Protokół Nr 5/07
ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w dniu 17 lipca 2007 r. o godzinie 900 w świetlicy Urzędu Miasta w Białej Rawskiej.
Obecni członkowie Komisji wg listy obecności stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego protokółu.
W posiedzeniu brali udział:
1. Przewodniczący Rady – Adam Stępniewski
2. Burmistrz - Bogdan Pietrzak
3. Z-ca Burmistrza – Zbigniew Karpiński
4. Skarbnik Miasta – Maria Kacprzak
5. Sekretarz Miasta – Stanisław Smolka
6. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Żurawi – Wacław Adamczyk
7. pracownik Wydziału Rozwoju Gospodarczego – Krystyna Grad
Pkt. 1
Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska – Ryszard Szeligowski, który przewodniczył posiedzeniu.
Pkt. 2
Przewodniczący posiedzenia przedstawił projekt porządku posiedzenia i zapytał czy są uwagi do jego treści?
Projekt porządku posiedzenia stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Radny Włodzimierz Słonecki – zgłosił wprowadzenie do porządku posiedzenia pkt. dotyczącego informacji o przebiegu i wynikach konkursu na dyrektorów szkół, z uwagi na to, iż wpłynął wniosek od Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców Szkoły Podstawowej w Pachach o wprowadzenie tego punktu na najbliższą sesję Rady Miejskiej. W związku z powyższym uzasadnionym jest zapoznanie się na dzisiejszym posiedzeniu Komisji z w/w informacją.
Ponieważ nikt więcej nie zgłosił uwag Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie porządku posiedzenia po uwzględnieniu zgłoszonego wniosku jako pkt. 10.
Członkowie Komisji w wyniku głosowania 10 głosami „za” jednogłośnie przyjęli porządek posiedzenia.
Pkt. 3
Skarbnik Miasta Maria Kacprzak przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na rok 2007.
Zaznaczyła, iż proponowane zmiany w budżecie dotyczą:
1/ dochody
- wprowadzenie 10 tys.zł. dotacji ze Starostwa powiatowego na utrzymanie dróg powiatowych z przeznaczeniem na remont ul.Topolowej
- subwencja oświatowa – zwiększenie o 26.032 zł ze środków z rezerwy z przeznaczeniem na remonty szkół
- dotacja z WFOŚiGW na zakup samochodów strażackich w wysokości 66.400 zł.
- dotacja z Kuratorium dla Szkoły Podstawowej w Chodnowie w wysokości 5.800 zł uzyskana na tzw. Wyrównywanie szans dla młodzieży wiejskiej i miejskiej; całość programu będzie kosztować 8.400 zł przy uzyskanej dotacji 5.800 zł., 2.600 zł dołoży budżet gminy ze środków subwencji oświatowej.
2/ wydatki
- zwiększenie środków na drogi publiczne powiatowe o 10 tys.zł. są to środki z dotacji Starostwa i przesunięcie z powrotem do dróg gminnych kwoty 10 tysl.zł.
- przesunięcie kwoty 50 tys.zł. do wydatków majątkowych na zakup walca drogowego
- przesunięcie wydatków 60 tys.zł. z wynagrodzeń do wydatków bieżących
- wprowadzenie kwoty z dotacji w wysokości 66.400 zł.
- zwiększenie środków na remonty bieżące szkół tj. Szkoły Podstawowej w Białej Rawskiej i szkoły Podstawowej w Błażejewicach o 78.350 zł., środki te pochodziłyby ze wzrostu subwencji o 26.032 zł, ze zmniejszenia kosztów dowozu dzieci o 12 tys.zł., ze zmniejszenia planu odsetek bankowych o 32.500 zł., zmniejszenia rezerwy ogólnej o 7.818 zł.
- przesunięcie z rezerwy celowej środków w wysokości 10.373 zł na dodatkowe podwyżki płac dla obsługi we wszystkich jednostkach na okres wrzesień-grudzień o 5%,
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Przewodniczący Rady Adam Stepniewski – zapytał czy kwota 50 tys.zł wystarczy na zakup walca drogowego?
Pan Burmistrz – zaznaczył, iż z rozeznania wynika, że tak.
Ponieważ nikt więcej głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 13 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na rok 2007.
