku tym w roku przyszłym jest jedna zasadnicza zmiana tzn. nie będą opodatkowane samochody o ładowności równej 3,5 tony. W tej chwili jest to już unormowane ustawą i wskazane dokładnie, że opodatkowaniu podlegać będą samochody powyżej 3,5 tony.
W związku z tym po przeliczeniu skutków tego zapisu dla budżetu gminy okazało się, że ok. 70 tys.zł. z tego podatku stracilibyśmy tylko dlatego, że te samochody zostały wyłączone z opodatkowania. W związku z powyższym proponujemy aby w pozostałych grupach samochodów stawki podwyższyć tak, aby te dochody utrzymać. Średni wzrost stawek wynosi 14%-15%.
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Ponieważ nikt głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 8 głosami „za”, 2 głosami „przeciw” i 4 głosami „wstrzymującymi” wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych.
Pkt. 6
Skarbnik Miasta Maria Kacprzak przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty od posiadania psów i sposobu jego poboru.
Nastapi zmiana nazewnictwa, gdyż od przyszłego roku nie będzie to już podatek tylko opłata i nie ma obowiązku, że Rada musi taką opłatę ustalić, ale może ją ustalić. W 2007 roku podatek wynosił 10 zł. i jest propozycja ustalenia opłaty w wysokości 15 zł od jednego psa.
Radny Marek Dziubiński – zaznaczył, iż łatwiej jest ściągnąć taką opłatę jeżeli chodzi o miasto gdzie inkasentami mnogą być Spółdzielnia Mieszkaniowa czy ZGKiM, gorzej jest na terenach wiejskich.
Ponieważ nikt więcej głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 14 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie ustalenia opłaty od posiadania psów i sposobu jego poboru.
Pkt. 7
Skarbnik Miasta Maria Kacprzak przedstawiła informację w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2007 roku.
Prezes GUS w komunikacie z dnia 17.10.2007 r opublikował średnią cenę skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów br., która służy do wyliczeń podatku rolnego i wyniosła ona 58,29 zł za 1q i taką stawkę proponujemy przyjąć.
Licząc skutki dla budżetu gminy z tego tytułu wynosiłyby one ok. 600 tys.zł. więcej.
Radny Włodzimierz Słonecki – zaznaczył, iż jest to znaczna podwyżka podatku a Rada ma kompetencje aby stawkę tę obniżyć. Biorąc pod uwagę klęski jakie miały miejsce na naszym terenie tj. gradobicie, susza, nieurodzaj, wzrost cen a co za tym idzie to duże straty rolników i mniejsze dochody to powinniśmy zastanowić się nad obniżeniem tej stawki. W związku z powyższym stawiam wniosek aby obniżyć stawkę do kwoty 120 zł z ha.
W wyniku dalszej dyskusji dot. obniżenia stawki Pan Burmistrz zaproponował ustalenie ceny skupu żyta w wysokości 50 zł co daje z ha przeliczeniowego kwotę 125 zł a z ha fizycznego 250 zł.
Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie propozycji p.Burmistrza.
Członkowie Komisji w głosowaniu 12 głosami „za”, przy braku głosów „przeciwnych” i 1 głosie „wstrzymującym” przyjęli propozycję p.Burmistrza.
Następnie p.Skarbnik przedstawiła informację w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwo za pierwsze trzy kwartały 2007 r.
Prezes GUS opublikował komunikat w dniu 22.10.2007 r podając, że średnia cena sprzedaży drewna za okres pierwszych trzech kwartałów br. wyniesie 147,28 zł za 1m3 i tą cenę proponujemy przyjąć jako podstawę do naliczeń podatku leśnego w naszej gminie.
W stosunku do aktualnie obowiązującej stawki wzrost wynosiłby 10,16%.
Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do przedstawionej informacji.
Pkt. 8
p.o.dyr.ZGKiM – Stanisław Jarzębski przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia wysokości dziennych stawek opłaty targowej.
