Informacja dla Przedsiębiorców.
Wprowadzenie zasady „jednego okienka”.
Z dniem 31 marca 2009 roku wszedł w życie przepis o tzw. „jednym okienku”. Nowelizacja ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2009 r., Nr 18, poz. 97), upraszcza rejestrację i otwarcie firmy. Przedsiębiorca wypełnia jeden zintegrowany wniosek w Urzędzie Miasta/Gminy, właściwym ze względu na swoje miejsce zamieszkania. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.
Należy dodać, że wprowadzenie tzw. „jednego okienka” w miejsce dotychczasowego lokalnego okienka przedsiębiorczości, nie zwolni przedsiębiorców od konieczności załatwiania niektórych spraw osobiście w Urzędzie Skarbowy, ZUS czy KRUS, np. przedsiębiorcy są obowiązani do złożenia w ZUS druków ZUS ZUA lub ZUS ZZA, a w urzędzie skarbowym informacji o podjęciu działalności w formie spółki cywilnej czy też podjęciu działalności objętej podatkiem od towarów i usług – VAT.
Po wypełnieniu i złożeniu wniosku Urząd Miasta w ciągu 3 dni prześle wraz z kopią wydanego zaświadczenia do właściwych urzędów: Urzędu Statystycznego, Urzędu Skarbowy, ZUS-u (lub KRUS-u).
Wniosek o wpis oraz zmianę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej po wejściu nowych przepisów nie podlega opłacie (do tej pory rejestracja kosztowała 100 zł., a zmiana we wpisie 50 zł.).
Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej może być przesłany na adres Urzędu Miasta listem poleconym, jednak w tym przypadku wniosek musi być opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, którego własnoręczność musi być poświadczona przez notariusza. Wniosek może zostać złożony również w wersji elektronicznej, jednak podpisany musi być za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Jeżeli wniosek nie będzie opatrzony podpisem elektronicznym, organ gminy powiadomi przedsiębiorcę o terminie i miejscu podpisania wniosku, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od złożenia wniosku lub wskazanej we wniosku daty rozpoczęcia działalności gospodarczej. W takim przypadku dniem złożenia wniosku jest dzień, w którym przedsiębiorca wniosek podpisał.
Na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki pod adresem www.mg.gov.pl uruchomiona została zakładka „jedno okienko”. Pod tym adresem zamieszczone są m.in. wzór wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, instrukcja wypełniania wniosku EDG-1 oraz Poradnik dla gmin, w którym znajdują się praktyczne porady na temat trybu składania wniosku.
Druk EDG-1 (będący jednocześnie wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, wnioskiem o zmianę we wpisie, zawieszeniem i wznowieniem oraz likwidacją działalności gospodarczej) wraz z załącznikami: EDG-MW, EDG-RD, EDG-RB, EDG-POPR, a także instrukcja wypełniania wniosków dostępne są na stronie internetowej Urzędu Miasta Biała Rawska www.bialarawska.pl oraz w Biurze Obsługi Interesanta pok. nr 1 w/w Urzędu.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miasta i Gminy w Białej Rawskiej