Pkt. 4
Pan Burmistrz przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.
Zaznaczył, iż w związku z odwołaniem z dniem 30.06.br p.Jolanty Karpińskiej Zastępcy Kierownika USC zaistniała potrzeba powołania nowego Zastępcy. Zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych przeprowadzony został nabór na to stanowisko. Wpłynęła jedna oferta, wyłoniono kandydata, który spełniał wymagania tj. p.Olgę Zuzannę Kmita.
W związku z powyższym przedstawiamy projekt w/w uchwały.
Ponieważ nikt głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 13 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie powołania Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.
Pkt. 5
Pan Burmistrz przedstawił projekt uchwały w sprawie odwołanie Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.
Zaznaczył, iż wpłynął wniosek p.Alicji Chmielewskiej Kierownika USC o rozwiązanie umowy o pracę z dniem 31.08.br w związku z nabyciem uprawnień do przejścia na wcześniejszą emeryturę. W związku z powyższym przedstawiamy projekt w/w uchwały.
Ponieważ nikt głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 13 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie odwołanie Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.
Pkt. 6
Pan Burmistrz przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania zespołu opiniującego zgłoszonych kandydatów na ławników.
W związku z upływającą z dniem 31 grudnia br. kadencja ławników należy odpowiednio wcześnie wszcząć kampanię wyborczą w tym zakresie. Przepisy ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych szczegółowo określają zasady i tryb zgłaszania kandydatów na ławników oraz przeprowadzenie wyborów. Ustawa mówi, iż przed przystąpieniem do wyborów rada powołuje zespół, który przedstawi na sesji swoją opinię o zgłoszonych kandydatach, w szczególności w zakresie spełnienia przez nich wymogów określonych w ustawie. W związku z powyższym zachodzi konieczność podjęcia takiej uchwały.
Przewodniczący posiedzenia otworzył dyskusję w tym punkcie.
Pan Sekretarz – zaznaczył, iż ustawa mówi o powołaniu zespołu, ale opinia tego zespołu nie wiąże Rady. Ponadto wystąpiliśmy z pismem do Sądu Okręgowego o przedłużenie terminu zgłaszania kandydatów, na razie nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi.
Radny Włodzimierz Słonecki – czyli zespół jest powoływany tylko do weryfikacji dokumentów?
Pan Sekretarz – odpowiedział, że tak.
Radny Włodzimierz Słonecki – zaznaczył, iż był krótki termin zgłaszania kandydatów a Sądy nie oddelegowały swoich kandydatów.
W wyniku dyskusji członkowie Komisji wytypowali n/w radnych do zespołu opiniującego zgłoszonych kandydatów na ławników:
1. radny Ryszard Szeligowski
2. radny Włodzimierz Słonecki
3. radny Władysław Milczarek
4. radny Piotr Karwecki
Ponieważ nikt więcej głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 14 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie powołania zespołu opiniującego zgłoszonych kandydatów na ławników.
Pkt. 7
Dyrektor ZGKiM Wacław Adamczyk przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.
Zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków Zakład jest zobowiązany do corocznego przedstawiania kalkulacji i w związku z tym wniosku o zatwierdzenie cen w zakresie zaopatrzenia w wodę i odbioru nieczystości płynnych czyli ścieków. Po dokładnej analizie kosztów funkcjonowania Zakładu, w szczególności kosztów związanych ze wzrostem cen, energii i jednocześnie większym zużyciem energii w okresie poprzednim, Zakład wystąpił z wnioskiem o podwyższenie cen. W przypadku wody proponujemy wzrost cen o 7% czyli byłaby to kwota 1,93 zł brutto w przypadku odbiorców gospodarstw domowych i odbiorców poza przemysłowych. Natomiast w przypadku odbiorców przemysłowych, byłaby to cena 2,33 zł brutto. W przypadku ścieków mamy sytuacje gorzej wyglądającą. Proponujemy podwyższenie stawki o 20% czyli cena wynosiłaby 2,72 zł brutto. W przypadku ścieków nie proponujemy rozbicia na 2 kategorie czyli dla gospodarstw domowych i odbiorców przemysłowych. Poza tym rewident zakładowy sprawdziła dokładnie zasadność wniosku, ponoszone koszty działalności i nie wniosła zastrzeżeń. Do w/w stawek nie zostały wliczone koszty amortyzacji, gdyż nie mamy podstaw do jej naliczenia.
