Komunikaty

Postanowienie o obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie obwodnicy miasta Biała Rawska w ramach zadania Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 725 na odcinku Rawa Mazowiecka – granica województwa wraz z obwodnicą Białej Rawskiej” oraz postanowienie o zawieszeniu postępowaniu w sprawie wydania o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia

                                                                                      Biała Rawska, dnia 10.09.2009 r.

 

OŚ. III. 7625/07/2009/06

 

P O S T A N O W I E N I E

 

      Na podstawie art. 123 Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późń. zm.), art. 59 ust.1 pkt 2, art. 63 ust. 1, art. 65, art. 64 ust. 1, art. 68 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. nr 257, poz. 2573; zm. Dz. U. z 2005 r. nr 92, poz.769; Dz. U. z 2007 r. nr 158, poz. 1105), po uzyskaniu opinii Starosty Rawskiego w postanowieniu z dnia 20.08.2009 r. znak: OS.ZB.7633-28/09 oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Rawie Mazowieckiej z dnia 08.09.2009 r. znak. PPIS-ZNS/470/40/09

 

 s t w i e r d z a m

 

  1. obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie obwodnicy miasta Biała Rawska w ramach zadania Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 725 na odcinku Rawa Mazowiecka – granica województwa wraz z obwodnicą Białej Rawskiej”
  2. obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko zgodnie z art. 66 ust.1 i ust.6 cytowanej powyżej ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko raport należy sporządzić w poniższym zakresie:

a)      opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:

-        charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania,

-        główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych,

-        przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia,

b)      opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,

c)      opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

d)      opis analizowanych wariantów, w tym:

-        wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,

-        wariantu najkorzystniejszego dla środowiska

wraz z uzasadnieniem ich wyboru,

e)      określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko,

f)        uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na:

-        ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze,

-        powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz,

-        dobra materialne,

-        zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków,

-        wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-d,

g)      opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio-i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z:

-        istnienia przedsięwzięcia,

-        wykorzystania zasobów środowiska,

-        emisji, 

h)      opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru,

i)        jeżeli planowane przedsięwzięcie jest związane z użyciem instalacji, porównanie proponowanej technologii z technologią spełniającą wymagania, o których mowa w art. 143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska,

j)        wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich,

k)      przedstawienie zagadnień w formie graficznej,

l)        przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko,

m)    analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem,

n)      przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru,

o)      wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport,

p)      streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu,

q)      nazwisko osoby lub osób sporządzających raport,

r)       źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.

Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien uwzględniać oddziaływanie przedsięwzięcia na etapach jego realizacji, eksploatacji lub użytkowania oraz likwidacji.

        

 

U Z A S A D N I E N I E

 

W dniu 23.07.2009 r. (data wpływu: 28.07.2009 r.) Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi wystąpił z wnioskiem do Burmistrza Biała Rawska o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie obwodnicy miasta Biała Rawska w ramach zadania Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 725 na odcinku Rawa Mazowiecka – granica województwa wraz z obwodnicą Białej Rawskiej”. Do wniosku załączone zostały:

-        karta informacyjna przedsięwzięcia pn. „Budowa obwodnicy miasta Biała Rawska w ramach zadania pn. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 725 na odcinku Rawa Mazowiecka – granica województwa wraz z obwodnicą Białej Rawskiej” – 3 egzemplarze

-        poświadczone przez właściwy organ kopie map ewidencyjnych z zaznaczonym zakresem inwestycji oraz zakresem oddziaływania inwestycji – 1 egzemplarz,

-        wypisy i wyrysy z Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Biała Rawska – 3 egzemplarze,

-        wypisy z ewidencji gruntu dla obszaru objętego zakresem inwestycji oraz zasięgiem oddziaływania – 1 egzemplarz.