Zaznaczył, iż jest propozycja wzrostu stawek o ok. 25% jednak nie we wszystkich pozycjach. Wzięliśmy również pod uwagę koszty utrzymania targowiska, które za 10 miesięcy br. wynoszą ok.23 tys.zł. bez wywozu nieczystości stałych i sprzątania. Natomiast prowizję jaką otrzymaliśmy to kwota 13.404 zł plus rezerwacja ok. 27 tys.zł. Praktycznie prowadzenie targowisk odbywa się po kosztach.
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Pan Burmistrz – zaznaczył, iż opłata targowa nie była podnoszona od 2003 roku, a są to dochody gminy pomniejszone o prowizję dla ZGKiM. Po zapoznaniu się z przedstawioną kalkulacją proponuję przyjęcie stawek opłaty targowej.
W wyniku dyskusji i pojawieniu się szeregu wątpliwości co do wysokości niektórych stawek opłat, sprzedaży obwoźnej, handlu w miejscach niedozwolonych i pobierania opłat, Pan Burmistrz zaproponował zdjęcie tego punktu z porządku posiedzenia Komisji a co za tym idzie również z porządku sesji Rady Miejskiej, celem szczegółowego przeanalizowania zgłoszonych wątpliwości.
Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie propozycji p.Burmistrza.
Członkowie Komisji w głosowaniu 12 głosami „za” jednogłośnie opowiedzieli się za zdjęciem w/w punktu z porządku posiedzenia Komisji jak i sesji Rady Miejskiej.
Pkt. 9
Skarbnik Miasta Maria Kacprzak przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na rok 2007.
Zaproponowane zmiany w budżecie są następujące:
1. dochody
- zwiększenie dochodów z tyt. wpływów z Pomocy Społecznej za opiekę nad chorymi w domu – 5 tys.zł.
- odsetki: wprowadzenie kwoty 737 zł są to odsetki od dotacji zwróconej do budżetu a wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem a dot. Klubu Sportowego „Białka”; zwiększenie odsetek od środków na rachunkach bankowych o 10 tys.zł. a zmniejszenie w pozycji odsetek od nieterminowo regulowanych należności przez osoby prawne – 5 tys.zł.
- zwiększenie dotacji od Wojewody przeznaczonych na pomoc społeczną – 20 tys.zł na zwiększenie wynagrodzeń pracowników,
- pozostałe dochody – zwiększenie wpływów na promocję o 3 tys.zł oraz wprowadzenie kwoty 3.739 zł – zwrot dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem przez Klub Sportowy „Białka”,
- w dochodach majątkowych – zwiększenie dotacji na modernizację dróg dojazdowych do gruntów rolnych w wysokości 11 tys.zł.
- proponujemy skorygować o 17.476 zł planowane wpływy z dzierżaw głównie z czynszów z tyt. najmu lokali, ponieważ planując budżet wpływy te były w dochodach gminy natomiast liczyliśmy się z tym, że być może w ciągu roku zmienią się przepisy, i będą mogły być przychodami ZGKiM i tak w zasadzie się stało. W związku z tym my tych założeń w całym zakresie nie wykonamy.
2. wydatki
- w dziale Transport – wprowadzenie do wydatków inwestycyjnych dotacji na modernizację dróg dojazdowych przeznaczonej na drogę w Wilczych Piętkach i przesunięcie na ten cel środków z wydatków bieżących w wysokości 12 tys.zł. gdyż planowane nakłady wynoszą 23 tys.zł.; przesunięcie z wydatków majątkowych do bieżących kwoty 4.400 zł na ubezpieczenie równiarki,
- dział Działalność usługowa – zmniejszenie wydatków na opracowanie studiów wykonalności inwestycji – 22.816 zł.