Pan Burmistrz – wyjaśnił, iż kontrola w ZGKiM pokazała, że zasadne jest ustalenie takich stawek i zgodnie z ustawą Burmistrz akceptuje te stawki i przedkłada projekt uchwały pod obrady sesji i Rada podejmuje uchwałę.
Ponieważ nikt więcej głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 12 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.
Pkt. 8
Pani Krystyna Grad przedstawiła projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Biała Rawska, obszar położony w rejonie ul. 15-go Grudnia.
Zaznaczyła, iż złożony wniosek nie wymaga zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Biała Rawska” a dotyczy zmiany wysokości budynku z 11 m do 20 m.
Ponieważ nikt głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 12 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Biała Rawska, obszar położony w rejonie ul. 15-go Grudnia.
Pkt. 9
Pani Krystna Grad przedstawiła projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Biała Rawska, fragmenty obszarów wsi: Jelitów, Chrząszczew-Chrząszczewek, Wólka Lesiewska i Wola Chojnata.
Zaznaczyła, iż zmiana planu w w/w wsiach dotyczy zmiany z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową natomiast we wsi Wola Chojnata pod żwirownię.
Wnioski nie wymagają zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Biała Rawska”.
Następnie Pani Krystyna Grad przedstawiła wnioski, które wymagają zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Biała Rawska”.
Radny Włodzimierz Słonecki – w związku ze zgłoszonymi wnioskami należy zastanowić się nad zmianą Studium i ewentualnie dokonać zmian, gdyż w pewnym sensie zablokowaliśmy realizację inwestycji bo np. ludzie chcą się budować a nie mogą. Kiedy będzie można dokonać takich zmian?
Z-ca Burmistrza – zaznaczył, iż w zeszłym roku dokonywaliśmy zmian w Studium i był to koszt ok.40 tys.zł. W tym roku nie mamy na ten cel środków. Wszystkie wnioski są zbierane i należy nad tym się zastanowić. Jest przygotowywany projekt ustawy, że będzie można zmieniać Studium cząstkowo co na pewno zmniejszy koszty i ułatwi sprawę.
Ponieważ nikt więcej głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia przeprowadził głosowanie w sprawie wyrażenia opinii do w/w projektu uchwały.
Członkowie Komisji w głosowaniu 10 głosami „za” jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną do projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Biała Rawska, fragmenty obszarów wsi: Jelitów, Chrząszczew-Chrząszczewek, Wólka Lesiewska i Wola Chojnata.
Pkt. 10
Pan Sekretarz przedstawił informację z odbytych konkursów na dyrektorów szkół.
Zaznaczył, iż Burmistrz wydał 6 zarządzeń o powołaniu Komisji Konkursowych w ściśle określonym przez ustawę składzie, których Przewodniczącym był Sekretarz. Następnie przedstawił wyniki konkursu, zaznaczając, iż w dwóch placówkach tj. w Szkole Podstawowej w Pachach i w Gimnazjum kandydaci nie uzyskali wymaganej większości głosów. W Szkole Podstawowej w Starej Wsi kandydatka nie została dopuszczona do II etapu z uwagi na niekompletność dokumentów.
Konkursy zostały przeprowadzone zgodnie z ustawą o systemie oświaty oraz rozporządzeniem MENiS w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki i trybu pracy Komisji.
Przewodniczący Rady – zapytał czy w skład komisji wchodzą członkowie z ramienia organu stanowiącego tj. Rady czy organu prowadzącego?
Pan Sekretarz – wyjaśnił, iż Rada to organ stanowiący a Burmistrz – organ prowadzący i skład komisji określa ustawa o systemie oświaty, w skład której wchodzą przedstawiciele organu prowadzącego.
Radny Włodzimierz Słonecki – zaznaczył, iż Burmistrz jako organ prowadzący szkoły powinien być członkiem komisji konkursowej a jeżeli nie mógł to powinien wyznaczyć Zastępcę Burmistrza.
