Projekt
Uchwała Nr ……./……/13
Rady Miejskiej Biała Rawska
z dnia ….. ……………………. 2013 roku
w sprawie zmiany Statutu Gminy Biała Rawska.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 1 oraz art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku
o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 594), Rada Miejska Biała Rawska uchwala, co następuje:
§ 1
W Statucie Gminy Biała Rawska, stanowiącym załącznik do uchwały Nr XV/120/03 Rady Miejskiej Biała Rawska z dnia 25 listopada 2003 r. (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 2003 r. Nr 333 poz. 2804), zmienionej uchwałą Nr VI/26/11 Rady Miejskiej Biała Rawska z dnia 18 lutego 2011 r. dokonuje się następujących zmian:
„Mieszkańcy Gminy Biała Rawska stanowią lokalną wspólnotę samorządową”.
„Siedzibą organów Gminy Biała Rawska jest miasto Biała Rawska, ul. Jana Pawła II 57”.
pkt. 2) otrzymuje brzmienie:
„Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Białej Rawskiej”,
pkt. 3) otrzymuje brzmienie:
„Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Białej Rawskiej”,
„Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Białej Rawskiej”,
„Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy w Białej Rawskiej”,
pkt. 7 otrzymuje brzmienie:
„Ustawę – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594)”.
„1. Gmina Biała Rawska położona jest w województwie łódzkim, w powiecie rawskim
i obejmuje obszar o powierzchni 208,4 km2.
2. Granice terytorialne miasta i gminy określa mapa w skali 1: 200 000, stanowiąca załącznik do niniejszego Statutu”.
„ Organami Sołectw są:
a) zebranie wiejskie,
b) Sołtys”.
W § 9 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„Organami Osiedli są:
W § 9 dopisuje się ust. 5 w brzmieniu:
„Rada może przyznać jednostce pomocniczej określony zasób mienia komunalnego
do bezpośredniego korzystania i rozporządzania dochodami z tego tytułu. Uchwała oddająca
do korzystania danej jednostce pomocniczej mienie komunalne, określa także zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania.”
„Gospodarka finansowa Gminy.
§ 10a. 1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową, na podstawie uchwały budżetowej Gminy.
2. Budżet Gminy jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów
i rozchodów Gminy.
3. Budżet Gminy jest uchwalany na rok budżetowy.
4. Rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy.
§ 10b. 1. Zgodnie z ustaloną przez Radę procedurą, projekt uchwały budżetowej wraz
z uzasadnieniem do projektu uchwały budżetowej oraz innymi materiałami określonymi
w powyższej uchwale, Burmistrz sporządza i przedkłada Radzie w ustawowym terminie.
2. Bez zgody Burmistrza, Rada nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej Gminy zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków
i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu Gminy.
3. Równocześnie z projektem uchwały budżetowej, Burmistrz przedstawia Radzie
i Regionalnej Izbie Obrachunkowej - celem zaopiniowania, projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany.
§ 10c. 1. Uchwała budżetowa jest podejmowana przez Radę w terminie określonym przez ustawę.
2. Procedurę prac nad projektem uchwały budżetowej, w tym: wymaganą szczegółowość projektu budżetu Gminy, terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy oraz wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które Burmistrz przedłoży Radzie wraz z projektem uchwały budżetowej, określa Rada.
§ 10d. 1. Rada nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące
są wyższe niż planowane dochody bieżące, powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.
2. W uchwale budżetowej określa się kwotę planowanego deficytu lub planowej nadwyżki budżetu Gminy wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu Gminy.
3. Uchwały i zarządzenia organów Gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła, z których zobowiązania te zostaną pokryte.
4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 3, zapadają zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
§ 10e. 1. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Burmistrz.
2. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna.
3. Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania
w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego”.
9. § 11 otrzymuje brzmienie:
„Rada składa się z 15 radnych”.
„1. Obrady pierwszej sesji prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji,
a w przypadku niemożności, czynności te wykonuje następny najstarszy wiekiem radny.
2. Pierwszą sesję należy rozpocząć od wręczenia nowym radnym zaświadczeń o wyborze,
a następnie umożliwić im złożenie ślubowania na sztandar Gminy.
3. Podczas pierwszej sesji wybierany jest Przewodniczący Rady, a także dwóch Wiceprzewodniczących.
4. Prawo zgłaszania kandydatów na funkcję Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady przysługuje każdemu radnemu. Przeprowadza się odrębne tajne głosowanie na każdą funkcję”.