Planowane przedsięwzięcie zgodnie z art. 59 ust.1 pkt 2, art.71 ust.2 pkt 2 i art. 173 ust.2 pkt 2 w/w ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, zakwalifikowano do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określonych w § 3 ust.1 pkt 56 - drogi publiczne o nawierzchni utwardzonej, niewymienione w § 2 ust. 1 pkt 29 i 30, z wyłączeniem ich remontu i przedsięwzięć polegających na budowie, przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce: zjazdu z drogi publicznej, przejazdu drogowego, pasa postojowego, pasa dzielącego, pobocza, chodnika, ścieżki rowerowej, konstrukcji oporowej, przepustu, kładki oraz obiektów i urządzeń wyposażenia technicznego dróg - rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. nr 257, poz. 2573; zm. Dz. U. z 2005 r. nr 92, poz.769; Dz. U. z 2007 r. nr 158, poz. 1105), dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być wymagany.

W dniu 28.07.2009 r. Burmistrz Biała Rawska wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia zawiadamiając strony postępowania w trybie art. 49 Kpa w związku z art. 74 ust.3 w/w ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Burmistrz Biała Rawska w dniu 05.08.2009 r. zwrócił się do Starosty Rawskiego oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego z wnioskiem o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko oraz o ewentualnym zakresie raportu. Starosta Powiatu Rawskiego postanowieniem znak: OS.ZB.7633-28/09 z dnia 20.08.2009 r. (data wpływu: 25.08.2009) uznał planowane przedsięwzięcie za przedsięwzięcie, dla którego należy nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenia wymaganego dla jej przeprowadzenia raportu o oddziaływaniu tego przedsięwzięcia na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Rawie Mazowieckiej w opinii z dnia 08.09.2009 r. znak: PPIS-ZNS/470/40/09 wyraził celowość przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia, a tym samym wykonanie raportu o oddziaływaniu na środowisko.

W dniu 01.09.2009 r. wpłynął wniosek inwestora, którym będzie Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi, o sprostowanie oczywistej pomyłki pisarskiej. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia zostały wymienione następujące miejscowości przez które przebiega planowane przedsięwzięcie: Rokszyce, Marchaty, Wola Chojnata, i ulica Wiejska. W nadesłanym wniosku o sprostowanie pomyłki pisarskiej Inwestor wymienia miejscowości: Żurawia, Marchaty, Koprzywna, Wola Chojnata, ulicę Wiejską oraz 15-go Grudnia. Analizując załączoną do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia mapę ewidencyjną, inwestycja obejmuje miejscowości: Żurawia, Marchaty, Koprzywna, Wola Chojnata, ulicę Wiejską oraz 15-go Grudnia.

 

Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż inwestycja powyższa realizowana przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi, przedsięwzięcie to polegać będzie na budowie:

-        południowej obwodnicy Białej Rawskiej,

-        skrzyżowań z wybranymi drogami istniejącego układu drogowego,

-        dróg dojazdowych przeznaczonych do obsługi ruchu lokalnego,

-        obiektów inżynierskich (mosty, przepusty, odwodnienie drogi oraz przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej).

 

Droga wytyczona zostanie po nowym śladzie w stosunku do istniejącej drogi wojewódzkiej nr 725 i istniejącego układu drogowego miasta i gminy Biała Rawska. Projekt zakłada realizację drogi jedno jezdniowej klasy G o dwóch pasach ruchu po 3,5 m każdy. Szerokość pobocza gruntowego wynosić będzie 1,5 m. Nowo projektowana obwodnica będzie drogą o wysokim standardzie, wysokich parametrach technicznych i dostosowaną do obowiązujących obciążeń (115 kN/oś). Początek obwodnicy znajdować się będzie na południowo-zachodnim wlocie do miasta w postaci skrzyżowania typu rondo w ciągu istniejącej drogi wojewódzkiej nr 725. Takie rozwiązanie stwarza możliwość podłączenia dodatkowego wlotu od strony północnej umożliwiającego kontynuację rozbudowy infrastruktury drogowej zgodnej z Miejscowymi Planami Zagospodarowania Przestrzennego. Lokalizacja nowoprojektowanego ronda na odcinku DW 725 pomiędzy wiaduktem kolejowym, a początkiem terenu zabudowanego uzależniona jest od wyboru wariantu. Koniec obwodnicy wyznaczono w rejonie wsi Wola Chojnata, gdzie nowoprojektowana obwodnica, w sposób uzależniony od wybranego wariantu, łączy się ponownie z istniejącą drogą wojewódzką nr 725.