Pan Burmistrz – zarówno moja małżonka jak i Zastępcy są pracownikami oświaty i obecność nasza w komisji spowodowałaby subiektywna ocenę kandydatów, nie mogliśmy do tego dopuścić.
Radny Marek Dziubiński – uważam, że mniejszym złem byłoby gdyby Panowie byli w komisji konkursowej. Na bieżąco jesteście w tym temacie, współpracujecie z dyrektorami i wiecie jak funkcjonują szkoły. Nie stanowi to przeciwwskazań, że żony pracują w szkołach. W komisji były osoby, które nie bardzo interesują się szkołami.
Pan Burmistrz – z naszego punktu widzenia mogło dojść do oceny subiektywnej. Prawo mówi, że jeżeli sprawa dotyczy chociaż w sposób pośredni dana osobę, to należy ją wyłączyć z tej sprawy. W skład komisji weszły tylko 3 osoby z Urzędu, na pozostały skład nie miałem żadnego wpływu. Z Urzędu był p.Sekretarz, Dyrektor Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty Jan Szcześniak, Naczelnik Wydziału Organizacyjnego Krzysztof Nowicki. Protokolantem była p.Ewa Adamczyk.
Radny Marek Dziubiński – sprzeczność interesów byłaby wtedy, gdyby małżonki Panów startowały w konkursie na dyrektorów szkół.
Pan Sekretarz – nie pożądane byłoby aby Burmistrz poparł swoją decyzję jako członka Komisji. Rozporządzenie MEN mówi, iż ocenie podlega przede wszystkim przedstawiona przez kandydata koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły, i to jest podstawowym kryterium oceny kandydata.
Przewodniczący Rady – decyzja należy do Burmistrza. Mniejszym złem będzie aby dyrektorem został ten, który był dotychczas. Dyrektorzy przegrali tylko z komisją.
Pan Burmistrz – mam prawo zaproponować kandydata na dyrektora szkoły i uzyskać zgodę Kuratorium. Nie można wygrywać lub przegrywać z komisją, można się dobrze lub źle zaprezentować.
Radny Włodzimierz Słonecki – Burmistrz jest organem prowadzącym i jedyną osobą reprezentującą w Komisji powinien być Burmistrz, ewentualnie Zastępca lub Sekretarz.
Radny Marek Dziubiński – są to wiodące placówki w naszej gminie, dyrektorzy mają koncepcję rozwoju szkoły. Mają doświadczenie w pracy, uczniowie osiągają wyniki, czy to nie ma znaczenia? Otrzymują wyróżniającą ocenę z Kuratorium i nagle komisja konkursowa negatywnie ich ocenia. Widzę jedno wyjście, ma Pan możliwość powołania tych dyrektorów. Dyrektor mógł popełnić jakiś błąd ale bierze się pod uwagę dorobek tego dyrektora, tym bardziej, że nie mieli kontrkandydata. Czy Pan Burmistrz osobiście ma zastrzeżenia do pracy tych dyrektorów?
Przewodniczący Rady – dyrektorzy wiedzą co należy zrobić w tych szkołach, nie odrzucali żadnego wyzwania ale decyzja należy do Burmistrza.
Pan Burmistrz – podchodzicie emocjonalnie do tematu. Ludzie dokonują pewnych wyborów i komisja też. Komisja jest po to aby wspólnie ocenić kandydata i jest to ocena obiektywna. Nie jest tak, że przegrali z komisją konkursową, ale z własnym programem. Zdaję sobie sprawę, że człowiek wpada w rutynę i nie zwraca na wiele spraw uwagi. To co komisja dostrzegła zapisane jest w protokole z przeprowadzonego konkursu, załączone dokumenty na podstawie których dokonała oceny. Ponadto w protokole zapisane jest, że członkowie komisji nie wnoszą uwag do pracy tej komisji. Nie wiem jakie działania podejmę bo Kuratorium wydaje opinię, będę starał się podjąć jak najlepszą decyzję bez wywierania na mnie nacisku.
Radny Marek Dziubiński – moim zdaniem decyzje są ukartowane i niesprawiedliwe.
Radny Włodzimierz Słonecki – jestem Przewodniczącym Komisji Oświaty i stawiam wniosek aby zwołać posiedzenie Komisji, na którym zapoznano by nas z dokumentami z przeprowadzonych konkursów i Komisja wypracowałaby swoje stanowisko w tej sprawie.