11. § 13 otrzymuje brzmienie:
„1. Pracami Rady kieruje Przewodniczący Rady.
- zwołuje sesje Rady,
- ustala porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę sesji oraz listę osób zaproszonych
w uzgodnieniu z Burmistrzem,
- przewodniczy obradom, w tym:
a) otwiera i zamyka sesje,
b) czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a także nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji,
c) sprawdza quorum,
d) udziela głosu,
e) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
f) zarządza przerwę,
- podpisuje uchwały Rady,
- koordynuje prace Komisji,
- przyjmuje skargi i wnioski oraz nadaje im bieg.
do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
12. § 14 otrzymuje brzmienie:
„W przypadku wygaśnięcia mandatu Radnego - Przewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na tej samej sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko”.
13. § 15 otrzymuje brzmienie:
„ Rada uchwala roczny harmonogram pracy Rady odrębną uchwałą”.
14. § 16 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„Rada może podejmować:
1) deklaracje – zawierające samo zobowiązanie się do określonego postępowania,
2) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,
3) apele – zawierające formalne, nie wiążące wezwania adresatów zewnętrznych
do określonego postępowania”.
15. § 17 otrzymuje brzmienie:
„Rada obraduje na sesjach:
1) zwyczajnych zwoływanych przez Przewodniczącego Rady:
a) zgodnie z harmonogramem przyjętym przez Radę,
b) poza harmonogramem w razie potrzeby.
2) nadzwyczajnych zwoływanych na wniosek Burmistrza lub Radnych. Porządek sesji nadzwyczajnej przedstawia wnioskodawca wraz z porządkiem podejmowanych uchwał.
3) Sesja uroczysta może być zwoływana w trybie sesji zwyczajnej i nadzwyczajnej. Może być zwoływana z innymi Radami. Porządek sesji uroczystej stosowny jest do wydarzenia, dla którego sesja została zwołana.
4) Do sesji nadzwyczajnej i sesji uroczystej nie stosuje się 7 dniowego terminu powiadomienia radnych”.
16. W § 19 wyrazy „obowiązany jest udzielić” zastępuje się wyrazem „udziela”.
17. W § 20 skreśla się wyrazy „Przewodniczącego Rady”.
18. W § 24 ust. 2 po wyrazie „Burmistrz” dodaje się wyraz „i Z-ca Burmistrza”.
W § 24 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„Zmiany w porządku obrad można wprowadzić do czasu zamknięcia obrad”.
19. W § 25 pkt. 2) otrzymuje brzmienie:
„2) sprawozdanie Burmistrza o pracach Burmistrza w okresie między sesjami”.
W § 25 po pkt. 2) wprowadza się pkt. 2a) w brzmieniu:
„2a) sprawozdanie z wykonania uchwał Rady w okresie rocznym”.
20. W§ 26 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„W razie uznania odpowiedzi za niezadawalającą, radny interpelujący może zwrócić się
o uzupełnienie odpowiedzi”.
Po ust. 5 wprowadza się ust. 5a w brzmieniu:
„5a) Pisemne uzupełnienie odpowiedzi na interpelację powinno nastąpić w terminie 7 dni
od daty złożenia wniosku, w trybie określonym w ust. 5”.
21. W § 28 skreśla się ust. 1.
22. Skreśla się § 29.
23. W § 34:
- ust. 3. otrzymuje brzmienie:
„Przebieg sesji nagrywa się, a nagranie przechowuje się przez okres sześciu miesięcy od daty odbycia sesji”,
- w ust. 4 skreśla się wyrazy: „listę osób zabierających głos na sesji”,
- ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„Protokół z sesji sporządza się niezwłocznie po odbyciu sesji, a następnie po podpisaniu przez protokolanta i Przewodniczącego Rady wykłada się do wglądu w Urzędzie oraz na następnej sesji”,
- ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„W trakcie obrad lub nie później niż do czasu przyjęcia protokołu na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu nagrania
z przebiegu sesji. O sprostowaniu protokołu rozstrzyga Rada”.
24. W § 35 skreśla się pkt. 4.
25. W § 36 skreśla się ust. 2.
26. § 37 otrzymuje brzmienie:
„1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:
1) radni,
2) komisje Rady,
3) kluby Radnych,
4) Burmistrz,
5) grupa 200 mieszkańców zamieszkałych na terenie Gminy Biała Rawska, posiadająca czynne prawo wyborcze.