- dział Administracja – przesunięcie z wydatków majątkowych do bieżących kwoty w wysokości 8 tys.zł. na malowanie garaży,
- dział OSP – zwiększenie środków o 7.516 zł w tym 4 tys. na malowanie strażnicy w Chodnowie, 1.300 zł na zakup motopomp,
- dział Oświata – zwiększenie środków dla SP w Chodnowie o 12 tys.zł. na remont rynien; dla SP w Starej Wsi o 3.300 zł na remont schodów i ubezpieczenie majątku,
- dział Ochrona Zdrowia – przesunięcie kwoty 750 zł z wydatków majątkowych do bieżących,
- dział Pomoc Społeczna – wprowadzenie środków z dotacji w wysokości 20 tys.zł.
Jest jeszcze jedna ogólna zmiana w Planie Inwestycji, nie korygująca kwoty a tylko zmiana zapisu inwestycji i dotyczy: SUW w Teodozjowie. Mieliśmy zapisaną w Planie „modernizację SUW w Teodozjowie – opracowanie koncepcji” a proponujemy zostawić zapis ogólny tj. „modernizacja SUW w Teodozjowie”.
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Radny Włodzimierz Słonecki – zwrócił uwagę na zbyt dużą kwotę przeznaczoną dla SP w Chodnowie na remont rynien, gdyż podczas wizytacji szkół nie było widać aby wymagały takiego remontu i nakładów. Jeżeli chodzi o SP w Starej Wsi i remont schodów przy wejściu głównym to wejście to nigdy nie było czynne i nie będzie spełniało swojej funkcji a szatnia jest z drugiej strony szkoły.
Pan Burmistrz – zaznaczył, iż każda szkoła musi mieć dwa wyjścia z głównego korytarza, gdyż regulują to odpowiednie przepisy i schody należy wyremontować. Jeżeli chodzi o remont rynien to były one wykonane z plastiku i uległy zniszczeniu.
Radny Włodzimierz Słonecki – w zmianach w budżecie pojawiają się dodatkowe inwestycje drogowe jak modernizacja drogi w Wilczych Piętkach a nie była wcześniej zgłaszana do remontu.
Pan Burmistrz – inwestycje drogowe zostały spisane przez Komisję Rolnictwa a na drogę w Wilczych Piętkach został złożony wniosek do Urzędu Marszałkowskiego i otrzymaliśmy dotację i należy to wykorzystać.
Ponieważ nikt więcej głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 6 głosami „za”, 2 głosami „przeciw” i 5 głosami „wstrzymującymi” wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na rok 2007.
Pkt. 10
Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego Krzysztof Bańkowski – przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Biała Rawska.
Stworzenie dokumentu niezbędne jest do uzyskania dofinansowania z zewnętrznych środków finansowych, głównie z programu RPO dla Województwa Łódzkiego. Plan Rozwoju Lokalnego stanowić będzie załącznik do wniosków o dofinansowanie inwestycji realizowanych przez gminę w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego w tym także zadań planowanych przez inne podmioty np. przedsiębiorców.
Plan Rozwoju Lokalnego składa się z trzech części:
1. analityczna – obejmuje omówienie sytuacji gospodarczej i społecznej na terenie gminy;
2. obejmuje opis zadań jakie przewidujemy do realizacji;
3. obejmuje opis systemu i zadań, jak będzie to realizowane i rozliczane.
Zadania inwestycyjne zostały sklasyfikowane w 4 grupy:
1. kompleksowe uzbrojenie terenów inwestycyjnych na terenie gminy
2. kompleksowa poprawa dostępności komunikacyjnej na terenie Białej Rawskiej
3. zagospodarowanie turystyczne gminy Biała Rawska
4. modernizacja boisk przy Szkole Podstawowej i Gimnazjum w Białej Rawskiej.
Ogólnie planowany zakres inwestycyjny opiewa na kwotę 76 mln.zł. a inwestycje planowane są do realizacji w latach 2007-2013.