Przewodniczący Rady – zaznaczył, iż nie ma żadnego problemu aby zapoznać się z tymi dokumentami na dzisiejszym wspólnym posiedzeniu Komisji.
Następnie członkowie Komisji zapoznali się z przedstawioną przez kandydatów koncepcją funkcjonowania i rozwoju placówek oświatowych.
Radny Marek Dziubiński – przedstawione koncepcje są dobre i komisja konkursowa chyba ich nie czytała. Dziwię się, że nie znalazła w nich nic pozytywnego.
Radny Włodzimierz Słonecki – koncepcje przedstawiają realistyczny obraz pracy szkoły i wiele do zrealizowania. Powinniśmy w tej sprawie wydać opinię. Rada nie ma wpływu na decyzje Burmistrza ale może służyć doradczo.
Postawił wniosek aby wydać opinię co przedstawionych przez dyrektorów koncepcji funkcjonowania i rozwoju szkoły.
Członkowie Komisji w wyniku głosowania 11 głosami „za” jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali przedstawione przez dyrektorów koncepcje funkcjonowania i rozwoju szkoły.
Pkt. 11
Protokół Nr 3/07 ze wspólnego posiedzenia Komisji w dniu 23.03.2007 roku został przedstawiony członkom Komisji.
Nikt nie zgłosił uwag do przedstawionego protokołu.
Członkowie Komisji w głosowaniu 11 głosami „za” jednogłośnie przyjęli protokół Nr 3/07.
Pkt. 12
W sprawach różnych głos zabrali:
Radny Andrzej Włodarski – zapytał co dalej ze sprawą sprzedaży lokali po byłej SP w Chrząszczewku?
Z-ca Burmistrza – zaznaczył, iż jest zainteresowanie kupnem lokali poza 1 osobą, która nadal się zastanawia, ponadto jedna osoba wyraziła zgodę na zamianę mieszkania.
Radny Tomasz Mirkowski – zapytał czy wiadomo już coś w sprawie wykupu gruntów przez p.Marka Sekutera, na których chce wybudować halę.
Z-ca Burmistrza – jest złożony formalny wniosek i sprawa zostanie rozpatrzona.
Radny Marek Dziubiński – zaznaczył, iż zwrócił się p.Józef Woźniczko z Babska w sprawie naprawienia drogi przy ul. Ogrodowej. Problem jest w tym, iż część drogi przebiega przez las i prywatną działkę. Może na razie wysypać te część drogi, która należy do Lasów Państwowych w formie użyczenia a zastanowić się nad jej przejęciem jako drogę gminną.
Z-ca Burmistrza – rozeznamy sprawę, będziemy rozmawiać z Lasami Państwowymi.
Radny Władysław Milczarek – zaznaczył, iż zwrócił się do niego Związek Wędkarski „Złoty Karaś” z pytaniem kiedy zostanie wyremontowany staw.
Z-ca Burmistrza – zaznaczył, iż brak jest środków w budżecie. Wystąpiliśmy z pismem do WZMiUW i będziemy się starać o te środki.
Radny Tomasz Mirkowski – zaznaczył, iż kładzona jest nakładka na ul.Wojska Polskiego, jest tam złe odprowadzenie wody, i czy nie należałoby się zastanowić również nad przejściem dla pieszych.
Z-ca Burmistrza – przy tym remoncie jest teraz szansa wyprofilowania jezdni a usytuowanie przejścia dla pieszych należy rozważyć.
Radny Włodzimierz Słonecki – w ramach reklamacji miała zostać naprawiona droga w Zofianowie, oczywiście była naprawiana ale jest jeszcze gorzej niż było. Coś z tym należy zrobić, są to kpiny ze strony wykonawcy, nie należy mu płacić.
Z-ca Burmistrza – zaznaczył, iż droga ta zostanie sprawdzona.
Ponieważ nikt więcej głosu nie zabrał Przewodniczący posiedzenia zakończył posiedzenie o godzinie 1410.-
Przewodniczący posiedzenia
Ryszard Szeligowski
Protokółowała:
Anna Śliwińska