Na etapie opracowania koncepcji programowej zaproponowano ogółem 4 warianty przebiegu drogi, w tym 2 podwarianty, z czego do szczegółowych analiz środowiskowych zostały wybrane dwa rozwiązania:

-        wariant 1b (oznaczony kolorem żółtym) o łącznej powierzchni zajętej pod inwestycję ok. 17,6 ha,

-        wariant 2 (oznaczony kolorem niebieskim) o łącznej powierzchni zajętej pod inwestycję ok. 18,9 ha

 

 Wariant 1b (oznaczony kolorem żółtym)

Długość wariantu 1b (oznaczonego kolorem żółtym) wynosi 6700 m. Trasa rozpoczyna się w kilometrze 12+949 istniejącej drogi wojewódzkiej nr 725 skrzyżowaniem z wyżej wymienioną drogą, a kończy również skrzyżowaniem z DW nr 725 w pobliżu wsi Wola Chojnata. Jak wynika z załączonej do wniosku mapy ewidencyjnej projektowana droga przebiega przez miejscowości: Żurawia, Marchaty, Koprzywna, Wola Chojnata i ulicę Wiejską oraz 15-go Grudnia.

W początkowym odcinku inwestycja przebiega przez pola i łąki przecinając drogę utwardzoną biegnącą przez Żurawię. Następnie na odcinku 300 m koliduje z Ośrodkiem Zarybieniowo – Rybackim „Żurawia” zajmującym się produkcją ryb w oparciu o stawy ziemne w różnym, zależnie od gatunku ryb, cyklu hodowlanym. Przecięciu ulegnie jeden z większych stawów, a cały ośrodek ulegnie podziałowi na dwie części. Od strony północno – zachodniej na trasie projektowanej drogi znajdują się: rów opaskowy, fragment małego stawu z groblami, rów pomiędzy stawami, groble dużego stawu i rzeka Białka z pasami zieleni nadrzecznej. Po przekroczeniu rzeki Białki trasa wkracza na tereny rolnicze. Na odcinku tym przebiegać będzie przez Rogowską Kolej Wąskotorową wpisaną do rejestru zabytków. Inwestycja, przechodząc przez tereny rolnicze, przecina trzy utwardzone drogi: biegnącą przez wieś Żurawia, drogę Biała Rawska – Bronisławów i drogę powiatową Biała Rawska – Sadkowice – Olszowa Wola. Po przejściu od południowej strony ul. Wiejskiej, trasa wkracza na tereny podmokłe i przecina znajdujący się tam ciek wodny (bez nazwy). Następnie, po przejściu przez obszary rolnicze, inwestycja przecina Ciek A i biegnie równolegle do niego przez ok. 600 m w odległości ok. 90 m. We fragmencie tym przedsięwzięcie koliduje ze skrajem kompleksu leśnego. Po przejściu przez leśny biegnie poprzez trwałe użytki zielone, obszary zmeliorowane (na długości ok.150 m), a następnie przecina staw znajdujący się przy DW 725. W końcowym odcinku trasa przybliża się do objętego ochroną konserwatorską zespołu pałacowego z XIX wieku. Inwestycja włącza się do istniejącej drogi wojewódzkiej nr 725 we wsi Wola Chojnata zapewniając ciągłość przejazdu w kierunku miejscowości Krukówka.