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Radny Marek Dziubiński – chciałem tylko zaznaczyć, iż jestem mile zaskoczony uwzględnieniem budowy muszli koncertowej w parku miejskim, gdyż ta inwestycja powinna być już dawno zrealizowana a ponadto są tam odpowiednie warunki.
Radny Włodzimierz Słonecki – zaznaczył, iż nie ma w Planie zaplanowanej realizacji dróg w moim terenie tj./ Chrząszczew-Julianów Lesiewski, Lesiew-Kazimierki, gdzie były również zawarte porozumienia ze Starostwem w tej sprawie. Nie uwzględnienie ich to zamknięcie drogi realizacji.
Z-ca Burmistrza – najwyraźniej Powiat nie jest zainteresowany tym tematem jak i nie zapisał realizacji tej inwestycji w swoim Planie Rozwoju Lokalnego.
Ponieważ nikt więcej głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 8 głosami „za”, przy braku głosów „przeciwnych” i 3 głosami „wstrzymującymi” wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Biała Rawska.
Pkt. 11
Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego Krzysztof Bańkowski – przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta i gminy Biała Rawska.
Zaznaczył, iż ustawa z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego nałożyła na rady gmin obowiązek uchwalenia w/w programu. Jest to dokument opracowany na kolejne lata tj. 2008-2012 i obejmuje następujący zakres tematyczny:
1. prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego mieszkaniowego zasobu gminy w kolejnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne,
2. analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali,
3. planowaną sprzedaż lokali w kolejnych latach,
4. zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu,
5. sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania zasobem mieszkaniowym,
6. źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach,
7. wysokość wydatków z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, a także wydatki inwestycyjne,
8. opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, a w szczególności niezbędny zakres zamian lokali związanych z remontami budynków i lokali oraz planowaną sprzedaż lokali.
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Ponieważ nikt głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 10 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta i gminy Biała Rawska.
Pkt. 12
Z-ca Burmistrza – przedstawił projekt uchwały w sprawie nabycia do gminnego zasobu nieruchomości położonej w obrębie 2 miasta Biała Rawska oznaczonej nr działki 310/2 o pow. 0,0020 ha.
Zaznaczył, iż jest to działka wydzielona pod przepompownię ścieków na ul.Wojska Polskiego, co jest efektem pracy przy przekształcaniu ZGKiM w Spółkę.
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Ponieważ nikt głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 10 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie nabycia do gminnego zasobu nieruchomości położonej w obrębie 2 miasta Biała Rawska oznaczonej nr działki 310/2 o pow. 0,0020 ha.
Pkt. 13
Pan Burmistrz – przedstawił projekt uchwały w sprawie zbycia niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej mienie gminy położonej w obrębie 3 miasta Biała Rawska oznaczonej nr ewidencyjnym działki 580/3 o pow. 0,0047 ha.
Zaznaczył, iż jest to działka położona na ul.Gęsiej bez dostępu do drogi. W planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową, jednak nie spełnia ona roli działki budowlanej, gdyż jest zbyt mała. Na wniosek osoby zainteresowanej proponujemy zbycie tej działki w celu poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej.
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Ponieważ nikt głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 13 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie zbycia niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej mienie gminy położonej w obrębie 3 miasta Biała Rawska oznaczonej nr ewidencyjnym działki 580/3 o pow. 0,0047 ha.
Pkt. 14
Pan Burmistrz – przedstawił projekt uchwały w sprawie zbycia niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej mienie gminy położonej w obrębie wsi Zofiów oznaczonej numerem ewidencyjnym działki 276 o pow. 0,2200 ha.
Zaznaczył, iż wpłynął wniosek o sprzedaż działki nr 276 w Zofiowie, która przylega do działki wnioskodawcy a na której znajduje się część budynku mieszkalnego, gdyż druga część znajduje się na działce sąsiedniej. W związku z powyższym, w celu uregulowania stanu prawnego i poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, proponuje się zbycie przedmiotowej nieruchomości wnioskodawcy.