2. Projekt uchwały powinien być przygotowany zgodnie z „Zasadami techniki prawodawczej”, a w szczególności powinien zawierać:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia merytoryczne,
4) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
5) ustalenie terminu wejścia w życie uchwały,
6) projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem podpisanym przez wnioskodawcę.
3. Projekty uchwał w miarę możliwości są opiniowane co do zgodności uchwały z prawem przez radcę prawnego Urzędu. Brak podpisu radcy prawnego nie stanowi przeszkody nadania dalszemu biegu uchwały.
4. Do projektu uchwały, zgłoszonego przez grupę mieszkańców Gminy, o których mowa ust. 1 pkt. 5, załącza się listę wymienionych mieszkańców występujących z inicjatywą uchwałodawczą wraz z ich podpisami i numerem Pesel”.
27. W § 41 w ust. 1 wyrazy „Biuro Rady” zastępuje się wyrazami „Wydział Organizacyjny”.
W § 41 skreśla się ust. 2.
28. W § 44 ust. 2 i ust. 3 wyrazy „Przewodniczący Rady” zastępuje się wyrazami „Przewodniczący obradom”.
29. W§ 47 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„Bezwzględna większość głosów jest to liczba większa od połowy ustawowego składu Rady, najbliższa tej połowie”.
30. W § 48:
- skreśla się ust. 3.
31. W § 50:
- ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„Szczegółowy przedmiot działania, liczebność i skład osobowy komisji stałych, z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, określa Rada odrębną uchwałą”,
dodaje się ust. 4. w brzmieniu:
„Wnioski komisji przedstawia się Radzie i poddaje pod głosowanie”.
32. W§ 51 ust. 3 skreśla się wyrazy „przy pomocy Zastępcy”.
33. § 52 otrzymuje brzmienie:
„1. Komisje działają na posiedzeniach.
34. Skreśla się § 53 i § 54.
35. § 55 otrzymuje brzmienie:
„Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy składu komisji i są przedkładane na posiedzeniu Rady”.
36. W § 58 skreśla się ust. 1.
37. Skreśla się Rozdział 7.
38. § 62 otrzymuje brzmienie:
„1. Celem działań kontrolnych Komisji Rewizyjnej jest dostarczanie Radzie informacji niezbędnych dla oceny Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych Gminy.
2. Komisja przeprowadza kontrole, kierując się kryteriami:
1) legalności,
2) gospodarności,
3) rzetelności,
4) celowości.
39. W § 64 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„Przewodniczący Komisji i jego Zastępca oraz pozostali członkowie Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w głosowaniu w sprawach, w których może powstać podejrzenie
o stronniczość”.
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„W sprawach wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji oraz poszczególnych członków decyduje w formie pisemnej Przewodniczący Komisji”.
40. § 65 otrzymuje brzmienie:
„1. Komisja podlega Radzie.
2. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do 31 marca każdego roku.
3. Komisja może przystąpić do wykonania kontroli po zatwierdzeniu planu pracy przez Radę.
4. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli nie objętej planem Komisji.
5. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku po podjęciu takiej decyzji przez Radę”.
41. W § 66 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„Komisja składa Radzie w terminie do 30 czerwca każdego roku roczne sprawozdanie ze swej działalności w roku poprzednim”.
W § 66 w ust. 2 skreśla się pkt. 5.
42. W § 67 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący Komisji z własnej inicjatywy, a także na wniosek Rady”.
Ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„Rada składająca wniosek w sprawie zwołania Komisji zobowiązana jest wskazać we wniosku przyczynę jej zwołania”.
Ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„Z posiedzenia Komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez protokolanta i Przewodniczącego Komisji”.
43. § 68 otrzymuje brzmienie:
„Rozstrzygnięcia Komisji zapadają zwykłą większością głosów”.
44. W § 69 wyrazy „sprawuje Biuro Rady” zastępuje się wyrazami „zapewnia Burmistrz”.
45. W § 70 skreśla się ust. 2.
46. W § 72 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„2. Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, Kontrolujący obowiązani są okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 2. i okazać dowody osobiste”.
47. § 81 otrzymuje brzmienie:
„Protokół sporządza się w czterech egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty sporządzenia protokołu otrzymują: Burmistrz, Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu”.
48. W § 82 skreśla się ust. 2 i 3.
49. Skreśla się § 83.
50. W § 85 ust. 2 wyrazy „uprawnienia uchwałodawcze” zastępuje się wyrazami „uprawnienia inicjatywy uchwałodawczej”.
51. § 87 otrzymuje brzmienie:
„Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy”.