Wariant 2 (oznaczony kolorem niebieskim)

Długość wariantu 2 (oznaczonego kolorem niebieskim) wynosi 7 174 m. Początek przebiegu znajduje się w kilometrze 12 + 457 istniejącej drogi wojewódzkiej nr 725. W początkowym odcinku inwestycja przebiega przez pola i łąki przecinając drogę utwardzoną przez Żurawię. Trasa koliduje z Ośrodkiem Zarybieniowo-Rybackim „Żurawia” na odcinku 70 m. Przecina: rów opaskowy, fragment małego, peryferyjnie położonego stawu z groblami i rzekę Białkę z pasami zieleni nadrzecznej. Po przekroczeniu rzeki Białki trasa wkracza na tereny rolnicze. Na odcinku tym przebiegać będzie przez Rogowską Kolej Wąskotorową wpisaną do rejestru zabytków. Inwestycja, przechodząc przez tereny rolnicze, przecina trzy utwardzone drogi: drogę biegnąca przez wieś Żurawia, drogę Biała Rawska – Bronisławów i drogę powiatową Biała Rawska – Sadkowice – Olszowa Wola. Po przejściu od południowej strony ul. Wiejskiej inwestycja wkracza w tereny podmokłe i przecina znajdujący się na nich ciek wodny (bez nazwy). Następnie po przejściu przez obszary rolnicze przecina Ciek A i biegnie równolegle do niego ok. 600 m w odległości ok. 90 m. We fragmencie tym przedsięwzięcie koliduje ze skrajem kompleksu leśnego. Po przejściu przez teren leśny biegnie poprzez trwałe użytki zielone, obszary zmeliorowane (o łącznej długości 300 m) i pola uprawne. Omija od południa stawy zlokalizowane przy DW 725. Trasa na końcowym odcinku przybliża się do objętego ochroną konserwatorską zespołu pałacowego z XIX wieku. Połączenie z istniejącą drogą wojewódzką nr 725 w postaci ronda występuje na wysokości skrzyżowania z drogą biegnącą w kierunku wsi Orla Góra. W ramach prowadzonych prac przewiduje się wycinkę istniejących zadrzewień i zakrzaczeń będących w kolizji z projektowaną drogą, szczególnie w rejonie terenów podmokłych i w sąsiedztwie cieków. W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących szaty roślinnej na terenie przeznaczonym pod inwestycję, szczególnie w rejonie Ośrodka Zarybieniowo – Rybackiego „Żurawia”, niezbędna jest inwentaryzacja przyrodnicza przeprowadzona w okresie wegetacyjnym.

 

Jak wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcia, w wyniku przeprowadzonych analiz jako rekomendowany został wybrany wariant 2 (oznaczony kolorem niebieskim). Wariant ten został pozytywnie rozpatrzony podczas konsultacji  społecznych. Jest to rozwiązanie korzystne pod względem technicznym. Podłączenie do istniejącej drogi wojewódzkiej nr 725 zapewnia bezpieczną odległość (ok. 380 m) od wiaduktu kolejowego Centralnej Magistrali Kolejowej (linii kolejowej nr 4 – E65, wchodzącej w skład Paneuropejskich Korytarzy Transportowych mających istotne znaczenie w międzynarodowym, europejskim ruchu kolejowym północ – południe, tzw. korytarza VI: Gdańsk-Warszawa-Katowice-Żylina; prędkość drogowa na tej linii kolejowej 160 ÷ 250 km/h) i stacji benzynowej oraz umożliwi rozbudowę infrastruktury drogowej o planowaną obwodnicę północną miasta. Wariant 2 jest korzystniejszy pod względem środowiskowym. Zapewni ochronę zabytkowego parku dworskiego, pałacu oraz spichlerza w miejscowości Wola Chojnata. Wpisanych do rejestru zabytków, gdyż jego trasa przebiegu w znacznej odległości od wyżej wymienionych obiektów. Wariant ten w minimalnym stopniu ingeruje w obszary zmeliorowane. W rejonie Ośrodka Zarybieniowo-Rybackiego „Żurawia”, jego trasa przebiega przez najmniejszy staw.. Zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji inwestycji przewiduje się zastosowanie rozwiązań chroniących środowisko