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Ponieważ nikt głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 13 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie zbycia niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej mienie gminy położonej w obrębie wsi Zofiów oznaczonej numerem ewidencyjnym działki 276 o pow. 0,2200 ha.
Pkt. 15
Pan Burmistrz – przedstawił projekt uchwały w sprawie obciążenia nieruchomości służebnością gruntową działki 270/45 na rzecz działki 270/47 położonej w obrębie 2 miasta Biała Rawska.
Spółdzielnia Mieszkaniowa w Białej Rawskiej wystąpiła z wnioskiem o ustanowienie służebności dla budynków, które nie mają dostępu do drogi publicznej w celu umożliwienia wyodrębnienia własności lokali w budynkach Spółdzielni. W związku z powyższym proponuje się wyrażenie zgody na obciążenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Biała Rawska tj. działki 270/45 bezpłatną służebnością gruntową dojścia i dojazdu na czas nieokreślony na całej długości i szerokości, na rzecz działki 270/47 a będącej w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni Mieszkaniowej na rzecz każdoczesnego właściciela działki 270/47.
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Ponieważ nikt głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 13 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie obciążenia nieruchomości służebnością gruntową działki 270/45 na rzecz działki 270/47 położonej w obrębie 2 miasta Biała Rawska.
Pkt. 16
Pan Burmistrz – przedstawił projekt uchwały w sprawie obciążenia nieruchomości służebnością gruntową działki 255/5 na rzecz działki 255/3 położonej w obrębie 2 miasta Biała Rawska.
Spółdzielnia Mieszkaniowa w Białej Rawskiej wystąpiła z wnioskiem o ustanowienie służebności dla budynków, które nie mają dostępu do drogi publicznej w celu umożliwienia wyodrębnienia własności lokali w budynkach Spółdzielni. W związku z powyższym proponuje się wyrażenie zgody na obciążenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Biała Rawska tj. działki 255/5 bezpłatną służebnością gruntową dojścia i dojazdu na czas nieokreślony na całej długości i szerokości, na rzecz działki 255/3 a będącej w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni Mieszkaniowej na rzecz każdoczesnego właściciela działki 255/3.
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Ponieważ nikt głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 13 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie obciążenia nieruchomości służebnością gruntową działki 255/5 na rzecz działki 255/3 położonej w obrębie 2 miasta Biała Rawska.
Pkt. 17
Pan Burmistrz – przedstawił projekt uchwały w sprawie obciążenia nieruchomości służebnością gruntową działki nr 1280/3 i 1280/4 na rzecz działki 1280/1 położonej w obrębie 2 miasta Biała Rawska.
Spółdzielnia Mieszkaniowa w Białej Rawskiej wystąpiła z wnioskiem o ustanowienie służebności dla budynków, które nie mają dostępu do drogi publicznej w celu umożliwienia wyodrębnienia własności lokali w budynkach Spółdzielni. W związku z powyższym proponuje się wyrażenie zgody na obciążenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Biała Rawska tj. działki 1280/3 i 1280/4 bezpłatną służebnością gruntową dojścia i dojazdu na czas nieokreślony na całej długości i szerokości, na rzecz działki 255/3 a będącej w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni Mieszkaniowej na rzecz każdoczesnego właściciela działki 1280/1.
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Ponieważ nikt głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 13 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie obciążenia nieruchomości służebnością gruntową działki nr 1280/3 i 1280/4 na rzecz działki 1280/1 położonej w obrębie 2 miasta Biała Rawska.
Pkt. 18
Pan Burmistrz – przedstawił projekt uchwały w sprawie powiadomienia Sekretarza Miasta o obowiązku przedłożenia oświadczenia dotyczącego pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z tymi organami w okresie od dnia 22 lipca 1944 roku do dnia 31 lipca 1990 roku.