52. § 88 otrzymuje brzmienie:
„1. Burmistrz wydaje Zarządzenia w sytuacjach przewidzianych prawem.
2. Burmistrz wydaje decyzje administracyjne, Burmistrz może upoważnić innych pracowników do wydawania w swoim imieniu tych decyzji.
3. Pozostające w kompetencji Burmistrza sprawy rozstrzygane są w formie decyzji, postanowień, instrukcji, poleceń służbowych.
4. Burmistrz może uczestniczyć w sesjach i komisjach Rady. Burmistrz osobiście lub przez upoważnionego pracownika przedkłada Radzie na każdej sesji zwyczajnej informacje, sprawozdania z realizacji zadań w okresie między sesjami”.
53. Po Rozdziale 10 wprowadza się Rozdział 11 w brzmieniu:
„Przyjmowanie, rozpatrywanie oraz załatwianie skarg przez Radę
§ 88a W zakresie określonym art. 229 pkt. 3 Kodeksu Postępowania Administracyjnego
i na zasadach wynikających z tegoż Kodeksu oraz niniejszego Statutu, Rada rozpatruje składane przez obywateli skargi dotyczące zadań lub działalności Burmistrza i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 88b 1. Skargę wniesioną do Rady, Przewodniczący Rady przedstawia radnym na najbliższej sesji celem ustalenia właściwości Rady do jej rozpatrzenia.
2. Stwierdzając właściwość Rady do rozpatrzenia skargi, Rada podejmuje uchwałę
o przekazaniu skargi do Komisji Rewizyjnej w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, zbadania przedstawionych w skardze zarzutów.
3. W przypadku stwierdzenia przez Radę braku właściwości do rozpatrzenia skargi, Rada podejmuje stosowną uchwałę i skarga zostaje przekazana do podmiotu właściwego do jej rozpatrzenia.
§ 88c 1. W toku prowadzonego postępowania wyjaśniającego, na żądanie Komisji Rewizyjnej, Burmistrz, dyrektorzy jednostek organizacyjnych zobowiązani są do przedkładania dokumentów bądź składania ustnie lub pisemnie wyjaśnień, co do stanu faktycznego
i prawnego wynikającego z treści skargi.
2. Komisja Rewizyjna może postanowić o wezwaniu skarżącego na posiedzenie komisji.
§ 88d. Badanie skargi przez Komisję Rewizyjną winno być zakończone w terminie umożliwiającym rozpatrzenie skargi przez Radę na najbliższej sesji.
§ 88e. Komisja po zbadaniu skargi przygotowuje projekt stanowiska Rady w sprawie rozpatrzenia skargi, w formie projektu uchwały wraz z uzasadnieniem.
§ 88f 1. Przewodniczący Rady, po otrzymaniu od Komisji Rewizyjnej projektu uchwały,
o którym mowa w § 88e, wprowadza do porządku obrad najbliższej sesji Rady sprawę rozpatrzenia skargi.
2. Rada dyskutuje nad zaproponowanym przez Komisję Rewizyjną projektem uchwały
w sprawie rozstrzygnięcia skargi. Projekt uchwały przedstawiany jest przez Przewodniczącego Komisji, a odpowiedzi na pytania radnych udzielać mogą członkowie komisji.
§ 88g 1. Rada w celu podjęcia wiążącego rozstrzygnięcia skargi przyjmuje w głosowaniu uchwałę w sprawie załatwienia skargi, w której:
1) uznaje skargę za uzasadnioną;
2) uznaje skargę za nieuzasadnioną;
3) uznaje skargę za uzasadnioną bądź nie, w części zarzutów stawianych w skardze, wyraźnie zaznaczając w uzasadnieniu, o które zarzuty chodzi.
2. Do uchwały dołączane jest uzasadnienie podjętego rozstrzygnięcia skargi”.
54. § 89 otrzymuje brzmienie:
„1. Działalność Rady Miejskiej oraz Burmistrza jest jawna.
2. Zasady dostępu obywateli do informacji publicznej regulują odrębne przepisy.
3. Jeżeli nie jest możliwe udostępnienie dokumentów w całości z powodu ustawowego ograniczenia ich jawności, zainteresowanemu udostępnia się pozostałą część informacji.
4. Podstawowe informacje dotyczące wykonywania zadań publicznych Gminy udzielane
są zainteresowanym bezpośrednio przez wyznaczonych pracowników Urzędu w godzinach pracy Urzędu. Informacje udostępniane są na pisemny wniosek strony zainteresowanej”.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Biała Rawska.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miasta i Gminy w Białej Rawskiej