            Na etapie realizacji inwestycji oddziaływanie na środowisko będzie chwilowe, nieciągłe i skoncentrowane wzdłuż tras inwestycji. Aby zminimalizować negatywny wpływ prace budowlane zostaną przeprowadzone przy użyciu najlepszej dostępnej techniki. Na obszarach zabudowanych prowadzone będą jedynie w porze dziennej. Dodatkowo, aby zmniejszyć negatywne oddziaływanie akustyczne zleca się ograniczenie jałowej pracy silników spalinowych. Podczas budowy maksymalnie zostaną wykorzystane powstające masy ziemne. Odpady powstałe podczas prac budowlanych usuwane będą z miejsca powstania i gromadzone w wyznaczonym miejscu (na terenie budowy lub bazy wykonawcy), a następnie przekazane odbiorcy odpadów. Budowa obwodnicy miasta Biała Rawska pozwoli na zmniejszenie natężenia ruchu na drodze wojewódzkiej nr 725, a tym samym przyczyni się do zmniejszenia negatywnego oddziaływania tej drogi na otoczenie.

            W celu skutecznej ochrony środowiska przyrodniczego przed negatywnym oddziaływanie inwestycji w zakresie wpływu na wody podziemne i powierzchniowe zostanie zastosowany system odprowadzania wód deszczowych. System taki będzie niezbędny w miejscu przekroczenia wariantów przez Ośrodek Zarybieniowo-Rybackiego „Żurawia”.

Ruch samochodowy na drodze może powodować przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu dla zabudowy mieszkaniowej znajdującej się blisko jezdni. W związku z powyższym w wymienionym zakresie zastosowane zostaną urządzenia i zabiegi ochronne, ekrany akustyczne oraz zieleń izolacyjna.

 

Zwrócić należy także uwagę, iż najbliżej planowanej inwestycji znajdują się następujące obiekty podlegające szczególnej ochronie: rezerwat przyrody p.n. „Rawka” (ok. 11 km na zachód), projektowany Obszar Specjalnej Ochrony Siedlisk Dolina Rawki oraz projektowany Obszar Chronionego Krajobrazu Górnej i Środkowej Rawki (ok. 620 m w przypadku warianty 1b oraz w odległości 820 m w przypadku wariantu 2 w kierunku zachodnim). Żaden z tych obszarów nie koliduje bezpośrednio z przebiegiem projektowanych wariantów i nie znajduje się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia. W bezpośrednim sąsiedztwie brak pomników przyrody. Najbliżej położone są pomniki znajdujące się w mieście Biała Rawska oddalone o ok. 1 km. Jednak inwentaryzacja przyrodniczo-leśna przeprowadzona w latach 2006 ÷ 2007 przez Lasy Państwowe Nadleśnictwo Skierniewickie pod kątem występowania siedlisk i gatunków Natura 2000 wykazała, że w rejonie inwestycji w odległości ok. 2 km znajduje się Typowy Grąd Środkowoeuropejski i subkontynenalny (kod 9170 - a). W rejonie Cieku A, przez który przechodzi planowane przedsięwzięcie, znajdują się ostoje bobra europejskiego (Castor fiber) (kod 1337). Inwestycja nie powinna znacząco oddziaływać na siedlisko grądu. Możliwe jest jednak oddziaływanie na ostoję bobra europejskiego (Castor fiber).

 

Lokalizacja i charakter przedsięwzięcia wykluczają możliwość znaczącego oddziaływania na obszary Natura 2000 (najbliżej położony obszar Natura 2000 o kodzie PLH100015 Dolina Rawki zlokalizowany jest w odległości ok. 11 km w kierunku na północny zachód od inwestycji – str. 11 Karty informacyjnej przedsięwzięcia). Wykluczono także możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko, bowiem odległość od najbliższej granicy z Białorusią wynosi ok. 220 km.