Poinformował, iż zgodnie z ustawą z dnia 18 października 2006 r o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów oraz ustawy z dnia 07 września 2007 r o zmianie ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów każda osoba, która pełni funkcję publiczną, a do takich zalicza się funkcję Sekretarza ma obowiązek złożenia oświadczenia lustracyjnego. Organem właściwym do powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego, o terminie jego złożenia oraz o skutkach nie złożenia oświadczenia w terminie, jest organ powołujący tj. Rada Miejska Biała Rawska.
W związku z powyższym uzasadnionym jest podjęcie w/w uchwały.
Ponieważ nikt głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 13 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie powiadomienia Sekretarza Miasta o obowiązku przedłożenia oświadczenia dotyczącego pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z tymi organami w okresie od dnia 22 lipca 1944 roku do dnia 31 lipca 1990 roku.
Pkt. 19
Pan Burmistrz – przedstawił projekt uchwały w sprawie powiadomienia Skarbnika Miasta o obowiązku przedłożenia oświadczenia dotyczącego pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z tymi organami w okresie od dnia 22 lipca 1944 roku do dnia 31 lipca 1990 roku.
Poinformował, iż zgodnie z ustawą z dnia 18 października 2006 r o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów oraz ustawy z dnia 07 września 2007 r o zmianie ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów każda osoba, która pełni funkcję publiczną, a do takich zalicza się funkcję Skarbnika ma obowiązek złożenia oświadczenia lustracyjnego. Organem właściwym do powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego, o terminie jego złożenia oraz o skutkach nie złożenia oświadczenia w terminie, jest organ powołujący tj. Rada Miejska Biała Rawska.
W związku z powyższym uzasadnionym jest podjęcie w/w uchwały.
Ponieważ nikt głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 13 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie powiadomienia Skarbnika Miasta o obowiązku przedłożenia oświadczenia dotyczącego pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z tymi organami w okresie od dnia 22 lipca 1944 roku do dnia 31 lipca 1990 roku.
Pkt. 20
Pan Burmistrz – przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia przedszkola publicznego prowadzonego przez Gminę Biała Rawska.
Zgodnie z ustawą o systemie oświaty opłaty za świadczenia przekraczające podstawę programową wychowania przedszkolnego w prowadzonym przez gminę przedszkolu ustala rada. Na podstawie wniosku złożonego przez Dyrektora Przedszkola proponuje się wzrost opłaty stałej w wysokości do 10 zł., co wydaje się być uzasadnionym ponieważ opłata za Przedszkole nie była podwyższana od września 2003 roku.
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Ponieważ nikt głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 11 głosami „za” przy braku głosów „przeciwnych” i 2 głosami „wstrzymującymi” wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia przedszkola publicznego prowadzonego przez Gminę Biała Rawska.
Pkt. 21
Pan Burmistrz przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XI/68/07 z dnia 15 czerwca 2007 roku w sprawie zasad i trybu udzielania ulg w spłacaniu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, przypadających Gminie Biała Rawska, a także jej jednostkom organizacyjnym.
W związku z tym, że pojawiły się wątpliwości co do wysokości kwoty 10 tys.zł. jako kwoty granicznej umorzenia, przysługującej Burmistrzowi z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, postanowiłem wprowadzić zmianę do tej uchwały i ograniczyć kwotę do wysokości 1 tys.zł.
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Radny Piotr Karwecki – intencją zmiany zapisu było ograniczenie kwoty a opinia nie jest wiążąca. Z przedstawionej propozycji wynika, że Burmistrz może umorzyć nawet większą kwotę bez względu na opinię pozytywną czy negatywną.
Radny Włodzimierz Słonecki – zaznaczył, iż Rada powinna podejmować decyzję o umorzeniu należności w pewnej wysokości.
Pan Burmistrz – zaproponował aby radny Piotr Karwecki spotkał się z Sekretarzem i omówił jeszcze zmianę tej uchwały.
Pkt. 22
Pan Burmistrz – przedstawił projekt uchwały w sprawie zbycia niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej mienie gminy położonej w obrębie 4 miasta Biała Rawska oznaczonej numerem ewidencyjnym działki 611/3 o pow.0,2470 ha.
Zaznaczył, iż nadzór prawny zakwestionował nam wcześniej podjętą w tej sprawie uchwałę uznając, iż jest ona niezgodna z przepisem art.42 ust.2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego, gdzie przekazanie tej nieruchomości na poszerzenie cmentarza powinno być odpłatne i cenę jej sprzedaży może tylko ustalić Rada. Operat szacunkowy wykonany na zlecenie Urzędu Miasta opiewa na kwotę 12.375 zł.
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Radny Sylwester Brzeziński – zaznaczył, że skoro wcześniej była propozycja przekazania tej działki w formie darowizny to proponuję aby sprzedać ją za „symboliczną złotówkę”.
Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie w/w propozycji.
Członkowie Komisji w głosowaniu 12 głosami „za” jednogłośnie przyjęli przedstawioną propozycję sprzedaży działki za symboliczną złotówkę.
Ponieważ nikt więcej głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 12 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie zbycia niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej mienie gminy położonej w obrębie 4 miasta Biała Rawska oznaczonej numerem ewidencyjnym działki 611/3 o pow.0,2470 ha.
Pkt. 23
Radny Andrzej Włodarski złożył wniosek w sprawie swojej rezygnacji z członka Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego.
Pan Burmistrz poinformował, iż stosowny projekt uchwały zostanie przygotowany na sesję Rady Miejskiej.
Pkt. 24
Protokół Nr 7/07 ze wspólnego posiedzenia Komisji w dniu 23.10.2007 roku został przedstawiony członkom Komisji.
Nikt nie zgłosił uwag do przedstawionego protokołu.
Członkowie Komisji w głosowaniu 13 głosami „za” jednogłośnie przyjęli protokół Nr 7/07.
Pkt. 25
W sprawach różnych głos zabrali:
Przewodniczący posiedzenia – zaznaczył, iż wpłynęło podanie w sprawie przekształcenia działki w Chodnowie z leśnej na rolną i co dalej w tej sprawie?
Pan Burmistrz – zaznaczył, iż zbierane są wnioski do zmiany planu i w tej chwili przygotowujemy się do wniesienia poprawek.
Radny Tomasz Mirkowski – zapytał jak przedstawia się sytuacja z działkami w użytkowaniu wieczystym, głównie chodzi o działkę p.Sekutera?
Z-ca Burmistrza – we wrześniu ukazała się nowa ustawa o zmianie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, która wejdzie w życie z dniem 01 stycznia 2008 roku. Nowelizacja zakłada m.in. obniżenie opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości w prawo własności oraz obowiązkowe bonifikaty, nawet do 90% gdy nieruchomość wykorzystywana jest na cele mieszkaniowe. Na wniosek użytkownika wieczystego opłaty z tytułu przekształcenia organ wydający decyzję rozkłada na raty na okres od 10 do 20 lat. Jednak będzie obowiązywała uchwała Rady do innych gruntów takich jak p.Sekutera, która zostanie opracowana.
Radny Piotr Karwecki – jak wygląda sytuacja z budynkami po pożarze w centrum miasta, czy coś się robi w tym kierunku?
Pan Burmistrz – geodeta robi podziały, wystąpiliśmy o wyrażenie zgody na rozbiórkę, a właściciele nie chcą się zgodzić. Wystąpiliśmy do nadzoru budowlanego o wydanie nakazu rozbiórki i zobaczymy co dalej.
Ponieważ nikt więcej głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia zakończył posiedzenie o godzinie 1700.-
Przewodniczący posiedzenia
Ryszard Szeligowski
Protokółowała:
Anna Śliwińska