 

Wszystkie powyżej wymienione kwestie i wątpliwości należy jednoznacznie rozstrzygnąć w raporcie, który w takim przypadku staje się dokumentem niezbędnym.

 

Reasumując i biorąc pod uwagę rodzaj, charakter, wielkość, lokalizację przedsięwzięcia, zwłaszcza jego przebieg po nowym śladzie w stosunku do istniejącej drogi wojewódzkiej nr 725 i istniejącego układu drogowego miasta i gminy Biała Rawska, postanowiono jak w sentencji.

 

 

            Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławcze w Skierniewicach, które należy wnieść za pośrednictwem organu, który postanowienie wydał w ciągu 7 dni od daty otrzymania.

                            

Otrzymują:

1.      Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi

2.      Tablica ogłoszeń Urzędu Miasta Biała Rawska

3. Tablica ogłoszeń w miejscowości Wola Chojnata

4. Tablica ogłoszeń w miejscowości Koprzywna

5. Tablica ogłoszeń w miejscowości Marchaty

6.Tablica ogłoszeń w miejscowości Żurawia

7. BIP Urzędu Miasta Biała Rawska

8.      a/a

 

Do wiadomości:

1.      Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej

Pl. Wolności 1

96-200 Rawa Mazowiecka

2.      PPIS w Rawie Mazowieckiej

ul. Łowicka 15

96-200 Rawa Mazowiecka

 

 

                                                                                     Biała Rawska, dnia 10.09.2009 r.

 

OŚ.III.7625/07/2009/07

 

P O S T A N O W I E N I E

 

 

 Na podstawie art. 123 Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późń. zm.) oraz art. 69 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.),

postanawiam

 

zawiesić postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie obwodnicy miasta Biała Rawska w ramach zadania Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 725 na odcinku Rawa Mazowiecka – granica województwa wraz z obwodnicą Białej Rawskiej”, do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

 

Uzasadnienie

 

W trakcie prowadzonego postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie obwodnicy miasta Biała Rawska w ramach zadania Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 725 na odcinku Rawa Mazowiecka – granica województwa wraz z obwodnicą Białej Rawskiej”, którego inwestorem będzie Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi, Burmistrz Biała Rawska po zasięgnięciu opinii Starosty Rawskiego oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Rawie Mazowieckiej, wydał w dniu 10.09.2009 r. postanowienie znak: OŚ.III.7625/07/2009/06 o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla w/w przedsięwzięcia. Wobec powyższego, zgodnie z art. 69 ust.4 w/w ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, organ wydaje postanowienie o zawieszeniu postępowania.

 

 

Na niniejsze postanowienie zażalenie nie przysługuje.

 

 

 

 

Otrzymują:

1.      Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi

2.      Tablica ogłoszeń Urzędu Miasta Biała Rawska

  1. Tablica ogłoszeń w miejscowości Wola Chojnata
  2. Tablica ogłoszeń w miejscowości Koprzywna
  3. Tablica ogłoszeń w miejscowości Marchaty
  4. Tablica ogłoszeń w miejscowości Żurawia
  5. BIP Urzędu Miasta Biała Rawska

8.      a/a

 

Do wiadomości:

1.      Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej

Pl. Wolności 1

96-200 Rawa Mazowiecka

2.      PPIS w Rawie Mazowieckiej

ul. Łowicka 15

96-200 Rawa Mazowiecka

 

 

 

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Wydział Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 10 września 2009 14:10
Dokument wprowadzony do BIP przez: Ewa Pieńkowska
Ilość wyświetleń: 4916
25 września 2009 13:22 (Ewa Pieńkowska) - Zmiana treści dokumnetu.
10 września 2009 14:13 (Ewa Pieńkowska) - Zmiana treści dokumnetu.
10 września 2009 14:12 (Ewa Pieńkowska) - Zmiana treści dokumnetu.
Zatrzymaj banner przewijany